Simon Andersson Postat 30 augusti 2009 Postat 30 augusti 2009 Kära studioproffs... Måste få hjälp! Är på G att fläska till hemstudion för så seriös produktion som möjligt. Jag kan / fattar NADA. Jag kommer aldrig bli nån ljudtekniker, så stora digitala monstermixerbord, externa rackeffekter, multibautasynthar med stora LED-skärmar och annat konstigt är inte aktuellt. Är alltså ute efter enklast möjliga, bästa möjliga. Använder idag: · Apple iMac 2,66 GHz Intel Core 2 Duo / 4 gig ram. · Focusrite Saffire LE (svarta) ljudkort. · Garage Band. Har blivit en vanesak 😄 · Lajnar elgitarr/elbas direkt in i ljudkortet, inget mellan. Önskemål: · Jag behöver bara 2 in/ut + MIDI (till midi-klaviatur). · Jag ska spela in sång, elgitarr och elbas. · Elgitarr + elbas ska gå genom inbyggda Amp Designers och vad allt nu heter. · Trummor programmeras och mjukvarusynthar ska användas. · Logic Studio kommer användas. · Vill att ljudkort och vad jag nu behöver ska vara i rackformat. Ett exempel på vad jag kollat på: · Focusrite Saffire Pro 40 (Rack-ljudkort) · Presonus Studio Channel (Rack-preamp) · Röde NT2-A (mick) Men jag blir osäker efter att ha läst vissa trådar på forumet. · Behöver jag ens en preamp? (Jag inbildar mig att jag får bättre signal in, kan få till lite rörvärme (om det är en tube preamp dvs) och kanske rentav EQ'a lite innan inspelning) · Är mitt ljudkort bra som det är, eller ska man skaffa ett Apogee Duet (som tyvärr inte är i rackformat) som alla verkar prata gott om? · Har jag någon nytta av tex en POD när jag ändå bara ska använda "mjukvarugitarrer"? · När jag spelar in på mina nuvarande prylar tycker jag det blir väldigt låg volym efter att man gjort klart låten. Läst om en massa AD/DA-grejs (om det nu är det det beror på), men förstår ingenting... Vad behöver man göra för att åtgärda det? Dessa frågor har säkert ställts hundratals gånger, jag har sökt viss information, läst, fattar inget. Vet inte ens om jag frågar i rätt del av forumet... Så jag är enormt tacksam för svar! Mvh Simon
laxlaxlax Postat 30 augusti 2009 Postat 30 augusti 2009 Kära studioproffs... Jag kan / fattar NADA. Där har du ett problem enligt mig. Tråkigt svar, men lär dig dina grejjer 😄 Det du har räcker långt för seriösa produktioner. Förresten. Varför vill du ha ljudkort i rack?
Simon Andersson Postat 30 augusti 2009 Trådstartare Postat 30 augusti 2009 Där har du ett problem enligt mig. Tråkigt svar, men lär dig dina grejjer 🙂 Det du har räcker långt för seriösa produktioner. Förresten. Varför vill du ha ljudkort i rack? Det är billigt att vara okunnig alltså 😄 Vill ha prylarna i rack för att jag tycker det ser snyggare ut. Tycker det ser lite fånigt och billigt ut med en liten plastburk som denna... Ett ilandsproblem i sig, men så är det 😉
Anders F Postat 30 augusti 2009 Postat 30 augusti 2009 (redigerat) · Behöver jag ens en preamp? (Jag inbildar mig att jag får bättre signal in, kan få till lite rörvärme (om det är en tube preamp dvs) och kanske rentav EQ'a lite innan inspelning) · Är mitt ljudkort bra som det är, eller ska man skaffa ett Apogee Duet (som tyvärr inte är i rackformat) som alla verkar prata gott om? · Har jag någon nytta av tex en POD när jag ändå bara ska använda "mjukvarugitarrer"? · När jag spelar in på mina nuvarande prylar tycker jag det blir väldigt låg volym efter att man gjort klart låten. Läst om en massa AD/DA-grejs (om det nu är det det beror på), men förstår ingenting... Vad behöver man göra för att åtgärda det? Dessa frågor har säkert ställts hundratals gånger, jag har sökt viss information, läst, fattar inget. Vet inte ens om jag frågar i rätt del av forumet... Så jag är enormt tacksam för svar! Mvh Simon Hejsan Klart du ska ha rack 😄 Det är snyggast! Jag kör personligen enbart pro tools så jag kan inte hjälpa dig med ditt ljudkortsköp, mer än allmänt säga att de flesta ljudkort håller idag en helt OK kvalité för att göra egna produktioner. Till dina andra fundering: -ja du behöver en pre amp. Mikrofonens signal är så pass svag så att denna måste förstärkas. Om du ska koppla in gitarr eller bas direkt in och lajna så behöver du även ha en DI ingång på kortet eller en line box. Att EQ:a innan inspelning kan vara en fördel ibland, men passa dig för att göra för mycket då du kan förstöra mer än vad du hjälper till. Om du spelar in en ren signal utan EQ så kan du ju alltid göra precis samma sak senare i ditt DAW, men då kan du också ångra dig. Samma sak gäller kompressor. Sedan kanske man vill använda en outbord EQ för dess färgning, men det tror jag inte är så aktuellt på ditt kort, men jag vet inte då jag inte testat det. -Nej, du har ingen nytta av POD. Men du bör skaffa cabimpulser tycker jag (det är simuleringar av kabinetter, finns gratis på nätet). -Volymen på slutprodukten har inget med din AD/DA att göra. Kolla upp mastring istället, det är i denna process man bland annat ser till att få upp volymen. MVH Anders EDIT: Om det bara är för rackets skull du vill ha nytt kort så kan du väll köpa en hylla bara till racket och ställa ljudkortet på den? - Redigerat 30 augusti 2009 av Gizmozis
laxlaxlax Postat 30 augusti 2009 Postat 30 augusti 2009 Det är billigt att vara okunnig alltså Nä - dyrt att vara okunnig. Vill ha prylarna i rack för att jag tycker det ser snyggare ut. Jaha du. 😄 Ja då är det väl inget snack om saken. Men lycka till. med musiken.
Simon Andersson Postat 30 augusti 2009 Trådstartare Postat 30 augusti 2009 -ja du behöver en pre amp. Mikrofonens signal är så pass svag så att denna måste förstärkas. Om du ska koppla in gitarr eller bas direkt in och lajna så behöver du även ha en DI ingång på kortet eller en line box. Stort tack för ditt svar! Så Presonus Studio Channel kan vara ett bra alternativ för både sång och instrument då? Visst kan jag lösa rackhistorien på det sättet, men det är inte rätt 🙂 Nä - dyrt att vara okunnig. Nja. Du sa ju att jag måste läsa på mer. Alltså är jag okunnig. Du sa att mina prylar räcker gott och väl. Alltså behöver jag inte köpa nåt mer. Summa = Billigt att vara okunnig! 🥰
Anders F Postat 30 augusti 2009 Postat 30 augusti 2009 Stort tack för ditt svar! Så Presonus Studio Channel kan vara ett bra alternativ för både sång och instrument då? Visst kan jag lösa rackhistorien på det sättet, men det är inte rätt 🥰 Som jag skrev så har jag ju ingen erfarenhet av kortet. Men du har ingång för både mikrofon och DI vad jag kan se. Så svaret blir utifrån det, ja det är lämpligt. Sedan hur bra pre amparna är, och om du kan ha bypass på kompressor och EQ så att det inte påverkar signalen något har jag ingen aning om. Men det dyker nog snart upp någon som har lite mer erfarenhet kring detta än vad jag har 🙂 MVH Anders
drloop (oregistrerad) Postat 30 augusti 2009 Postat 30 augusti 2009 (redigerat) Ljudmässigt tror jag inte att du vinner nåt märkbart på ljudkortet och preampen jämfört med vad du har idag. Har du bra högtalare? Om inte är det nog en betydligt viktigare uppgradering än den preamp och det ljudkort som du funderar på. Redigerat 30 augusti 2009 av drloop
Simon Andersson Postat 30 augusti 2009 Trådstartare Postat 30 augusti 2009 Ljudmässigt tror jag inte att du vinner nåt märkbart på ljudkortet och preampen jämfört med vad du har idag. Har du bra högtalare? Om inte är det nog en betydligt viktigare uppgradering än den preamp och det ljudkort som du funderar på. Det har du nog rätt i. Lyssningen jag har idag är inget vidare. AKG K55-lurar och nEar 05-monitorer. Vilka hörlurar rekommenderas? Börjar klarna lite, tack vare era svar. Men: Preampen i Focusrite LE är redan såpass bra, så att skaffa en extern preamp för sång/instrument blir bara kaka på kaka? ÄR det så? Någon Saffire LE-expert på forumet? 😄 Det där med låg volym vid uppspelning av färdig låt är bara en mastringsfråga? Det är inget som beror på vilket ljudkort man använder?
Anders F Postat 30 augusti 2009 Postat 30 augusti 2009 (redigerat) Det har du nog rätt i. Lyssningen jag har idag är inget vidare. AKG K55-lurar och nEar 05-monitorer. Vilka hörlurar rekommenderas? Börjar klarna lite, tack vare era svar. Men: Preampen i Focusrite LE är redan såpass bra, så att skaffa en extern preamp för sång/instrument blir bara kaka på kaka? ÄR det så? Någon Saffire LE-expert på forumet? 😄 Det där med låg volym vid uppspelning av färdig låt är bara en mastringsfråga? Det är inget som beror på vilket ljudkort man använder? Pre amparna kan du nog lägga åt sidan ett tag framöver. I framtiden kanske du vill ha finare pre amps, men för en nybörjare är det inget att rekommendera att du börjar titta på. Detta säger jag utan att ha testat ditt kort, men de flseta pre amparna, även i budgetklass, håller en rätt hög kvalité. Så om du vill ha nya kortet för att du tror att det kommer göra underverk med ditt ljud så håller jag med drloop. JAg tolkade dig att du ville byta för att få in det i rackskåpet lite snyggt 🙂 När det gäller volymen så är slutvolymen en fråga om mastring, ja ( sedan gäller det ju att du mixat bra också om mastringen ska kunna bli bra)! Inget med ditt ljudkort att göra. Det du ska tänka på vid inspelning är att spela in i minst 24bit 44,1khz och så kan du sikta på att ha högsta peaken på insignalen på runt -10db. Då har du en bra nivå. MVH Anders Redigerat 30 augusti 2009 av Gizmozis
Simon Andersson Postat 30 augusti 2009 Trådstartare Postat 30 augusti 2009 Pre amparna kan du nog lägga åt sidan ett tag framöver. I framtiden kanske du vill ha finare pre amps, men för en nybörjare är det inget att rekommendera att du börjar titta på. Detta säger jag utan att ha testat ditt kort, men de flseta pre amparna, även i budgetklass, håller en rätt hög kvalité. Så om du vill ha nya kortet för att du tror att det kommer göra underverk med ditt ljud så håller jag med drloop. JAg tolkade dig att du ville byta för att få in det i rackskåpet lite snyggt 🙂 Ja, jag VILL ju ha det i rack. Kollade på Focusrite Saffire Pro 40 för att det förmodligen är exakt samma kort som Saffire LE, fast rackformat. Eller? Verkar ju onekligen som mitt Saffire LE är tillräckligt dugligt, så isf är det bara att gilla läget eller lägga extra pengar för att få det i rack 😄 När det gäller volymen så är slutvolymen en fråga om mastring, ja ( sedan gäller det ju att du mixat bra också om mastringen ska kunna bli bra)! Inget med ditt ljudkort att göra. Det du ska tänka på vid inspelning är att spela in i minst 24bit 44,1khz och så kan du sikta på att ha högsta peaken på insignalen på runt -10db. Då har du en bra nivå. Svinbra information! Tackar.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 30 augusti 2009 Postat 30 augusti 2009 Är på G att fläska till hemstudion för så seriös produktion som möjligt. Jag kan / fattar NADA. Rätta mig om jag har fel... men bör du inte fatta vad du håller på med innan det kan bli seriöst? Börja med enklare kurser så lär du dig eftersom eller följ med trådar i forumet.
Simon Andersson Postat 30 augusti 2009 Trådstartare Postat 30 augusti 2009 Rätta mig om jag har fel... men bör du inte fatta vad du håller på med innan det kan bli seriöst?Börja med enklare kurser så lär du dig eftersom eller följ med trådar i forumet. Kanske var jag lite otydlig. Givetvis måste jag veta vad jag håller på med om jag ska producera en seriös produkt. Det är inte fallet. Som jag skrev i 1a posten: Jag är ingen ljudtekniker och tänker inte heller bli. Med seriös produktion menar jag att jag vill kunna spela in allt med så bra kvalitet som möjligt. Att kunna spela in allt råmaterial innan mix/master. Att inte upptäcka i "en riktig studio" efter 10 inspelade låtar att signalen på alla inspelningar är på tok för låg, för mycket brus eller vad det än må vara som kan strula till det. Andra som kan får mixa, mastra och sånt som har med slutproduktion att göra. Drog igång denna tråd för att få lite mer feedback på prylar jag har, vad som behöver kompletteras osv, då jag tidigare inte suttit bakom spakarna speciellt mycket själv.
DieHard (oregistrerad) Postat 30 augusti 2009 Postat 30 augusti 2009 Lär dig de sakerna du har utan och innantill först. Ett vanligt misstag är att tro bara man skaffar bättre saker kommer det att låta bättre. Men den gyllene regeln skit in=skit ut. Lär dig bli bättre på inspelning först innan du ens tänker på byta upp. Om det nu ens finns en anledning till det. Att sitta och drägla över snygga rackgrejer kommer ju inte göra någon skillnad. Visst snyggare men är det värt det bara för den sakens skull?
Pesek Postat 30 augusti 2009 Postat 30 augusti 2009 Att inte upptäcka i "en riktig studio" efter 10 inspelade låtar att signalen på alla inspelningar är på tok för låg, för mycket brus eller vad det än må vara som kan strula till det. Det är bara att gilla läget. Ska du ligga jämsides med en pro studio får du skuldsätta dig ett tag. Det är klart det är skillnad. I ditt fall skulle jag hellre hyra en studio för högkvalitativa inspelningar och sköta resten av produktionen hemma. Behåll det du har och spara pengarna för dina inspelningar i en pro studio.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 30 augusti 2009 Postat 30 augusti 2009 jag vill kunna spela in allt med så bra kvalitet som möjligt. Att kunna spela in allt råmaterial innan mix/master. Att inte upptäcka i "en riktig studio" efter 10 inspelade låtar att signalen på alla inspelningar är på tok för låg, för mycket brus eller vad det än må vara som kan strula till det. Om du så skaffar grejer för 2 miljoner så kommer det låta skit om du inte lär dig vad tex +4dBu blir i fullsacale (dBFS). Du måste lära dig ljudteknik om det ska bli seriöst.
Assar Postat 30 augusti 2009 Postat 30 augusti 2009 Om du så skaffar grejer för 2 miljoner så kommer det låta skit om du inte lär dig vad tex +4dBu blir i fullsacale (dBFS). Du måste lära dig ljudteknik om det ska bli seriöst. Och om man inte vet nåt om musik så kommer det också låta skit, även om man vet vad t ex 4dBu blir i full scale (dBFS).
Simon Andersson Postat 30 augusti 2009 Trådstartare Postat 30 augusti 2009 Om du så skaffar grejer för 2 miljoner så kommer det låta skit om du inte lär dig vad tex +4dBu blir i fullsacale (dBFS). Du måste lära dig ljudteknik om det ska bli seriöst. Fair enough. Men om vi vänder på steken: Jag tar hit en riktig studioräv som har full koll på vad tex +4dBu blir i fullsacale (dBFS). Han vet att slutproduktionen (mix/master) för ett seriöst skivsläpp ska fixas i en skuldsatt pro studio (alltså inte i min hemstudio). Han ska spela in mig när jag spelar bas, gitarr och sjunger. Tycker han då att mitt Saffire LE-ljudkort fungerar aldeles utmärkt och att jag inte behöver en rörpreamp till micken eller DI till basen/gitarren? Och om man inte vet nåt om musik så kommer det också låta skit, även om man vet vad t ex 4dBu blir i full scale (dBFS). Väldigt sant. Men musik har jag lite koll på... (Hoppas jag iaf, efter alla dessa år) 😕
Anders F Postat 30 augusti 2009 Postat 30 augusti 2009 (redigerat) Fair enough. Men om vi vänder på steken: Jag tar hit en riktig studioräv som har full koll på vad tex +4dBu blir i fullsacale (dBFS). Han vet att slutproduktionen (mix/master) för ett seriöst skivsläpp ska fixas i en skuldsatt pro studio (alltså inte i min hemstudio). Han ska spela in mig när jag spelar bas, gitarr och sjunger. Tycker han då att mitt Saffire LE-ljudkort fungerar aldeles utmärkt och att jag inte behöver en rörpreamp till micken eller DI till basen/gitarren? Väldigt sant. Men musik har jag lite koll på... (Hoppas jag iaf, efter alla dessa år) 😕 Han fixar till ett sjyst ljud med det du har. Kanske skulle ta med några extra mickar så ni kan testa vilken som passar din röst bäst.Om du vill lajna bas och gitarr och inte har en DI ingång så köper du en line box eller så tar studioräven med sig en 😎 Dock så kommer räven vilja ha bra akustik när ni ska lägga sången. MVH Anders EDIT: Sen ska man ju inte skjuta helt under stolen att finare prylar ger bättre ljud, men det är inte sådana vansinniga skillnader så att man inte kan få till ett bra ljud med budgetprylar. Utan det handlar om små detaljer för stora summor mera pengar. Men om man vill nå upp till dessa detaljer så lägger man ju även ut dessa pengar. Annars hade jag aldrig köpt vissa saker jag har 🙂 Sedan ska man inte heller skjuta under stolen att det är lättare att ge upp och säga att det är prylarnas fel att det inte blir bra mot vad man kanske kan göra när man har high end saker. Då får man istället inse att det ligger hos en själv, och då ger man inte upp lika lätt 🙂 Tror jag iaf. Redigerat 30 augusti 2009 av Gizmozis
Analogfreak (oregistrerad) Postat 30 augusti 2009 Postat 30 augusti 2009 Och om man inte vet nåt om musik så kommer det också låta skit, även om man vet vad t ex 4dBu blir i full scale (dBFS). Exakt... men eftersom han inte ifrågasatte sin musikaliska förmåga utan bara ljudtekniken så lämnade jag det det du påpekade utanför.
Simon Andersson Postat 30 augusti 2009 Trådstartare Postat 30 augusti 2009 Han fixar till ett sjyst ljud med det du har. Kanske skulle ta med några extra mickar så ni kan testa vilken som passar din röst bäst.Om du vill lajna bas och gitarr och inte har en DI ingång så köper du en line box eller så tar studioräven med sig en 🙂 Dock så kommer räven vilja ha bra akustik när ni ska lägga sången. Tack för svaret. Men... Då får jag ju inte köpa några nya leksaker?! Fan då! Haha... Som sagt, billigt att vara okunnig! 😄
Anders F Postat 30 augusti 2009 Postat 30 augusti 2009 Tack för svaret. Men... Då får jag ju inte köpa några nya leksaker?! Fan då! Haha... Som sagt, billigt att vara okunnig! 😄 För att du ska få en bild vad en pre amp gör på ett enskilt instrument och skillnaderna mellan dem så kan du lyssna på medlemmen Elofs testfiler som du hittar här. https://www.studio.se/index.php?showtopic=65976&hl= MVH Anders
Simon Andersson Postat 30 augusti 2009 Trådstartare Postat 30 augusti 2009 För att du ska få en bild vad en pre amp gör på ett enskilt instrument och skillnaderna mellan dem så kan du lyssna på medlemmen Elofs testfiler som du hittar här. https://www.studio.se/index.php?showtopic=65976&hl= MVH Anders Tack Gizmozis. Och stort tack Elof. Planerna på att skaffa en ny preamp finns inte längre 😄
Anders F Postat 30 augusti 2009 Postat 30 augusti 2009 Tack Gizmozis. Och stort tack Elof. Planerna på att skaffa en ny preamp finns inte längre 😄 No problemas. När det gäller mikrofon så hade du kikar lite på NT2:an, hört väldigt gott om den här på forumet. Vi har ännu en flitig medlem här på forumet vid namn claes som gjort testfiler för mikrofoner, Du måste prova innan köp vilken som passar dig, men detta kanske kan ge en liten vägledning till vilka du vill testa mellan http://testing.holmerup.biz/mic_pretest/ MVH Anders
Simon Andersson Postat 30 augusti 2009 Trådstartare Postat 30 augusti 2009 http://testing.holmerup.biz/mic_pretest/ Har sett den sidan förut. Galet bra!
ManJIT Postat 30 augusti 2009 Postat 30 augusti 2009 Är på G att fläska till hemstudion för så seriös produktion som möjligt. Jag kan / fattar NADA. Använder idag: · Apple iMac 2,66 GHz Intel Core 2 Duo / 4 gig ram. · Focusrite Saffire LE (svarta) ljudkort. · Garage Band. Har blivit en vanesak 🙁 · Lajnar elgitarr/elbas direkt in i ljudkortet, inget mellan. Många halvtykna svar här i tråden, men jag måste ge dem rätt i sak. Du verkar redan ha det du behöver i fråga om ljudkort, preamp och lajningång för gitarrerna. Önskemål: · Jag behöver bara 2 in/ut + MIDI (till midi-klaviatur). · Jag ska spela in sång, elgitarr och elbas. · Elgitarr + elbas ska gå genom inbyggda Amp Designers och vad allt nu heter. · Trummor programmeras och mjukvarusynthar ska användas. · Logic Studio kommer användas. · Vill att ljudkort och vad jag nu behöver ska vara i rackformat. In och ut har du. Midi har du. Till sången behöver du en stormembransmikrofon, t ex Röden du nämner. Den blir nog bra. Skulle rekommendera den billigare NT1A eftersom den löser allt du önskar. Rackformat låter som sagt bara som kosmetika. Men jag blir osäker efter att ha läst vissa trådar på forumet. · Behöver jag ens en preamp? (Jag inbildar mig att jag får bättre signal in, kan få till lite rörvärme (om det är en tube preamp dvs) och kanske rentav EQ'a lite innan inspelning) · Är mitt ljudkort bra som det är, eller ska man skaffa ett Apogee Duet (som tyvärr inte är i rackformat) som alla verkar prata gott om? · Har jag någon nytta av tex en POD när jag ändå bara ska använda "mjukvarugitarrer"? · När jag spelar in på mina nuvarande prylar tycker jag det blir väldigt låg volym efter att man gjort klart låten. Läst om en massa AD/DA-grejs (om det nu är det det beror på), men förstår ingenting... Vad behöver man göra för att åtgärda det? Du har preamp. Ditt ljudkort är bra. Jag har skippat min POD efter att jag köpte NI Guitar Rig 3 Låg volym ... förstärk insignalen till -10 dB som nämnts tidigare. Komprimera spåren. Mixa. Multibandskomprimera rubbet. Kör lite limiter på slutet. Då får du hög volym. Studio-tidningen har en specialutgåva som heter Mixologi som jag tror du skulle ha stor glädje av.
Simon Andersson Postat 31 augusti 2009 Trådstartare Postat 31 augusti 2009 Många halvtykna svar här i tråden, men jag måste ge dem rätt i sak. Du verkar redan ha det du behöver i fråga om ljudkort, preamp och lajningång för gitarrerna. In och ut har du. Midi har du. Till sången behöver du en stormembransmikrofon, t ex Röden du nämner. Den blir nog bra. Skulle rekommendera den billigare NT1A eftersom den löser allt du önskar. Rackformat låter som sagt bara som kosmetika. Du har preamp. Ditt ljudkort är bra. Jag har skippat min POD efter att jag köpte NI Guitar Rig 3 Låg volym ... förstärk insignalen till -10 dB som nämnts tidigare. Komprimera spåren. Mixa. Multibandskomprimera rubbet. Kör lite limiter på slutet. Då får du hög volym. Studio-tidningen har en specialutgåva som heter Mixologi som jag tror du skulle ha stor glädje av. TACK!
Night Prowler Postat 4 september 2009 Postat 4 september 2009 Intressant tråd! Sitter i samma sits som dig. Har en Presonus Firebox och upplever samma sak som du upplever med ditt Focusrite Saffire LE, dvs låg volym. Sitter själv och funderar på bland annat en Duet, en DI box och lite annat smått och gott. Det är dyrt att vara okunnig, hehe. Men om man läser recensioner, och på att andra forum som har bytt från Presonus till Dueten upplever dem en förbättring av ljudkvaliten. Det är som att man har spelat in med en filt framför Presonusen var det nån som sa, och det stämmer vad jag upplever med fireboxen. Kanske är vad du upplever med Saffiren? Förresten är jag också medlem på Pratabas. 🙂
Simon Andersson Postat 4 september 2009 Trådstartare Postat 4 september 2009 Intressant tråd! Sitter i samma sits som dig. Har en Presonus Firebox och upplever samma sak som du upplever med ditt Focusrite Saffire LE, dvs låg volym. Sitter själv och funderar på bland annat en Duet, en DI box och lite annat smått och gott. Det är dyrt att vara okunnig, hehe. Men om man läser recensioner, och på att andra forum som har bytt från Presonus till Dueten upplever dem en förbättring av ljudkvaliten. Det är som att man har spelat in med en filt framför Presonusen var det nån som sa, och det stämmer vad jag upplever med fireboxen. Kanske är vad du upplever med Saffiren? Förresten är jag också medlem på Pratabas. 😄 Ja, lite så är det. Känns lite som att det behövs "en extra volymratt" liksom... Men visst kan det absolut vara min okunnighet som ställer till det. Att jag helt enkelt inte vet hur jag använder preampen i mitt LE-kort eller hur man ställer in in/ut-nivåer och sånt. Har också hört från flera Duet-användare att det händer något extra... Får se om jag återvänder till PrataBas eller inte 😉
Night Prowler Postat 4 september 2009 Postat 4 september 2009 Får se om jag återvänder till PrataBas eller inte 😉 Jasså, du med? 😄 Angående Dueten så skulle jag gärna vilja prova en.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.