Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan

Måste bara få dela med mig av min lycka. Hittade för ett tag sedan en gammal gitarr hos min mor i klädkammaren. Stämskruvar och strängar va paj, men annars i fint skick. Så jag frågade om jag fick den ifall jag rustade upp den. Och det fick jag. Gjort och sagt så kom dagen då den va redo. Och jag bara älskade soundet! Lite gammalt sound, inte så fylligt som dagens giatrrer och jag kände att denna är ett riktigt bra komplement i studion. Sedan att den är en 3/4 i storlek gör också en hel del av soundet tror jag.

Kollade upp gitarren lite närmare och hittade att detta va en slags standard skolgitarr under 70-talet om jag inte minns fel. Hm...dagens skolgitarrer låter inte så här mysigt 😱

Det är iaf en bjärton carmencita och den låter såhär i en liten snabbinspelning/mix http://www.speedyshare.com/230218267.html

Inspelad med Line Audio CM3

MVH

Anders

post-12080-1251563314_thumb.jpg

Specifikationer:

Kropp: 470x345x96 mm

Hals: Mahogny

Topp: solid alpgran

Sidor och botten: Mahogny

Grebbräda och stall: Jakaranda

Redigerat av Gizmozis
Annons
Postat

Kalas med gratis gitarr! Gratis är gott men rakat är bäst! (Gammal devis som bestämdes när jag var i Stockholm 1999!)

Postat

Näe nu blev det fel... GRILLAT är gott men rakat är bäst skall det vara. Inget annat.

Postat (redigerat)
Kalas med gratis gitarr! Gratis är gott men rakat är bäst! (Gammal devis som bestämdes när jag var i Stockholm 1999!)

😱

Ja, speciellt när men får tag i en som låter lite speciellt 😮 Då är det ännu roligare ju.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat (redigerat)
Näe nu blev det fel... GRILLAT är gott men rakat är bäst skall det vara. Inget annat.

Och jag som tyckte gratis är gott men rakat är bäst va roligt 😱

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
DieHard (oregistrerad)
Postat

Och fortfarande undrar jag vad som är bäst när det är rakat? 😱

Postat (redigerat)

Fläskvålen naturligtvis, det är så jävla äckligt att behöva plocka svinborst ur stekfläsket.

Nä, men allvarligt talat är 3/4-gitarrer guld. Jag har två som är lite av tvåäggstvillingar, en Landola nylon (SI-23) som jag plockade upp på Reningsborg för 300:-, komplett med frälsis-axelband, och en Levin (modell 123, om jag minns rätt) stålsträngad som jag haft sen jag var liten. De är nästan som stöpta i samma form och både låter riktigt gött.

PS Är det nån som vet var man kan få tag på gammaldags "budget"-stämskruvar till Levin/Landola (de är väldigt lika på mina, förmodligen samma fabrikat)? De nya som finns att köpa är så himla pråliga och sirliga, passar inte in alls på en gammal patinerad "player".

Edit: modellnummer

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Postat
PS Är det nån som vet var man kan få tag på gammaldags "budget"-stämskruvar till Levin/Landola

I malmö finns gitarraffären vid hörnet av folkets park. Han har allt gammal som finns och nånsin funnits nerpackade i spaltmeter med gamla urdiskade bregottförpackningar. Ett original, om inte annat. Kolla med honom om du är malmöbo.

Postat
Och fortfarande undrar jag vad som är bäst när det är rakat? 😄

Det är inte ett sådant forum, Diehard! 🥰

För övrigt lyssnade jag även på The Joker och det lät ju bra! Ännu bättre då liksom!

Postat (redigerat)

Här kommer ett slask-klipp på min Landola, tycker nog det finns visst släktskap i soundet, även om spelstilen gör att det skiljer en hel del.

Det är introt för en låt jag sitter och filar på. Oprocessat så när som på normalisering, fade-out och konvertering.

Daemon_on_my_back_slask.mp3

PS Laxlaxlax: Tyvärr är jag inte från Malmö. Ska kika hos Gitarren i Gbg om de kanske har nåt liggande, har bara inte fått tummen ur...

Det funkar hjälpligt som det är, men det trillar kugghjul så fort jag lossar strängarna 🥰.

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Bjärton och Landola jag säger bara nej tack dessvärre, har inga bra minnen av dom tillverkarna. Men det är klart att nån bra gura bör dom ju ha tillverkat och det ser ut som att du tydligen har fått tag på ett bra ex. Levin var oxå minst sagt något överskattat men det är en annan tråd 😄

Postat
ååh fin gitarr gizmo....vill ha.. 🥰

Min är ju tyvärr inte så fin då min är i vanlig träfärg, men det va den bilden jag hittade på modellen iaf. Men jag är så glad över den lille ändå 🙂

MVH

Anders

Postat
Min är ju tyvärr inte så fin då min är i vanlig träfärg, men det va den bilden jag hittade på modellen iaf. Men jag är så glad över den lille ändå 🥰

MVH

Anders

Bjärton gjorde ju grymma gitarrer, har ett par stycken som låter fantastiskt bra.

Postat
Bjärton gjorde ju grymma gitarrer, har ett par stycken som låter fantastiskt bra.

Jag kollade upp lite grann om bjärton när jag hittade gitarren, och om jag inte minns fel så hade dom några lyxmodeller också, smarbeta med hagström osv, fast den jag har är nog inte värt ett skit (om man räknar värdet i pengar), men vad jag minns så va carmencita en väldigt vanlig skolgitarr under 70-talet tack vare att det just va 3/4 storlek som gjorde det lättare för eleverna att spela. Dock så tycker jag att den här carmencitan iaf låter så mysigt så det inte är sant. Vet inte om det är lite inbillning också, men även på inspleningen tycker jag att man hör det. Den är så tydlig, tar inte så mycket plats och bara tycker om att ligga och puttra i ljudbilden.

MVH

Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.