Shadows Postat 16 december 2004 Trådstartare Postat 16 december 2004 Freddie: Tackar, hehe visst kan snacka med min gitarrlärare om du vill 😄 250/timmen Afro_dwarf: Samma sak, tack till dig med - Vad är din musik smak då ifall du inte gillar det här? !!! ---------------- !!! Till alla, jag har gjort lite småändringar på låten igen. Den ligger uppe under samma adress. Jag har gjort lite ändringar i mixen, strukturen och vissa gitarrdelar så ifall ni har tid (och intresse) så kan ni ju kolla in den här versionen också. Jag vet, jag vet - jag stjäl er dyrbara tid men tro mig jag är väldigt tacksam för att ni låter mig göra det. /Fredrik
Håkan Ekberg Postat 16 december 2004 Postat 16 december 2004 Hej! Har nog missat de tidigare versionerna, men det låter jättebra. Tyvärr dras jag med i ditt gitarrlir så jag glömmer lyssna ordentligt på hur trummor etc låter. Får lyssna ordentligt i lurar vid ett annat tillfälle. Just nu ska jag krypa under fällen till tanten min 😄 MVH Håkan
slaptap Postat 16 december 2004 Postat 16 december 2004 Tebaks igen 🙂 . Nu börjar det bli lite definition mellan instrumenten tyckte jag i mina sunkiga lurar. Kan fortfarande inte ladda ner låten. Kan vara QuickTime som kivar med mig. Nu är det väl bara lite smådetaljer att ta på. Aku-guran skulle kanske må bra av en aning brillians, kanske ett reverb. Den låter liiite platt. Annars tycker jag nog att bitarna börjar falla på plats (trots trötta öron). Basen går fortfarande genom lite väl mycket. Var är pianot? Tog du bort det? Hörde det i alla fall inte, och saknade det inte. Good Work. 😄
Shadows Postat 18 december 2004 Trådstartare Postat 18 december 2004 Tebaks igen 😆 . Nu börjar det bli lite definition mellan instrumenten tyckte jag i mina sunkiga lurar. Kan fortfarande inte ladda ner låten. Kan vara QuickTime som kivar med mig. Nu är det väl bara lite smådetaljer att ta på. Aku-guran skulle kanske må bra av en aning brillians, kanske ett reverb. Den låter liiite platt. Annars tycker jag nog att bitarna börjar falla på plats (trots trötta öron). Basen går fortfarande genom lite väl mycket. Var är pianot? Tog du bort det? Hörde det i alla fall inte, och saknade det inte. Good Work. 😉 Jadu Slaptap du har varit till mycket stor hjälp för den här låtens framväxt så om du orkar så får du gärna ta en titt på den här, förhoppningsvis, sista versionen också. Det är mest småändringar i eq och panorering kanske något reverb eller en kompressor här och där men det är inga stora grejer. Lite smågrejer på trummorna (riden låter för kvantiserad jag ska fixa det) och pianot ligger en oktav högre på allt förutom introt. Jag tycker personligen att det låter mycket bättre såhär i mina lurar men jag har suttit med låten så länge så jag har svårt att avgöra. Ifall du (läs: alla) har tid så får ni hemskt gärna kolla in den tredje och förhoppningsvis sista versionen. Adressen är den samma: http://www.angelfire.com/folk/shadows0/ Tryck bara på "The Apple Juice Song" Håkan: Tackar Håkan, jättekul att du gillar mitt gitarrspel. Om du inte har tagit den där seriösa lyssningen i lurar än så får du gärna göra det nu för jag har lagt upp en lite nyare version. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Den (förhoppningsvis) sista versionen ligger uppe nu. Jag har ändrat lite smågrejer och i mina lurar låter det bättre såhär. Dessvärre har jag jobbat med den så mycket så jag litar knappt på mina öron längre. Ifall in orkar så får ni hemskt gärna kolla in det en gång till. Eller ifall det är första gången så går det precis lika bra för den delen.
Nudel af Ludenben Postat 18 december 2004 Postat 18 december 2004 Härligt flinkt lir... det gillar vi! Men om du vill ha förslag: -Kanske att du skulle ta det lite lugnare i början av låten för att sedan öka intensiteten efterhand, och på så sätt uppnå ett mera tydligt klimax! Då skulle det bli ännu mer imponerande. -Breaket vid ca 3:00 - 3:20 minuter skulle jag kanske ha ändrat till ett klassiskt tungt "half-time beat" istället. -Den accustiska gitarren låter kanske lite väl "mandolin". Skulle ett något tuffare ljud passa bättre för den här musikstilen kanske? Rock on! och lycka till med uppspelningen! Må brudarna flockas och de håriga grabbarnas heads bangas till en snusruslik exstas! /Nudel
slaptap Postat 18 december 2004 Postat 18 december 2004 Slängde ut QuickTime (vilket s-t) så nu kunde jag ladda ner låten. Snyggt jobbat. Nu hör man alla de enskilda instrumenten. Som tidigare nämnt så är mina lurar lite sunkiga, så de kan lura en lite. Nudel nämnde att aku-guran lät mandolin. Den lät klar men aningen tunn i mina lurar. Kanske lite hårt skuren i nedre frekvens. Ofta kan man "ljusa" ett instrument med ett reverb eller svagt chorus istället. I övrigt så tycker jag att du är "hemma". Att höja pianot en oktav var nog rätt drag. Det låg troligen och kivade med de andra instrumenten tidigare (därför jag inte kunde urskilja det). Inte mycket mer att tillägga. Förresten, ger du gitarrlektioner? 😮 Impad!!!
Shadows Postat 18 december 2004 Trådstartare Postat 18 december 2004 (redigerat) Härligt flinkt lir... det gillar vi! Men om du vill ha förslag: -Kanske att du skulle ta det lite lugnare i början av låten för att sedan öka intensiteten efterhand, och på så sätt uppnå ett mera tydligt klimax! Då skulle det bli ännu mer imponerande. -Breaket vid ca 3:00 - 3:20 minuter skulle jag kanske ha ändrat till ett klassiskt tungt "half-time beat" istället. -Den accustiska gitarren låter kanske lite väl "mandolin". Skulle ett något tuffare ljud passa bättre för den här musikstilen kanske? Rock on! och lycka till med uppspelningen! Må brudarna flockas och de håriga grabbarnas heads bangas till en snusruslik exstas! /Nudel Tackar min herre. -Punkt ett: Så här i efterhand håller jag med. Dessvärre har jag inte riktigt tid att bygga om hela låten. Jag har dock gjort en liten strukturändring som finns uppe på den nyaste versionen (r4) ifall du orkar så kan du kolla ifall du tycker det blev bättre. -Punkt två: Testade men fick inte till ett tungt trumljud dessvärre. Måste lära mig trummor bättre + köpa DFH - Jag vet den är lite klen men jag vill inte ändra nåt förrän jag hört hur det låter i skolans PA system. Tackar för dina lyckönskningar och för din tid Slaptap: Tackar, tackar jag ska kolla in gitarren lite mer noggrant när jag hört hur det låter i skolans PA system. Det är trots allt där det ska spelas upp så jag vill inte ändra för mycket förrän på måndag. Jag har däremot gjort en liten strukturändring på låten ifall du är intresserad. Jag tycker personligen att den blev lite mer intressant såhär, mer dynamisk. Men det kan iofs hända att jag bara ändrar på låten för att jag lyssnat för mycket på den och tröttnat på den. Det brukar bli efter ett par hundra lyssningar Det jag ändrat ligger precis innan arpeggiosolot. Angående gitarrlektioner. Hehe jag har faktiskt funderat på att börja ge gitarrlektioner men än så länge har jag inte gjort det. Hurså, är du intresserad? EDIT: Glömde nämna (till alla) att jag lagt upp en ny version nu. Liten strukturändring på låten inget stort. Redigerat 18 december 2004 av Shadows
slaptap Postat 18 december 2004 Postat 18 december 2004 Det är rätt som du säger. Ändra inget nu. Man lyssnar sig blind (om man kan uttrycka det så). Det låter helt ok här (i jämförelse med första versionen). Kan tänka mig att du är ganska mör i både öron och fingrar vid det här laget. Som Nudel sade: Lycka till på Tisdag! Angående trumsound: Lås inte upp dig på stora, dyra samplingsbibliotek. Är du på det klara med vilket trumsound du vill ha så koncentrera dig på att hitta "rätt" ljud så neutralt som möjligt. Då kan du alltid färga det med EQ och reverb för att "sounda" till det för att passa olika låtar. Men i grund och botten hör lyssnaren att det är "samma trummis". Rätt bra att ha i åtanke om man lägger ut flera låtar vid tillfälle. Gitarrlektioner ja, hehe, har själv gett gitarrlektioner (och gör väl i viss mån fortfarande), men inte i den här kalibern. Var vass kompgitarrist en gång, men gamla fingrar blir krumma och stela. Har dock försökt analysera vad du gör på gitarren och dömt ut mig själv. Håller mig till basen. Kör hårt på Tisdag! ☺️
Shadows Postat 19 december 2004 Trådstartare Postat 19 december 2004 Det är rätt som du säger. Ändra inget nu. Man lyssnar sig blind (om man kan uttrycka det så). Det låter helt ok här (i jämförelse med första versionen). Kan tänka mig att du är ganska mör i både öron och fingrar vid det här laget.Som Nudel sade: Lycka till på Tisdag! Angående trumsound: Lås inte upp dig på stora, dyra samplingsbibliotek. Är du på det klara med vilket trumsound du vill ha så koncentrera dig på att hitta "rätt" ljud så neutralt som möjligt. Då kan du alltid färga det med EQ och reverb för att "sounda" till det för att passa olika låtar. Men i grund och botten hör lyssnaren att det är "samma trummis". Rätt bra att ha i åtanke om man lägger ut flera låtar vid tillfälle. Gitarrlektioner ja, hehe, har själv gett gitarrlektioner (och gör väl i viss mån fortfarande), men inte i den här kalibern. Var vass kompgitarrist en gång, men gamla fingrar blir krumma och stela. Har dock försökt analysera vad du gör på gitarren och dömt ut mig själv. Håller mig till basen. Kör hårt på Tisdag! 😉 Slaptap: Tackar, tackar jag har lovat mig själv att inte göra några fler ändringar i mixen ifall det inte låter väldigt dåligt i skolan. Jag ska försöka kolla in lite olika trumbibliotek sen, har du några att rekommendera? Jag är ju inte speciellt haj på trummor och så men man måste ju lära sig nån gång för det kan ju verkligen avgöra hur en hel låt blir. Jaså du har gett gitarrlektioner? Men spelar mest bas nu, kunde nästan lista ut det på namnet 😛 Men men, tack för allt och jag ska försöka göra mitt bästa på tisdag. Till alla: Jag har gjort en liten ändring i låten, nämligen lagt till ett outro solo. Det var ganska många som tyckte att låten blev lite för repetativ så jag la till det här. Skulle vara skönt att höra vad ni tycker om det. Blev det bättre eller sämre? Det här är den definitivt sista versionen jag har redan plockat ner gitarren och vampen så jag kan frakta det till skolan imorn. Sista lyssningen innan domen faller 😛 Tack igen till alla som hjälpt till (eller kommer hjälpa till)
Shadows Postat 10 januari 2005 Trådstartare Postat 10 januari 2005 Nå, hur gick spelningen på skolan? Kul att du undrar. Såhär i efterhand kan jag säga att det faktiskt gick riktigt bra när jag spelade så kändes det väl kanske lite mindre perfekt. Jag är ganska van att stå på scen, jag har spelat säkert trettio gånger med olika band och varit med i olika skolteatrar och så. Det är ju inga större grejer men det ger ju iaf lite vana och det här var ju inte heller någon större spelning. Vad jag däremot inte var helt beredd på var att det är en helt annan grej att spela en cover med ett band än vad det är att helt själv spela en egen låt. Det är så oerhört mycket mer nervöst, det går knappt att beskriva. Hursomhelst konserten började och jag skulle spela näst sist, rektorns band spelar alltid sist och min musiklärare sa lite skämtsamt att jag fick spela innan dem så jag fick sätta dem på plats. De andra banden avverkades ett efter ett och till slut när det var min tur så gick jag ut och mötte ett par hundra förväntansfulla ansikten som tittade rakt på mig, kul. Än så länge var det inte så farligt, klart man var nervös men det hela kändes inte så farligt för jag visste att låten var såpass enkel att jag inte skulle spela bort mig. Det värsta kom när jag pluggade i gitarren. Förutom gitarrljudet så hördes det ett högt jävla brum. Inget litet brum utan ett riktigt, riktigt irriterande sådant. Det hade aldrig hörts förut på någon av repningarna och jag gick runt och kollade gitarren, v-ampen och diboxen men hittade inget fel. Till slut så sa musikläraren att jag fick spela ändå. Visst tänkte jag, det går ju att spela och när bakgrundsmusiken var på så hördes det ändå inte så mycket brum. Problemet var dock att under den tiden som jag gått runt så hade jag förlorat nästan allt självförtroende jag byggt upp innan konserten. Saker som man förväntar sig kan man också förbereda sig på men att gitarren brummar som fan, vilket den aldrig gjort förut, det var jag inte beredd på. Själv spelningen gick väl ändå ganska bra, låten är ju som sagt inte så svår så musiken kom ju fram bra och brummet var inget större problem. Dessvärre så blev det väl inte så mycket scenshow utan jag stog nog mest och såg jävligt besvärad ut, hehe. Det var den första spelningen. De andra två gick mycket bättre för då var jag beredd på att brummet skulle komma och jag fick helt enkelt leva med det. Hursomhelst alla jag pratat med efteråt tyckte tydligen att det var bra. Jag fick bara positiv kritik och musikläraren tyckte det var det bästa han hört i skolan på flera år. Så bra tyckte jag nog inte att det var men det var ju kul att de gjorde det iaf. Nu när man har lite mer perspektiv på det så är jag ändå nöjd med det, nästa spelning tänker jag köra två låtar, dels en gitarronanilåt till med förinspelad bakgrund och så en vacker och slö låt på ett ensamt piano. Dels för att jag har börjat spela piano igen lite halvseriöst och det är bra att ha ett mål och så dels för att det kommer vara så grymt att köra något på guran och sen direkt efter gå och sätta sig vid flygeln 😆 Jag vet, lite väl showaktigt är det men trots allt så är man ju bara människa.
PMFD Postat 11 januari 2005 Postat 11 januari 2005 (redigerat) Inte bara rena och fina gitarrer utan också en ganska intressant låt. Fortsätt. Föresten. Lyssnade lite på annat med. Du körde med akustisk-nylon antar gura och jag tycker ditt inspelningsljud är bra. Låter som du mickat upp guran. Eller hur har du gjort? Redigerat 11 januari 2005 av PMFD
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.