Jump to content
Annons

Man blir så jäkla trött

Recommended Posts

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Läste precis lite på apples hemsida om snow leo.

Inbiten Mac fan som jag är så blir jag så jäkla trött på när dom försöker ta poäng på ms, men förmodligen är dom lika stora kålsupare båda två.

Nu har jag inte hängt med så mycket när det gäller marknadsföringen av win7 men när apple hänvisar till nån slags som jag förmodar oberoende expert som då lovprisar nya snow leo och jämför och påpekar svagheter i win7 då blir man trött, så jävla trött.

Kan vi få slippa det snart, dom levererar två skitbra grejor båda lägren. Inte fan kommer nån att byta bara för reklamen tycker att vi ska, det gör vi om vi vill och dom som har nåt innanför pannbenet kör det som passar dom bäst och ganska många båda två om dom behöver.

Fan går det inte att sälja på egna meriter nu för tiden, måste man racka ner på andras svagheter? Löjligt helt enkelt. Jag kommer att köra osx oavsett allt det där skitsnacket bara för att jag gillar det, men håll på båda två ett tag till så då jävlar går jag över till ubuntu. Nu får det räcka helt enkelt, jävla sandlåda.

Annons
pme (oregistrerad)
Postat
Kan vi få slippa det snart, dom levererar två skitbra grejor båda lägren. Inte fan kommer nån att byta bara för reklamen tycker att vi ska, det gör vi om vi vill och dom som har nåt innanför pannbenet kör det som passar dom bäst och ganska många båda två om dom behöver.

Pest eller kolera. Ingen av dem är speciellt bra. Man får låta applikationerna styra vilket man väljer.

Postat (redigerat)
Pest eller kolera. Ingen av dem är speciellt bra. Man får låta applikationerna styra vilket man väljer.

I jämförelse med vad? Om inget av dom är speciellt bra, vad är det då som är bra? Finns det och isf, varför kör ingen på det?

Redigerat av KillwithSkill
Postat

det är väl Linux.

Postat

Linux verkar intressant faktiskt, men hade det konkurrerat mer om man betalade för det?

Postat (redigerat)

För att köra Linux så bör man ha VÄLDIGT stort intresse av att pilla med datorn och programvaran.

Datorn är för övrigt bara ett utbytbart verktyg och inte något religiöst kultobjekt som ska tillbes och aldrig överges (även om man undrar ibland...), så visst är det löjligt att försöka hålla liv i ett gammalt plattformskrig (speciellt nu, när hårdvaran är identisk i PC och Mac) - men så har det ju alltid varit bland folk i allmänhet för att de på något sätt vill känna mer samhörighet med de som har gjort samma val som de själva;

Mac vs PC

Amiga vs Atari

C64 vs Spectrum

etc...

Redigerat av Claes
pme (oregistrerad)
Postat
I jämförelse med vad? Om inget av dom är speciellt bra, vad är det då som är bra? Finns det och isf, varför kör ingen på det?

Finns applikationerna så är solaris ett bra alternativ. Linux är inte helt lobotomerat men saknar fortfarande ett riktigt bra filsystem. Det är

många, men mest proffs som har krav. Tyvärr är de fortfarande mycket små i musiksammanhang men som OS för musik så har de en hel

del funktionalitet som skulle vara bra för en DAW.

DieHard (oregistrerad)
Postat
-Aldrig...Max är helt enkelt både bättre och godare.

Ja Max är bättre och godare än MAC.

Postat

1. Hemmagjorda

2. Sibyllahak

3. Burger King

4. Max

5. McDonalds kan ibland skifta mellan max & mac

6. Tattarhaket mitt i stan som har öppet till kl ??? Zzzzzz typ 04:00 på helgerna som serverar snäppet bättre än kattskit

Postat
För att köra Linux så bör man ha VÄLDIGT stort intresse av att pilla med datorn och programvaran.

Datorn är för övrigt bara ett utbytbart verktyg och inte något religiöst kultobjekt som ska tillbes och aldrig överges (även om man undrar ibland...), så visst är det löjligt att försöka hålla liv i ett gammalt plattformskrig (speciellt nu, när hårdvaran är identisk i PC och Mac) - men så har det ju alltid varit bland folk i allmänhet för att de på något sätt vill känna mer samhörighet med de som har gjort samma val som de själva;

Mac vs PC

Amiga vs Atari

C64 vs Spectrum

etc...

Ubuntu är annars ett otroligt trevligt alternativ som till och med min pensionerade pappa klarar av(installerat på den dator han använder idag). Där är intresset av att pilla med dator och programvaran irrelevant. Det bara funkar, thats it 😄

pme (oregistrerad)
Postat
1. Hemmagjorda

2. Sibyllahak

3. Burger King

4. Max

5. McDonalds kan ibland skifta mellan max & mac

6. Tattarhaket mitt i stan som har öppet till kl ??? Zzzzzz typ 04:00 på helgerna som serverar snäppet bättre än kattskit

1 HardRock cafe

2 TGF

...

Postat (redigerat)
Linux är inte helt lobotomerat men saknar fortfarande ett riktigt bra filsystem.

FreeBSD kör i stort sett samma filsystem som mac osx. Men jag vet inte om man kan kalla FreeBSD för linux men man kan köra linux program där.

Redigerat av Apep
DieHard (oregistrerad)
Postat
klämde en mcfest nyss, satt som en strumpa!

En mcfest? Vem uppträdde på den festen? Ronald Mcdonald? 🙁

Postat
FreeBSD kör i stort sett samma filsystem som mac osx. Men jag vet inte om man kan kalla FreeBSD för linux men man kan köra linux program där.

Det är just sådant jag tänker på när jag säger att det är till för folk som gillar att pilla med datorn och systemet. Man ska välja olika delar och pussla ihop det på egen hand - och hoppas att det funkar med de program man vill köra. ibland måste man köra en tidigare version för att det ska funka med något - och ibland behövs det den senaste. En vanlig användare har ingen chans att sätta sig in i det.

Sätt ihop Linux till ett komplett system så att det är lika enkelt och smidigt som Windows eller Mac OS, så blir det ett alternativ, men inte förrän då.

Postat
En mcfest? Vem uppträdde på den festen? Ronald Mcdonald? 😛

Det var någon med värsta bröden, sen var det en köttig solbränd typ i mitten som någon vit slemmig typ var på hela tiden. Ganska bisarrt faktiskt.

Postat
Det är just sådant jag tänker på när jag säger att det är till för folk som gillar att pilla med datorn och systemet. Man ska välja olika delar och pussla ihop det på egen hand - och hoppas att det funkar med de program man vill köra. ibland måste man köra en tidigare version för att det ska funka med något - och ibland behövs det den senaste. En vanlig användare har ingen chans att sätta sig in i det.

Sätt ihop Linux till ett komplett system så att det är lika enkelt och smidigt som Windows eller Mac OS, så blir det ett alternativ, men inte förrän då.

Förstår precis vad du menar men....

Det senare linux versionerna oavsett dist är väldigt lättanvända för vanliga användare, funkar precis konkurenterna. Men om man t ex. ska köra Linux som daw då blir det något krångligare, det är inte lika straight forward som tex mac osx eller xp på den punkten men det funkar väldigt bra när man fått igång allt. Annars tycker jag Linux rullar på bättre än xp i alla andra fall, enda gången jag sitter i xp är när jag ska köra PT. Det är tom så att jag saknar användar sättet i linux och hur smart det är att använda när jag sitter i xp... men det är min åsikt... Tycker att linux får lite oförtjänt rykte när de gäller användarvänlighet, visst det var krångligare förut men det var ett tag sen och det är synd att den skuggan hänger kvar än... Give it a try och testa, ubuntu är en bra instegsport.

Postat

I alla fall om man ska syssla med musik. Om man bara ska surfa och skriva textdokument och sånt så är det inga problem. Om man inte kör Slackware eller nåt, men det gör man ju inte om man inte kan datorer nå bra.

Linux är inte helt lobotomerat men saknar fortfarande ett riktigt bra filsystem.

Saknar ett bra filsystem?? ext3/4, reiserfs, xfs? Vad man än väljer är det ju minst lika bra som hfs+ och mångdubbelt så bra som fat eller ntfs.

pme (oregistrerad)
Postat
Saknar ett bra filsystem?? ext3/4, reiserfs, xfs? Vad man än väljer är det ju minst lika bra som hfs+ och mångdubbelt så bra som fat eller ntfs.

extX är hyfsade. Men det saknar en hel del som behövs i för att matcha ZFS. Btrfs är väl tänkt att vara det moderna filsystemet i linux men det

är en bra bit kvar. Sedan har linux en del bra filsystem för flashminnen så det finns mycket att välja beroende på vad man gör. ext4 duger bra för en daw men är inget vidare för en webserver.

Postat
I alla fall om man ska syssla med musik.

Är böjd att hålla med. Även jag som inbiten linuxnörd fick kämpa en hel del för att få ett smidigt fungerande system (ubuntu jaunty/karmic). Mycket beror på att flera delar i ljudsystemet är i beta/övergångsfas, t.ex. Jack, Ffado, Hydrogen, firewirestacken mm. Det innebär att man får leta efter inofficiella paket eller kompilera själv, vilket skapar en del problem (dependency hell 😉).

När det har lugnat sig lite och paketerarena har hunnit ikapp (skulle tippa inom några månader) borde det vara betydligt enklare.

/Andreas

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.