Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej!

jag använder normalize pluggen ganska mycket i protools och jag undrar vad händer om jag normaliserar ett spår en gång till en viss nivå men sedan kommer på att jag måste göra det en gång till? kommer ljudkvalitén då bli sämre än om jag gör det ordentligt bara en gång?

t.ex. om jag först ökar nivån med t.ex. 30 dB och sedan med ytterligare 30 dB. skulle det bli samma sak som att jag ger den en större höjning bara en gång eller kommer kvalitén bli sämre?

tack för er hjälp!

Per

Annons
Postat

Det ända en normalisering gör är att ljudfilen analyserar och den starkaste peaken hittas, sedan justeras hela filen efter önskat peak-värde. Det är väldigt sällan man måste normalisera, varför måste du normalisera?

Postat (redigerat)

Normalisering innebär inget annat än att allting höjs till den önskade nivån - både önskad signal och brus höjs lika mycket.

Det du i praktiken gör med normalisering, är för övrigt samma sak som du gör när du höjer volymen på kanalen, så i många fall är det en ganska överflödig funktion... Skillnaden är att du gör det manuellt med volymen och automatiskt med normalisering, där hela spåret söks igenom efter starkaste stället - och sedan höjs spåret så att allting blir lika mycket högre.

Teoretiskt sett så säger man att varje digital bearbetning skadar originalsignalen, men den skadan blir nog väldigt marginell när det handlar om normalisering. Du får helt enkelt lyssna på hur det låter och för säkerhets skull kontrollera att den förmodade skadan inte är så stor att den märks (vilket den troligen inte är...).

Behöver du höja 30dB - och sedan 30dB till, så har du nog spelat in väldigt lågt och kommer att få väldigt mycket brus, eftersom du ju höjer bruset lika mycket.

Redigerat av Claes
Postat
varför måste du normalisera?

mycket jag spelar in är väldigt lågt pga att jag inte har så mycket tryck i min batteridrivna preamp till fältinspelning. håller på med film och vissa nivåer är på tok för låga för att gå att använda på önskvärt sätt.

tack för svar.

Teoretiskt sett så säger man att varje digital bearbetning skadar originalsignalen, men den skadan blir nog väldigt marginell när det handlar om normalisering. Du får helt enkelt lyssna på hur det låter och för säkerhets skull kontrollera att den förmodade skadan inte är så stor att den märks (vilket den troligen inte är...).

får testa och se hur jag kan få till det bäst med minst brus

tack

Postat
mycket jag spelar in är väldigt lågt pga att jag inte har så mycket tryck i min batteridrivna preamp till fältinspelning. håller på med film och vissa nivåer är på tok för låga för att gå att använda på önskvärt sätt.

Byt mickar och ev. preamp annars så spelar du bara in brus som sedan höjs upp digitalt.

• 3 månader senare...
Postat
Normalisering innebär inget annat än att allting höjs till den önskade nivån - både önskad signal och brus höjs lika mycket.

Det du i praktiken gör med normalisering, är för övrigt samma sak som du gör när du höjer volymen på kanalen, så i många fall är det en ganska överflödig funktion...

Har funderat på att när man normaliserar någonting så att nivån blir svagare än original-inspelningen:

försämras inte ljudkvalitén och tappar man inte information som finns i originalet?

Postat
Har funderat på att när man normaliserar någonting så att nivån blir svagare än original-inspelningen:

försämras inte ljudkvalitén och tappar man inte information som finns i originalet?

Jo - men lika lite som när du sänker på kanalregeln...

• 5 månader senare...
Postat

Hmm, man kan väl inte normalisera så att det blir lägre? Normalisera betyder (i alla sammanhang jag sett det) att man automatiskt höjer nivån i en ljudfil så mycket det är möjligt, så att den starkaste peaken i materialet når upp till max nivå (0dB). Det kan aldrig bli en sänkning..?

Postat
Hmm, man kan väl inte normalisera så att det blir lägre? Normalisera betyder (i alla sammanhang jag sett det) att man automatiskt höjer nivån i en ljudfil så mycket det är möjligt, så att den starkaste peaken i materialet når upp till max nivå (0dB). Det kan aldrig bli en sänkning..?

Du kan ju ställa in värdet på din peak, så du kan göra en sänkning också 😄

MVH

Anders

Postat

Jag normaliserar till och från för att gain stage:a beroende på vad jag använder för plugg/-ar, istället för att ändra input gain:en på spåret när det redan är trackat. Även användbart för att lättare hitta en balans när man dubbat gitarrer på olika stärkare/gitarrer. Men ju längre man håller på och mer man lär sig, desto mer sällan blir det.

Hur som haver, använder förvisso Cubase, men någon degradering i ljudkvalitet tycker jag mig inte ha kunnat märka, har svårt att tro att det skulle vara någon skillnad i PT.

• 3 veckor senare...
BigChief (oregistrerad)
Postat

Normaliserar också ganska ofta.

Bearbetar spåren på det sättet, det har blivit en vana.

Om jag på ett obehandlat spår skär alla frekvenser under 50 tex så ser ljudkurvan lite annorlunda ut sen.

Jag normaliserar vanligtvis till -2 db.

Kompressorer och rörsimulatorer reagerar ju jävligt olika på starka vs svaga ljud,

så då är det grymt smidigt att med ett makro klicka iordning spåret så jag vet ungefär var den ligger.

Reglarna på mixern rör jag sällan. Dom är för bönder.

Postat
Reglarna på mixern rör jag sällan. Dom är för bönder.
😄🙁😕🥰

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.