Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har så äntligen fått hem mitt exemplar av reason och satte mig ner med programvaran. Efter många om och men (då min dator kommer ifrån kanada 🙂 ) fick jag äntligen igång reason. Men när jag kände för att koppla ihop Matrix med Subtraktor kom inget ljud. Många sladdar och mycket svordomar senare valde jag att lägga ner det projektet (och gjorde 2 nya låtar 🙁 )

Skulle någon kunna förklara hur man får ljud ur denna koppling ?

Annons
Postat (redigerat)

1. Skapa en Subtractor

2. Skapa en Matrix

Klart. Om de är skapade i den ordningen blir Matrixen automatiskt kopplad för triggning av toner på Subtractorn.

Vänd på racket och kolla om en gul sladd går från:

Matrix: Gate Cv ---------------> Subtractor: Sequencer Control: Gate

Nu bör det funka. Glöm inte att rita Gate-nivåer (dvs de staplar som är under tonstrecken). De står för volymen (eller snarare velocityn) för de toner som Matrixen ska spela. (Tog ett tag innan jag fattade det själv).

Redigerat av MusicNixon
Postat

Tack, och det är så jag gjort. Kopplat subtraktorn till matrix. Men inget ljud kommer när jag gjort toner. Det är det som känns lustigt.

Postat
Tack, och det är så jag gjort. Kopplat subtraktorn till matrix. Men inget ljud kommer när jag gjort toner. Det är det som känns lustigt.

lägg upp rsn-filen så man får kolla då.

Postat

Fick du nån ordning på Matrixen? Satte du in gate-värdena? (staplarna).

matrix.jpg

Jag förutsätter att det funkar i övrigt... och att Subtractorn är inkopplad i mixern. (Förlåt den dumma frågan).

Som sagt, lägg upp .rsn-filen om det fortfarande inte fungerar.

Postat (redigerat)

Har nog inte satt in gate värdena, kom förövrigt hem för inte så länge sen ifrån en noise fest heller. Så jag har inte riktigt orkat titta nogrannare på det det. Får klura ut det lite snabbt på bussen imorgon (nästa reason-tripp med laptop) :rolleyes: .

Och får jag inte det att fungera denna gång så lägger jag upp filen (och känner amatörvarningarna komma haglandes).

/Leere

Edit: Smilegubbarna tog över...

Redigerat av leere
  • 3 veckor senare...
Postat

NU 😎 fick jag det att fungera, det tog ett tag att fatta hur man kopplar, men nu skall det bli melodiöst oljud av det ialla fall 😛

Tack för den hjälp ni gav...

//Leere

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.