SadamJR Postat 29 augusti 2009 Postat 29 augusti 2009 Har fått för mig att det finns ett behov av denna tråd. Orden kärlek och älska kommer högt upp på min lista av rent fonetiska skäl Tycker att det är väldigt svårt att att skriva kärlekstexter eftersom orden låter så illa.
debatt Postat 29 augusti 2009 Postat 29 augusti 2009 Borde jag då kanske göra en ny tråd om att jag aldrig skulle kunna sätta de orden i denna listan eftersom jag förknippar dem alldeles för mycket med godhet. De är ju hela kärnan i kristendomen, hinduismen och många andra religioner. Men det är kanske därför som de hamnar här nu då, med tanke på den tid vi lever i, som hinduerna säger. Likadant är det med mat. Mat som har ett högt näringsinnehåll skulle jag aldrig kunna säga att jag ogillar även om jag skulle tycka att det smakar illa. Den skulle istället hamna på listan över mat jag gillar. Ni förstår parallellen, hoppas jag!
Valle Postat 29 augusti 2009 Postat 29 augusti 2009 Finns många. Artificiell är ett (och har inget med dess verkliga betydelse att göra).
SadamJR Postat 29 augusti 2009 Trådstartare Postat 29 augusti 2009 Borde jag då kanske göra en ny tråd om att jag aldrig skulle kunna sätta de orden i denna listan eftersom jag förknippar dem alldeles för mycket med godhet. De är ju hela kärnan i kristendomen, hinduismen och många andra religioner. Men det är kanske därför som de hamnar här nu då, med tanke på den tid vi lever i, som hinduerna säger. Likadant är det med mat. Mat som har ett högt näringsinnehåll skulle jag aldrig kunna säga att jag ogillar även om jag skulle tycka att det smakar illa. Den skulle istället hamna på listan över mat jag gillar. Ni förstår parallellen, hoppas jag! De hamnar här bara därför att orden har en klang jag inte tycker om, och att jag förstått att ganska många delar min åsikt. Det handlar inte alls om känslorna som sådana.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 29 augusti 2009 Postat 29 augusti 2009 Pubisring tycker jag låter fult.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 29 augusti 2009 Postat 29 augusti 2009 Rektor och rektum klingar också fult tycker jag.
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 30 augusti 2009 Postat 30 augusti 2009 Moderat måste vara svenskans genom alla tider i särklass fulaste ord.
base10 Postat 30 augusti 2009 Postat 30 augusti 2009 Moderat måste vara svenskans genom alla tider i särklass fulaste ord. Haha, så klockren
Vallhagen Postat 30 augusti 2009 Postat 30 augusti 2009 Har fått för mig att det finns ett behov av denna tråd. Orden kärlek och älska kommerhögt upp på min lista av rent fonetiska skäl Tycker att det är väldigt svårt att att skriva kärlekstexter eftersom orden låter så illa. Du är alltså lärare, undervisar barn i svenska språkets grunder (right?). Nu basunerar du ut att "kärlek" och "älska" är de fulast klingande ord vi har. Det rimmar inte så bra.
Lithium Postat 30 augusti 2009 Postat 30 augusti 2009 "typ", "ba", "liksom", är fula ord som används allt för ofta, även meningen "så att säga" går under samma kattegori - överflödigt.
Lithium Postat 30 augusti 2009 Postat 30 augusti 2009 va Alternativet blir här "ursäkta", "vad sa", "en gång till!", "ha", då föredrar jag faktiskt ovanstående. Eller finns det fler alternativ?
debatt Postat 30 augusti 2009 Postat 30 augusti 2009 Alternativet blir här "ursäkta", "vad sa", "en gång till!", "ha", då föredrar jag faktiskt ovanstående. Eller finns det fler alternativ? Vad sa du? Prata så man hör för helvete!
debatt Postat 30 augusti 2009 Postat 30 augusti 2009 (redigerat) ateist Redigerat 30 augusti 2009 av debatt
Analogfreak (oregistrerad) Postat 30 augusti 2009 Postat 30 augusti 2009 Pulla är ett fult ord. Då låter mus mycket trevligare.
tomazopantera Postat 31 augusti 2009 Postat 31 augusti 2009 Pluskvamperfekt - fult och konstgjort, vem kom på det ordet? Det mesta inom kanslisvenskan är fult.
Dingbats Postat 31 augusti 2009 Postat 31 augusti 2009 (redigerat) Pluskvamperfekt - fult och konstgjort, vem kom på det ordet? Det betyder bokstavligen "mer än perfekt", från latinets "plus quam perfectum". EDIT: Eller ja, perfekt som i fullbordat då alltså. Redigerat 31 augusti 2009 av Dingbats
tomazopantera Postat 2 september 2009 Postat 2 september 2009 Det betyder bokstavligen "mer än perfekt", från latinets "plus quam perfectum". EDIT: Eller ja, perfekt som i fullbordat då alltså. Fast det är jävla konstigt egentligen. På latin ser det på något sätt fint ut; plus quam perfectum men den svenska översättningen är inte på långa vägar lika fint ; pluskvamperfekt undrar hur det ser ut på finska (som enl eget tycke) är ett fulare språk än svenskan.
SadamJR Postat 2 september 2009 Trådstartare Postat 2 september 2009 Har inte detta med de gamla kanslityskarna som var med och uppfann det svenska skriftspråket att göra?
Dingbats Postat 2 september 2009 Postat 2 september 2009 undrar hur det ser ut på finska (som enl eget tycke) är ett fulare språk än svenskan. Pluskvamperfekti.
D Vibe Postat 6 september 2009 Postat 6 september 2009 Fnöske är ett, rent fonetiskt, fult ord. Eller snarare skrattretande kanske.. 😠
D Vibe Postat 6 september 2009 Postat 6 september 2009 Kronärtsskocka .. Tycker det låter ganska osmakligt egentligen; men det är gott ändå.
D Vibe Postat 6 september 2009 Postat 6 september 2009 Älska och kärlek tycker jag inte är speciellt fult, däremot "älskog" .. uuhuhuhhh..
Demonproducenten Postat 9 september 2009 Postat 9 september 2009 vulva är oerhört fult ubåt är inte snyggt heller
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.