Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Spelar in lite hemma då o då, blir mkt olika stilar, r&b till hårdrock.

sitter på ett vanligt inbyggt ljudkort, jag klagar inte än så länge.

hur mycket skillnad är det på en Guitar hero mick och en riktig mick som får kosta högst 500kr? är det värt att köpa?

var köper ni era mickar?

Annons
Postat
Vilka skillnader det kan bli, kan du få lite hum om på min testsite.

I omgång nr 9, så finns det med en äktag skräpmic för jämförelsens skull. 🙂

ok hörde lite med den där karaokemicken, ungefär så låter min också! och oftast när jag använder min mick så blir ljudet för högt och även ojämt så ibland är ljudet högt o ibland lågt.. fixar dessa mickarna så det blir ungefär lika hela tiden? o var kan jag få tag på mick?

tacksam för svar 🙂

Postat

Tänk dessutom på att de flesta mikrofoner har XLR-utångar, så vill du koppla in dem i ditt vanliga ljudkort får du antingen skaffa en preamp, som kommer kosta minst 500 bara den, köra via en massa adapters och antagligen få en grymt låg signal - detta förutsätter att miken du köper inte kräver fantommatning, eller att du skaffar en USB-mikrofon.

Mikrofoner finns att köpa lite varstans:

musikborsen.se

jam.se

4sound.se

emusic.se

thomann.de

Till exempel...

Postat
Tänk dessutom på att de flesta mikrofoner har XLR-utångar, så vill du koppla in dem i ditt vanliga ljudkort får du antingen skaffa en preamp, som kommer kosta minst 500 bara den, köra via en massa adapters och antagligen få en grymt låg signal - detta förutsätter att miken du köper inte kräver fantommatning, eller att du skaffar en USB-mikrofon.

Mikrofoner finns att köpa lite varstans:

musikborsen.se

jam.se

4sound.se

emusic.se

thomann.de

Till exempel...

ok jag ska köpa en USB mic eller ev. sån där vanlig mikrofon ingång.

finns det inga mickar i nån vanlig affär? har de sånt på nån vanlig elkedja? annars får jag väl trippa över till nån musikaffär, men där kostar dom skjortan :/

Postat

Jag tycker att du ska fortsätta med den mick du har. Allt annat är bortkastade pengar i nuläget.

Jag är övertygad om att det går att göra en massa kul med den micken och ditt inbyggda ljudkort.

Får du sen för dig att byta upp dig blir du nog tyvärr tvungen att köpa ett nytt ljudkort först och främst. Sedan antagligen en mick också och kanske t.o.m en preamp. Finns många förslag på vad här på sajten. Men innan du har bestämt dig kör på det du har. Man kan göra mycket kul med en enkel mick och ett inbygt ljudkort och kanske lite förinspelade bakgrunder.

Postat
Jag tycker att du ska fortsätta med den mick du har. Allt annat är bortkastade pengar i nuläget.

Jag är övertygad om att det går att göra en massa kul med den micken och ditt inbyggda ljudkort.

Får du sen för dig att byta upp dig blir du nog tyvärr tvungen att köpa ett nytt ljudkort först och främst. Sedan antagligen en mick också och kanske t.o.m en preamp. Finns många förslag på vad här på sajten. Men innan du har bestämt dig kör på det du har. Man kan göra mycket kul med en enkel mick och ett inbygt ljudkort och kanske lite förinspelade bakgrunder.

jo tack, kanske inte bortkastade ändå.. det blir ju aldrig nån bra inspelning då micken aldrig kan hålla konstant volym, ibland jätte lågt ibland jättehögt. o vid vissa frekvenser snappar den upp ljud som fan, vissa tar den nästan inte alls. jo jag spelar in till sk "förinspelade bakgrunder" som jag brukar kalla instrumentals eller backing track 🙂

ljudkortet borde iofs vara hyffsat för o vara ett inbyggt då moderkortet är av vassare variant (ca 2000kr nypris) har märkt att den har ungefär 5-10ms delay vid mina inspelningar..

står såhär:

ADI® AD2000B 8-channel High Definition Audio

- Support Jack-Detection, Multi-Streaming, and Front Panel Jack-Retasking

- Coaxial/Optical S/PDIF out ports at back I/O

- ASUS Noise-Filtering

fast iofs, har kanske ingen betydelse.. men micken är ändå sämre än ljudet så kan bli bättring på den biten

kan du förklara exakt vad en preamp är?

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Du måste använda kompressor för att jämna till dynamiken.

Postat

En micpreamp är nödvändig för att koppla in en mikrofon. Sådana av enklare slag finns inbyggda på de flesta ljudkort, men som regel är de den sämsta delen i "normala" ljudkort - och dessutom är de obalanserade. Det är bättre att köra med en extern preamp, där ingången är balanserad och man har tillgång till 48V fantommatning. Den externa preampen kopplas sedan in på ljudkortets lineingång eftersom den förstärker upp de svaga mikrofonsignalerna till linenivå.

Du kan hitta förklaringar av många olika begrepp om du söker här i forumet, eller ännu enklare om du tittar in i Kontrollrummets Wiki. 🙂

Postat
Du måste använda kompressor för att jämna till dynamiken.

Njae - för en nybörjare komplicerar en kompressor det ännu mer eftersom en felinställd kompressor vid inspelningen, inte går att reparera - och det tar ett tag innan man får kläm på hur man ska ratta för att det ska bli bra. Det är bättre att köra utan kompressor i början - och bestämma sig senare om man vill köra med kompressor eller inte.

-eller du kanske menade en mjukvarukompressor vid mix? I så fall håller jag med. 🙂

Postat

Att ljudet blir stark ibland och jättesvagt andra gånger beror inte på micken.

Det är samma sak oavsett hur dyra mickrofoner du än har.

Vissa skulle hävda att man behöver sjunga på ett sådant sätt att allt blir jämnt men det är bullshit. Sång är som vilket annat instrument som helst. Det är stor skilnad på tonregistret och även vilken klang man väljer. Allt ska kanske inte sjungas i bröstregistret och mezzoforte bara för att det blir en jämn inspelning.

Kompressor är inte heller lösningen på allt. Hursomhelst även om du köper en dyrare mick så kommer inte nivåerna att bli jämnare bara för det.

Jag tror inte att du ska ha för bråttom. Men om du vill ta steget så lyssna på Claes mick tester och köp en mick men ditt första steg borde vara ett bättre ljudkort.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.