Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Uppgraderade moderbordet för ett tag sen. Det visade sig att det inbyggda ljudkortet funkade att köra parralellt med mitt m-audio audiophile och dessutom lät det inte så fruktansvärt illa.

Det gav mig en ide.

Om jag använder 2 ingångar på mitt audiophile, 2 ingångar på det inbyggda och spelar in trummor via midi med mitt digitala trumset.

Då kan man lira in 5 kanaler Live in the sovrum. Skulle vara riktigt kul och enkelt sätt att lira in låtideer.

Men...

Jag kan inte få det inbyggda kortet att synka. Det synkar till sig själv men verkar hamna slumpmässigt off mot midi och Audiophile-kortet.

Någon som har några tips på hur man skulle kunna lösa detta?.

Annons
Postat (redigerat)

Det går troligen inte, eftersom du bara kan köra ASIO på det ena - om det inte är två identiska kort eller kort som är gjorda för att fungera tillsammans med samma ASIO-driver...

Redigerat av Claes
Postat

Nej det går ju inte att köra ASIO.

Däremot kan jag ju byta tillbaka till Audiophiles ASIO när jag ska använda det "som vanligt" igen.

TAnken var ju bara att kunna snabbt lira in några låtar live med bandet.

Men det är klart det blir nog svårt.

Om man skaffar en AD-omvandlare kan man utnyttja den digitala ingången på Audiophilekortet som 2 extra ingångar då??

Postat (redigerat)

Eftersom bara ena kortet bara klarar ASIO, kan du, som du påpekat, inte köra med det utan får använda en annan driver. En sak som kan vara ett problem när man ska synka två kort är att kortens kristall inte genererar precis samma frekvens och därför synkar inte korten.

Redigerat av Timegroove
Postat

Man behöver ju faktiskt inte köra ASIO. Dock är som redan sagts synkningen ett problem. Om dock alla korten har S/PDIF in/ut så kan man ställa in det ena kortet på internal sync, koppla en sladd från dess S/PDIF-utgång till det andra kortets dito ingång och ställa det kortet på external sync så spelar de i takt med varandra.

Ett annat alternativ som kan funger utmärkt är att installera asio4all på datorn. Alla kort som har WDM-drivisar kan då användas och ser ut som en enda ASIO-drivrutin för ljudprogrammet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.