Uozon Postat 29 augusti 2009 Postat 29 augusti 2009 (redigerat) Om man köper typ en sån här mixer kan man då koppla in en synth via den och sen in i datorn så man kan spela in den i sitt ljudredigeringsprogram i mitt fall FL Studio. Vet inte hur det där funkar riktigt vilka utgångar och ingångar mixern ska ha för att sån ska funka. Givetvis förstår jag att man måst ha ett ljudkort som har rätt ut och ingångar. Någon som vill reda ut soppan för mig? Redigerat 29 augusti 2009 av Uozon
Uozon Postat 29 augusti 2009 Trådstartare Postat 29 augusti 2009 Vad har du för synth? Ingen eller jo en keyboard som står i garaget men den är sugig. Jag kanske köper en lite senare.
Uozon Postat 29 augusti 2009 Trådstartare Postat 29 augusti 2009 Det kommer att gå utmärkt... Så det är nemas problemas skönt.
Uozon Postat 8 september 2009 Trådstartare Postat 8 september 2009 (redigerat) Det kommer att gå utmärkt... Har ett problem, får inget ljud när jag pratar i miken som är kopplad till mixer och sen in i ljudkortet. Redigerat 8 september 2009 av Uozon
Claes Holmerup Postat 8 september 2009 Postat 8 september 2009 Har ett problem, får inget ljud när jag pratar i miken som är kopplad till mixer och sen in i ljudkortet. Är det en kondensatormic, så beror det kanske på att du har glömt sätta igång fantommatningen...?
Uozon Postat 8 september 2009 Trådstartare Postat 8 september 2009 (redigerat) Är det en kondensatormic, så beror det kanske på att du har glömt sätta igång fantommatningen...? Det är en ADK A-51 mikrofon och en mixern är en Behringer xenyx 1202FX. Tror inte det är det som är problemet eller? Redigerat 8 september 2009 av Uozon
Uozon Postat 8 september 2009 Trådstartare Postat 8 september 2009 Kan jag ha gjort något kopplingsfel?
Analogfreak (oregistrerad) Postat 8 september 2009 Postat 8 september 2009 Den micken måste ju ha fantommatning för att fungera. Hittar du igen knappen för fantommatningen på din mixer?
hegobald Postat 8 september 2009 Postat 8 september 2009 Micen måste kopplas in med en xlr-xlr kabel, Fantomatningen måste vara påslagen. Tala i micken samtidigt som du ställer in micvolymen.. Du ska se att det blinkar i lysdioderna.. Nästan upp till rött. Kan jag ha gjort något kopplingsfel?
Uozon Postat 8 september 2009 Trådstartare Postat 8 september 2009 Micen måste kopplas in med en xlr-xlr kabel, Fantomatningen måste vara påslagen. Tala i micken samtidigt som du ställer in micvolymen.. Du ska se att det blinkar i lysdioderna.. Nästan upp till rött. Har kopplat miken med XLR-kabel och fantomatningen är påslagen, inget blinkar. Main out till datorns mikuttag med RCA/minitele och RCA/mintele till Line på ljudkortet det är det sista jag inte är så säker på.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 8 september 2009 Postat 8 september 2009 Main out från mixern ska du koppla till line in på ditt ljudkort.
Claes Holmerup Postat 8 september 2009 Postat 8 september 2009 Finns det någon knapp som väljer mellan mic och line på ingången? Micen måste som sagt kopplas in på XLR-ingången på den aktuella kanalen eftersom det bara är där det kommer ut fantommatning. När det blir väldigt stark signal in (gapa i micen medan du skruvar upp gain), så bör det finnas en peak-LED på ingången som börjar vakna. Då vet du att du har signal in i mixern. Se också till att det inte sitter något inkopplat i Insert-kontakten - för då kan det också bli tyst. Blir det ingen reaktion alls ändå, så kan man nog misstänka att någonting är trasigt - antingen micen, kabeln eller fantommatningen i mixern. Har du förresten provat på andra ingångar också? Det kan ju vara fel på den kanalen du har försökt använda...
Uozon Postat 9 september 2009 Trådstartare Postat 9 september 2009 Finns det någon knapp som väljer mellan mic och line på ingången?Micen måste som sagt kopplas in på XLR-ingången på den aktuella kanalen eftersom det bara är där det kommer ut fantommatning. När det blir väldigt stark signal in (gapa i micen medan du skruvar upp gain), så bör det finnas en peak-LED på ingången som börjar vakna. Då vet du att du har signal in i mixern. Se också till att det inte sitter något inkopplat i Insert-kontakten - för då kan det också bli tyst. Blir det ingen reaktion alls ändå, så kan man nog misstänka att någonting är trasigt - antingen micen, kabeln eller fantommatningen i mixern. Har du förresten provat på andra ingångar också? Det kan ju vara fel på den kanalen du har försökt använda... Jag testade med min bärbara och då funkade det, problemet kvarstår på stationära, tror ingången i ljudkortet strular.
Uozon Postat 9 september 2009 Trådstartare Postat 9 september 2009 Hur kunde jag missa det uppenbara? Jag hade ju inte virad ut XLR-kabeln.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.