desvaenger Postat 20 september 2009 Postat 20 september 2009 Helt klart, där finns ju inte ett skit under 70! Ja det är inte lätt när man måste tolka allt ordagrant. Jag tycker principen med ursprungsinlägget har framgått iaf så jag är nöjd.
nattvaktaren Postat 20 september 2009 Postat 20 september 2009 Men du skrev ju att man kan högpassa basen vid 70 hz? Jag måste vara dum i huvudet men på dina bilder så får man ju lite intryck av att dom där radiomixarna innehåller rätt mycket där under? Du tror inte, möjligen, att det kan vara en genrefråga?
desvaenger Postat 20 september 2009 Postat 20 september 2009 Men du skrev ju att man kan högpassa basen vid 70 hz? Jag måste vara dum i huvudet men på dina bilder så får man ju lite intryck av att dom där radiomixarna innehåller rätt mycket där under?Du tror inte, möjligen, att det kan vara en genrefråga? Klart det är en genrefråga. Radiomixarna? Jag kan inte kriterierna rent ljudmässigt för en radiomix, men är det inte samma mixar som spelas på klubbar? I nyare dasmusik är det uppenbarligen populärt att låta basen spela djupare än så men många gånger funkar det med ett 12 dB HP-filter vid 70 hz. Poängen är ändå att det går att skära mer än många tror. Poängen är även att djup bas käkar mycket energi och att den är din värsta fiende när du vill lyckas komprimera mastern hårt.
nattvaktaren Postat 20 september 2009 Postat 20 september 2009 (redigerat) Klart det är en genrefråga. Radiomixarna? Jag kan inte kriterierna rent ljudmässigt för en radiomix, men är det inte samma mixar som spelas på klubbar? I nyare dasmusik är det uppenbarligen populärt att låta basen spela djupare än så men många gånger funkar det med ett 12 dB HP-filter vid 70 hz. Poängen är ändå att det går att skära mer än många tror. Poängen är även att djup bas käkar mycket energi och att den är din värsta fiende när du vill lyckas komprimera mastern hårt. Radiomixar är alltid skurna hårt i basen eftersom det inte måste låta bra i en diskorigg, det viktigaste är ju att pressa upp volymen till max. Kolla dom här två klubblåtarna: Här finns det betydligt mer sub, eftersom mixarna är gjorda för att låta bra i stora baslådor. Redigerat 20 september 2009 av nattvaktaren
desvaenger Postat 20 september 2009 Postat 20 september 2009 (redigerat) Radiomixar är alltid skurna hårt i basen eftersom det inte måste låta bra i en diskorigg, det viktigaste är ju att pressa upp volymen till max.Kolla dom här två klubblåtarna: Okej. Ja det var lite mer sub där. Jag var tvungen att snabbt göra en liten låt för att testa min 70 Hz-teori, så jag inte ljuger. Här är den. 12 dB/oct HP på basen och inget på kicken då kicken hade sin naturliga botten vid 50 Hz. Mixad i lurar så det kan vara åt helvete. http://www.2shared.com/file/7934622/d937c2fa/asdasd.html EDIT: Antagligen är den för tjock runt 100 Hz. Redigerat 20 september 2009 av desvaenger
Ken Kängström Postat 20 september 2009 Postat 20 september 2009 Högpass vid 70hz? Det är väl ändå att avlägsna mycket energi i mixen? 30-40hz köper jag, ovanför det så vill man kanske uppnå mix ala' Elvis från 40-50-talet.
Anders F Postat 16 oktober 2009 Postat 16 oktober 2009 Lånar den här tråden för mina funderingar då de stämmer överrens med rubriken. Nu är vi i ett läge där volymen spelar den allra viktigaste rollen känns det som. Dynamik vet ingen längre vad det är och disten på hela paketet är ett faktum. Så då funderar jag lite hur ni som mixar gör. "Förstör" ni er mix själva så ni har mer kontroll över det, eller låter ni mastringen göra allt det? Min fundering är att om man vet med sig att det ska pressas volym ur mixen, är det inte bättre att man förstör den själv då och på det sättet kan rädda det man kan i och med att dynamiken försvinner. Göra ett försök att få fram några detaljer iaf Hur tänker du? MVH Anders
Demonproducenten Postat 19 oktober 2009 Postat 19 oktober 2009 Som du ser, inte speciellt mycket djupbas. jag ser att nivån nere vid 40-50Hz ligger i nivå med nivån för 1-5kHz var inte ditt påstående att det skulle vara tyst under 80Hz?
Demonproducenten Postat 19 oktober 2009 Postat 19 oktober 2009 Fundament mellan 55 - 85 Hz och tvärdött direkt under fundamentet. Åter igen peakvärden. tvärdött? du säger alltså att efter 55Hz ser vi en lodrät linje neråt? kanske bör fundera hur du egentligen tolkar kurvorna
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.