Simon Andersson Postat 1 september 2009 Postat 1 september 2009 Diezel Herbert: http://www.youtube.com/watch?v=jsNiNBhG3Gk Mesa Boogie Tripple Rectifier: http://www.youtube.com/watch?v=U3RX8FhdFDE Peavey 5150: Krank Rev Jr: http://www.youtube.com/watch?v=Yc4BwXPVUWc
DieHard (oregistrerad) Postat 1 september 2009 Postat 1 september 2009 Någon som vet hur Peavey 6505 står sig gentemot 5150. Har läst mig fram att detta ska vara uppföljaren iaf. Du kan läsa om det här: http://en.wikipedia.org/wiki/Peavey_Electronics Och funkar denna top till mer än metal, jag tänker mig lite i stilen som, nickelback, creed, 3 dorrs down osv. Eller är det annat för det som gäller? MVH Anders Det blir klart billigare med en 6505 och det är många som kör på det idag så skulle hellre satsa på den om jag hade råd. Men det är ju en smaksak och pengasak. Fattar inte varför Mesa alltid varit så dyr. Men med någon av de två kan det inte bli fel.
Gain Postat 1 september 2009 Postat 1 september 2009 (redigerat) Fina burkar du nämner Simon 😄 Min absoluta favoriter är Diezel (har sagt det förr) De är alla en mindre dröm i variationer på sound och strängseparation. Herbert har ju tre kanaler, 6 rör som kan varieras och mycket flex med sina "gain-lägen" - Totalt 8-9 st fördelade på dom tre kanalerna som ger mycket möjligheter till att skruva. Den har också en midcut som gör underverk 😄 Ytterligare ett par möjligheter på mastern gör mycket för soundet. Minns jag rätt så handlar det om att tighta till runt 100-150 + att kunna vara lite typ rundare i toppen. Rev: http://diezel.typo3.inpublica.de/uploads/t...r1-04.04_01.pdf Redigerat 1 september 2009 av Gain
Anders F Postat 1 september 2009 Trådstartare Postat 1 september 2009 Har lyssnat nu på de du gav förslag på genom ett par dåliga högtalare. Och första intrycket va ändå att Mesa och Diezel låg i en liga för sig när det gällde soundet. Diezel vann i mina öron, men samtidigt så va det mer rum på ljudet på mesa som kan ha påverkat mitt val. Dock så hamnar jag ju i en liten dålig sits nu då priset på dessa gör att jag i år får välja mellan en av dessa eller en ny pre amp. Har för tillfälelt bara en Neve 1073 DPA som är av finare sorten. Oftast räcker två kanaler av fin pre amp, men det är när det är trummor som det blir strul. Men samtidigt så är det viktigaste för trummorna för mig OH då rummet och settet jag har tillgång till nästan alltid kräver triggning ändå. Tanken är att en ny top gör mer för ljudet än ny pre amp då jag inte kan bygga mitt rum som jag vill ha det riktigt ännu. Sedan komemr valet - en ny top eller ny mikrofon. Saknar för tillfället en riktigt bra sångmikrofon. Dock så får jag mest mixjobb och inte så mycket inspelning mer än några album/år. Detta ger också toppen ett + i kanten då som jag skrev innan det som är ett stort problem med de inspelningar man får är just gitarrljudet, vilekt ofta måste re ampas. Och kunna erbjuda kunden en Mesa eller Diezel vore ju inte helt fel. Men pengarna kommer inte förrän till jul så jag har ju tid att fundera ☺️ Nu bara tänker jag ju högt 🙂 MVH Anders
Anders F Postat 1 september 2009 Trådstartare Postat 1 september 2009 Du kan läsa om det här: http://en.wikipedia.org/wiki/Peavey_Electronics Det blir klart billigare med en 6505 och det är många som kör på det idag så skulle hellre satsa på den om jag hade råd. Men det är ju en smaksak och pengasak. Fattar inte varför Mesa alltid varit så dyr. Men med någon av de två kan det inte bli fel. TACK för länken. Sår som man idag skulle välja av peavey 6505+ då den har mer headroom än 6505. Samt då att de är identiska med 5150. Och som du säger. Är det värt ca 20 000 till mellan en 6505+ och en diezel eller mesa. Det tål att tänkas på. MVH Anders
Gain Postat 1 september 2009 Postat 1 september 2009 Nu bara tänker jag ju högt 🙂 ...och svamlar iväg 😛 Är målet topprylar hela vägen och i alla delar i din studio eller är flexibilitet viktigare? Hade du sagt sångmikrofoner (plural) vs t ex en Diezel hade jag förstått ditt dilemma när det gäller att få mumma för motsvarade pengar...eller 🙂 ?
Anders F Postat 1 september 2009 Trådstartare Postat 1 september 2009 ...och svamlar iväg ☺️ Är målet topprylar hela vägen och i alla delar i din studio eller är flexibilitet viktigare? Hade du sagt sångmikrofoner (plural) vs t ex en Diezel hade jag förstått ditt dilemma när det gäller att få mumma för motsvarade pengar...eller 🙂 ? Hmmm...på något sätt så brukar det bli top of the line 🙂 Vet inte varför. Men ska det va så ska det va, annars blir jag inte nöjd av någon konstig anledning. Men placebo har säkert ett starkt grepp om mig. OCh ta inte detta fel, mina kunder har inte klagat på något sätt, tvärt om, men jag vill ju också vara 100% till freds. Men när det gäller sångmikrofoner så har jag planerat att ha 3-4st och räknar med att få lägga ut ca 20 000/mick, så man har lite att variera med beroende på vem som sjunger. MEn säg 1-2 mickar eller en diezel eller en 2 kanalig pre amp. Som sagt så sitter jag på en Neve1073 DPA idag som jag är grymt nöjd med och för tillfället så är det mest mixjobb som trillar in, så jag klarar mig oftast på två. Jag VILL kunna erbjuda mina kunder top of the line prylar hela vägen. Många av de gitarrspår man får tycker inte jag funkar till 100%, speciellt distljuden. Men som sagt, detta tål att funderas på. VAd som är viktigast just nu/eller just då när det är dags för inköpet. MVH Anders
DieHard (oregistrerad) Postat 1 september 2009 Postat 1 september 2009 MEn säg 1-2 mickar eller en diezel eller en 2 kanalig pre amp. MVH Anders Tycker det vore klokast att börja på det viset. Då har du ju två bra av vardera sak och kan lättare sen fylla på med en mic i taget när du har råd.
Simon Andersson Postat 1 september 2009 Postat 1 september 2009 Diezel ÄR the shit. Skaffa Diezel-toppen först. Den har ljud för de flesta situationer och verkar onekligen lösa dina största problem i studion. Sen skaffar du mickar, preampar och annat. Önskar att jag också hade problem som: Ska jag köpa en Ferrari eller en Maserati detta år? ☺️
Anders F Postat 1 september 2009 Trådstartare Postat 1 september 2009 Tycker det vore klokast att börja på det viset. Då har du ju två bra av vardera sak och kan lättare sen fylla på med en mic i taget när du har råd. Menar du att börja med mick? Min tanke ligger också i att jag spela in sång rätt sällan, och jag har ju ingen skitmick, men ingen riktigt underbar heller. Men däremot så jobbar jag mer ofta med att behöva re ampa distade gitarrer. Men men..det är ett tag kvar som sagt och vem vet vad som hinner hända innan dess. Kanske inte har något jobb alls. Det ska man aldrig ta för givet, eller att jag behöver något annat för ett jobb just då. Men det bra bra tips på toppar som kom med här så man nu vet vart man ska börja leta och lyssna mera på. MVH Anders
Anders F Postat 1 september 2009 Trådstartare Postat 1 september 2009 Diezel ÄR the shit. Skaffa Diezel-toppen först. Den har ljud för de flesta situationer och verkar onekligen lösa dina största problem i studion. Sen skaffar du mickar, preampar och annat. Önskar att jag också hade problem som: Ska jag köpa en Ferrari eller en Maserati detta år? ☺️ Sakta men säkert bygger jag upp den studio som jag vill ha! 🙂 MVH Anders
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.