Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Nä gillar den bättre den förra än den sista. Även om den är bra med.

Ja, det kan mycket väl vara så. När man suttit länge så brukar ju diskanten åka ner då öronen är trätta.

Men till något annat. Detta är ju vad jag kunde kräma ut ur min Laney TF400. Men vilka andra toppar finns det som är vanligt förekommande idag. Tänker lite på den där ihåliga moderna disten, som låter lite som man slår an strängarna med ett rakblad. Någon som har bra koll?

MVH

Anders

Annons
  • Svar 70
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postat (redigerat)

Ja, jag säger då det. Trodde jag lämnat gitarrljudet för ikväll. Lägger mig i soffan och sätter på filmen red dragon. Då slår det mig. Men för f-n Anders. Kompimera inte mellanregistret, expandera det istället. Sagt och gjort. Nu fick till ännu mer av det där moderna, råa, kalla som jag är ute efter lite

EDIT: Länk finns i första inlägget.....

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
DieHard (oregistrerad)
Postat

Så där, så där. 😛

Postat (redigerat)
Så där, så där. 😛

Blev som en helt ny gitarr va? 🙂 Nu tycker jag tugget finns i dämpningen också, och inte det där platta tråkiga som va förut. Tänk va ett soffbesök kan göra för kreativiteten.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
DieHard (oregistrerad)
Postat
😆 Ja soffan är inte dum den. Men nä när man har kört fast är det sämsta att sitta kvar. Bättre slänga sig i soffan eller vad som helst. Rätt vad det är så kommer när man gör något annat istället. Japp låter som en gura nu. Glöm inte bara att headbanga och horntecknet innan för att få till det. 😛
Postat (redigerat)
😆 Ja soffan är inte dum den. Men nä när man har kört fast är det sämsta att sitta kvar. Bättre slänga sig i soffan eller vad som helst. Rätt vad det är så kommer när man gör något annat istället. Japp låter som en gura nu. Glöm inte bara att headbanga och horntecknet innan för att få till det. 😛

🙂 soffan är min bästa vän för tillfället. För dom är intresserade vad som gjorde förändringen så va det att jag hade en multibandskompressor på kanalen. Denna komprimera lågbas, högbas, mellanregister och diskant på olika sätt. Det jag gjorde va att vända mellanregistret så att just det bandet expanderade istället vid anslaget. Detta resulterade i att vid anslaget kunde jag ha fylligare gitarr, medan vid dämpningen så sjönk mellanregistret och gav mer tugg.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
DieHard (oregistrerad)
Postat

Intressant veta. Själv är jag kass på multikompressorer. Lyckas få till det jag vill ändå. Kanske bara har tur? 😆 En andledning till att jag inte har satt mig in i multis. Men men det kommer väl någon gång när jag kanske har behov av det? Vem vet.

Postat
Intressant veta. Själv är jag kass på multikompressorer. Lyckas få till det jag vill ändå. Kanske bara har tur? 😆 En andledning till att jag inte har satt mig in i multis. Men men det kommer väl någon gång när jag kanske har behov av det? Vem vet.

Det finns bara en multibandskompressor som jag satt mig in i och som jag begrep direkt och det var wavearts. Väldigt lättförstålig då den är pedagogisk i sitt upplägg. Så om du väl bestämmer dig för att sätta dig in i det så kan jag rekommendera den för sitt grafiska upplägg.

MVH

Anders

Postat

Här händer det saker hela tiden...

Sitter på jobbet nu med ett par alldagliga datorhögtalare och här hörs ingen större skillnad mellan proven. Återkommer ikväll när har bättre lyssningsmöjlighet.

//KG

Postat
Här händer det saker hela tiden...

Sitter på jobbet nu med ett par alldagliga datorhögtalare och här hörs ingen större skillnad mellan proven. Återkommer ikväll när har bättre lyssningsmöjlighet.

//KG

Nä det är inga stora skillnader vi pratar om, men små som gör det där lilla. Lyssnade med fräscha öron idag. Och gitarrljudet är lite klent nu i mellan/diskant, men sen är det nog hemma där jag vill ha det 😛

MVH

Anders

Postat
fett fett fett

för fett?

Kan det bli för fett? 😉

Nä men jag tror nog att detta sound med lite små tweaks även kan passa i en stil som creed, nickelback, 3 doors down och så vidare där man ändå vill dra det lite tyngre än "vanlig" rock. eller vad tror du?

MVH

Anders

Postat
Kan det bli för fett? 🙂

ja i så mån att "fett" är något som förhåller sig till "ofett" för att kunna existera

om allt är fettfett så blir till slut inget fettfett

du behöver nånting som kontrasterar för att verkligen lyfta fram det feta - nu är trummor bas å gitar feta allihop

risken finns (även om den kanske inte är överhängande) att efter en stunds lyssnande med denna helfeta helhet inte längre tänker på hur fett det är

detta har ingenting med ditt gitarrljud att göra egentligen 🙂

utan en förlängning

Postat
ja i så mån att "fett" är något som förhåller sig till "ofett" för att kunna existera

om allt är fettfett så blir till slut inget fettfett

du behöver nånting som kontrasterar för att verkligen lyfta fram det feta - nu är trummor bas å gitar feta allihop

risken finns (även om den kanske inte är överhängande) att efter en stunds lyssnande med denna helfeta helhet inte längre tänker på hur fett det är

detta har ingenting med ditt gitarrljud att göra egentligen 🙂

utan en förlängning

Jaha, ja nu förstår jag vad du menar. Ja, det är väll som att för mycket av deta goda kan bidra till att det inte smakar alls. Men där jag tänkt mig att det kanske skulle passa in (har faktiskt en framtida plan med detta) kommer basen inte vara nedstämd exempelvis, inte heller ha så pass hårda trummor som det är på detta. Trummor och bas gjorde jag bara en snabb skitmix på för att få gitarrerna att spela med något 🙂

MVH

Anders

DieHard (oregistrerad)
Postat

Gissar att det står ett paket lätt och lagom på DPs frukostbord. 🙂

Postat
Hrrmm.... ,

V3 tycker jag är bäst hitttils. Råare och mer oborstat. Tränger mer igenom mixen. Har du bara EQ'at gentemot 4'an ?

//KG

Japp, det är bara en EQ som skiljer, och det va just det jag kände också i morse. Vill nog inte ha så mycket mellanregister som i V3, men inte så lie som i V.4, så ett mellanting hade nog passat bäst 😎

MVH

Anders

Postat
Även jag gjorde mig omaket att plocka fram lurarna. Det låter ju skitfläskigt. Lite mer basgitarr i mixen kanske.

Vilket skräckriff! 😎

🙂

Med basgitarr, menade du lite mer elbas, vilket jag tror du menar, eller mer bas i gitarrljudet. Om det är det förstnämnda så är inte detta mixat på det sättet, trummor och bas är bas snabbt skitmixade för att gitarren skulle spela med något, men däremot gitarrljudet ska vara 100%, så det är därför jag undrar om du menade elbasen, eller elgitarren 🙂

MVH

Anders

Postat
🙂

Med basgitarr, menade du lite mer elbas, vilket jag tror du menar, eller mer bas i gitarrljudet. Om det är det förstnämnda så är inte detta mixat på det sättet, trummor och bas är bas snabbt skitmixade för att gitarren skulle spela med något, men däremot gitarrljudet ska vara 100%, så det är därför jag undrar om du menade elbasen, eller elgitarren 🥰

MVH

Anders

Jo jag tänkte på elbasen. Den där feta gitarren kommer att låta ännu bättre om den får lite konkurrens av basen och trummorna. Kanske kan du skita ner elbasen lite. Att ha för mycket botten i elgitarren blir väl inte bra ihop med resten. Men riffet var läckert. Det enkla är det svåra. Och ljudet sitter nog mest i fingrarna och skallen på dig själv. Ska du sjunga till det här också? Har du gjort en hel låt?

Postat
Jo jag tänkte på elbasen. Den där feta gitarren kommer att låta ännu bättre om den får lite konkurrens av basen och trummorna. Kanske kan du skita ner elbasen lite. Att ha för mycket botten i elgitarren blir väl inte bra ihop med resten. Men riffet var läckert. Det enkla är det svåra. Och ljudet sitter nog mest i fingrarna och skallen på dig själv. Ska du sjunga till det här också? Har du gjort en hel låt?

Hejsan

Detta är inte min låt utan ett snott riff för att bara testa ljudet 🙂 Grejen va att jag aldrig fått till ett bra ljud med min laney, men nu testade jag på lite annorlunda sätt. Så detta kommer jag inte göra en låt av, men jag har planer..... 🥰

MVH

Anders

Postat
Men till något annat. Detta är ju vad jag kunde kräma ut ur min Laney TF400. Men vilka andra toppar finns det som är vanligt förekommande idag. Tänker lite på den där ihåliga moderna disten, som låter lite som man slår an strängarna med ett rakblad. Någon som har bra koll?

Peavey 5150, Mesa Boogie Rectifier, Diezel Herbert, Krank... Kanske rentav en Randall också. Där har du riv och fläsk.

Och lite mer King's X. Brutalt bra låt, gitarr- och bassound. (Partiet mellan 2.06-02.20 är förjälva gött alltså!)

Postat (redigerat)
Peavey 5150, Mesa Boogie Rectifier, Diezel Herbert, Krank... Kanske rentav en Randall också. Där har du riv och fläsk.

Och lite mer King's X. Brutalt bra låt, gitarr- och bassound. (Partiet mellan 2.06-02.20 är förjälva gött alltså!)

5150 har jag funderat på ett tag faktiskt om man skulle köpa in. Mest för att den har blivit så pass känd och jag vill kunna erbjuda den till kunderna. Men där kanske jag även har det jag eftersöker lite också 🙂 Ska kolla om de har någon i musikaffören som man kan låna hem och testa. Kanske blir ett bra komplement till laney förstärkaren. Som låter....just det laney (även om jag tycker att en stor del av det jag inte gillade hos den har jag lyckats skruva bort) (är inne i en period nu då jag känenr jag börjar tänka mer hårdvara än mjukvara, vet inte varför)

King´s X är helt klart ett band att räkna med, det är ännu en sak jag fått upp ögonen för efter den här tråden 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat
Häpp, såg att du hann skruva lite till medan jag postade mitt förra inlägg (jag var ute och sågade ner ett träd 🙂 ).

Yes, nu jäklar snackar vi! Såga ner träd, det är sånt en redig man gör mellan sina sissypostningar på Internet. Det vill säga när man inte dricker ren sprit, skjuter granater eller spränger stubbar med dynamit.

(Sorry... men jag såg en öppning till något som rent av skulle kunna bli rätt kul sketch och spann på... detta är helt o t)

Postat

<OT>

**GAPFLABB***

Det var kanske inget 60 meters Canadian Redwood direkt men har man hus och tomt får man vara effektiv på ledig tid 🙂🙂

//KG

</OT>

Postat

Någon som vet hur Peavey 6505 står sig gentemot 5150. Har läst mig fram att detta ska vara uppföljaren iaf.

Och funkar denna top till mer än metal, jag tänker mig lite i stilen som, nickelback, creed, 3 dorrs down osv. Eller är det annat för det som gäller?

MVH

Anders

Postat
Och funkar denna top till mer än metal, jag tänker mig lite i stilen som, nickelback, creed, 3 dorrs down osv. Eller är det annat för det som gäller?

Med mina 5 ören kan jag inte skaffa någon, men jag tror mer på en Mesa eller Diezel då.

Postat (redigerat)
Med mina 5 ören kan jag inte skaffa någon, men jag tror mer på en Mesa eller Diezel då.

Hittade nu att nickelback kör på en MESA BOOGIE TRIPLE RECTIFIER. Men den va inte billig 🙂

VAd är skillnaden på singe, double och triple. Är det antal kanaler ? (har inte sökt själv än, men någon kanske vet)

Hm....frågan är om det ska bli en sån eller ännu en ny pre amp till jul, eller kanske en mick? hm....

MVH

Anders

EDIT: Grejen är att ofta när jag får filer för mixning av det hårdare slaget så är gitarrerna det som oftast inte låter "bra". Därför jag är intresserad av detta, trots att jag inte är gitarrist själv.

Redigerat av Gizmozis

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.