Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja !

Jag har skaffat en Electribe EMX-1 och en Korg Microkorg XL.

Dessa kör jag genom en preamp (Presonus Firebox).

Om jag vill spela in exakt det ljud jag hör ur dem båda, och alltså inte vill spela någon

mjukvarusynth på t,ex. Cubase, hur gör jag då ?

Jag vill alltså ta fram det ljud jag vill ha direkt på enheterna och inte mixa fram det med hjälp av datorn.

Hur kopplar jag rätt för att få det att fungera ? Just nu lär jag välja en mjukvarusynth i cubase för att höra något ljud

från enheterna.

T,ex. Electribe EMX-1'an så kan jag inte spela in de trumljud jag gör med den, utan kan bara välja t,ex. en synth i cubase, så att

alla trummor istället blir synthläten ?

Väldigt tacksam för svar. Hur gör jag ? 🥰

Annons
Postat
Tja !

Om jag vill spela in exakt det ljud jag hör ur dem båda, och alltså inte vill spela någon

Jag vill alltså ta fram det ljud jag vill ha direkt på enheterna och inte mixa fram det med hjälp av datorn.

Hur kopplar jag rätt för att få det att fungera ? Just nu lär jag välja en mjukvarusynth i cubase för att höra något ljud

från enheterna.

T,ex. Electribe EMX-1'an så kan jag inte spela in de trumljud jag gör med den, utan kan bara välja t,ex. en synth i cubase, så att

antingen kopplar du in varje pryl i datorn (med varsin stereokanal, har fireboxen 4kanaler in?) och spelar in dem på varsitt spår. eller så skaffar du en mixer och kopplar den i fireboxen och spelar in den färdigmixade signalen som ett stereospår.

Postat
Tja !

från enheterna.

Koppla line out (eller vad det heter) på Electribe EMX-1 och och Korg Microkorg XL till line in på Fireboxen, du kan behöva en mixer.

Koppla midi out från Presonus till midi in på Electribe EMX-1 och och Korg Microkorg XL ev. får du skaffa ett midiinterface till om du bara har en midi out. Eller om du kan tilldela varje enhet ngr midikanaler och muta och fixa.

Sen koppla midi out från keybordet till midi in på Fireboxen, och ställa keybordet i local off, då kan du styra vilken enhet som ska låta i Cubase.

Peter

Postat
Koppla line out (eller vad det heter) på Electribe EMX-1 och och Korg Microkorg XL till line in på Fireboxen, du kan behöva en mixer.

Koppla midi out från Presonus till midi in på Electribe EMX-1 och och Korg Microkorg XL ev. får du skaffa ett midiinterface till om du bara har en midi out. Eller om du kan tilldela varje enhet ngr midikanaler och muta och fixa.

Sen koppla midi out från keybordet till midi in på Fireboxen, och ställa keybordet i local off, då kan du styra vilken enhet som ska låta i Cubase.

Peter

Okej ! Men varken Electribe'en eller Microkorgen har någon line out.

Electribe'en har: Headphones, L/mono output och R output, Indiv.out 3 och 4, Audio in och Mic Line.

Microkorgen har: Headphones, L/mono output och R output, Audio In - Line.

Vilken av dessa ska jag isåfall välja ?

Postat
Okej ! Men varken Electribe'en eller Microkorgen har någon line out.

Electribe'en har: Headphones, L/mono output och R output, Indiv.out 3 och 4, Audio in och Mic Line.

Microkorgen har: Headphones, L/mono output och R output, Audio In - Line.

Vilken av dessa ska jag isåfall välja ?

L/mono output och R output

Peter

Postat
L/mono output och R output

Peter

Jag ska alltså koppla T,ex. L/mono output till t,ex. Line in 3 på fireboxen och sedan R output till t,ex. Line in 4 ?

• 1 månad senare...
Postat

Peter

Bumpar tråden lite.

Har lite samma problem, men jag vill att tempot i projektet (logic) ska vara samma som i arpeggiatorn i min microkorg (ej xl)

Har kopplat precis som Peter säger här. Men jag får inget ljud what so ever.

Min local är på "on" för att jag vill ha microkorgens ljud och "midi clock" är på "external".

Varför får jag inget ljud för?

Hoppas någon vänlig själ vill svara, för jag blir snart galen på det här..

Hehe 😄

Postat
Bumpar tråden lite.

Har lite samma problem, men jag vill att tempot i projektet (logic) ska vara samma som i arpeggiatorn i min microkorg (ej xl)

Har kopplat precis som Peter säger här. Men jag får inget ljud what so ever.

Min local är på "on" för att jag vill ha microkorgens ljud och "midi clock" är på "external".

Varför får jag inget ljud för?

Hoppas någon vänlig själ vill svara, för jag blir snart galen på det här..

Hehe 🙂

Kan du på ngt sätt kolla att microkorgen får midisignal och låter, koppla in den på hemmastereon eller hörlurar.

Postat
Kan du på ngt sätt kolla att microkorgen får midisignal och låter, koppla in den på hemmastereon eller hörlurar.

Jag ser att den får midisignal i logic ju..

Jag testade att köra "record" på både audio-kanalen och midi-kanalen men då spelades inte någon audio in. Och det är det jag vill åt..

Att kunna synka tempot i logic med microkorgens arpeggiator MEN jag vill ha det i audio-form i logic sen. Så då testade jag att ha en midi- och en audio-kanal för det har funkat innan..

Men nu funkar det inte alls.. har det något med midi-kanalerna på microkorgen att göra?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.