Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej .

jag har precis köpt en röde k2 på blocket och har nu kopplat in den. sitter i logic och kör den via mitt saffire interface..

här är problemet :

jag får inget ljud in. den verkar alltså inte fungera.

har jag glömt någonting ? vad kan det vara som är fel ?

tacksam för svar!

Annons
Postat
hej .

jag har precis köpt en röde k2 på blocket och har nu kopplat in den. sitter i logic och kör den via mitt saffire interface..

här är problemet :

jag får inget ljud in. den verkar alltså inte fungera.

har jag glömt någonting ? vad kan det vara som är fel ?

tacksam för svar!

Satt på fantommatningen?

Postat

Och sett till att du petat in rätt kanal i ditt DAW? Säker på att kabeln inte är glapp?

Finns det någon typ av VU-mätare eller lysdiod på ditt Saffire som visar ifall det klipper vid för hög input? Isf är det bara att vrida upp volymen och föra lite oväsen för att se att den reagerar, då har du åtmintsone kommit så långt i kedjan..

Kanske lite basic, men nånstans ska man väl börja.

Postat

jag har testat kabeln och interfacet med en annan mic och det fungerar utmärkt.. det är bara den nya som inte ger ett ljud ifrån sig.. om jag höjer inspelningsgainen så hör jag bara brus.. inget mer..

maart (oregistrerad)
Postat (redigerat)

"Record enable" eller vad det heter i Logic?

Redigerat av maart
Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Satt på fantommatningen?

Den behöver inte fantommatas eftersom den får sin drivspänning via nätagget.

Redigerat av Analogfreak
Postat
jag har testat kabeln och interfacet med en annan mic och det fungerar utmärkt..

Testade du med en annan K2?

Postat

Det är för att jag själv har en K2 som jag har koll på det 😎

Postat (redigerat)

Felet kanske är i mickabeln eller nätagget

Redigerat av Analogfreak
Postat

xlr kabeln mellan interfacet och ström adapterna fungerar.. men ja, det kanske är fel på kabeln mellan micken och ström adaptern.. får hoppas på ett så enkelt fel..

Postat

Annars kan du be en musikaffär beställa triodröret till K2 från Polysonic. Christer på Polysonic har koll på vilket rör det ska vara.

Postat
vad skulle det kosta ? vad finns det annars för möjligheter för service.. var kan man reparea/felsöka en röde mic..

Jag har inga prisuppgifter på det. Kolla upp det där imorgon 😎

Postat

hehe.. shit.. ja jobbigt är det iaf.. så nu har ni alla lärt er någonting.. köp inget utan att testa det..

tack för supporten !

Postat (redigerat)

Har du slagit på nätagregatet?

Om röret är kass borde det spraka!?

Du kanske skall låta musikaffären där du köpte micken testa den, är den ny borde du ju ha garanti!

Ett färskt (nytillverkat) 6DJ8/ECC88/E88CC/6922/6N23P/6N11* kostar runt 200:- .. Ett NOS-rör** kostar ofta betydligt mer!

Jag köper alla mina mick-rör i HiFi-handeln, dom är mer noggranna med selektionen än dom flesta musikaffärer! (Testa Akkelis Audio i Göteborg, han säljer JJ Labs, som är riktigt bra .. Tango Tubes*** är tex bra på NOS rör, jag har fyra machade Telefunkenrör i mina 4 K2or, jo jag vet, det kan verka övermaga med 4 stycken, men jag använder dom för att spela in kör! .. Och jag sålde min U87a för att köpa dom och det var dom värda! K2 är i mina öron en väldigt bra "röst-mick")

/ptr

*"Samma rör" men olika beteckningar!

** = New Old Stock, dvs ett nytt rör från den gamla goda tiden, typ 60-talet eller tidigare

*** Det finns hur mycket NOS/NyRör-försälning på nätet som helst, det är bara att söka!

Redigerat av ptr
Postat (redigerat)

Vad menas med NOS-rör?

Edit: Sorry... såg förklaringen nu..

Redigerat av Analogfreak

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.