sadomachine (oregistrerad) Postat 19 september 2009 Postat 19 september 2009 Jag behöver inte mastra så bra för jag hör så dåligt. 😆
nattvaktaren Postat 19 september 2009 Postat 19 september 2009 För min del är det väldigt praktiskt. I slutet av mixningen börjar jag mastra samtidigt så att det vävs ihop. Vad gör man som mastrare om mixaren har råkat få med för mycket lågbasinformation i kicken och den spräcker mastern när man försöker limitera? Mastraren kan inte fixa det på ett bra sätt i efterhand, utan blir tvungen att be om en ny korrigerad mix om det ska bli bra. "Mastrar" man själv kan man räta till dom bristerna efter hand som dom uppkommer. Skräddarsytt! Jag gillar sådana där "jag gör så här, smart va"-inlägg, jag brukar bokmärka dom och plocka fram när en länk till författarens egna grejer dyker upp. Ibland blir det lustiga kontraster mellan teori och praktik. Vad spelar det för roll hur du jobbar, om vi inte vet hur dina grejer låter? Är du med?
drloop (oregistrerad) Postat 19 september 2009 Postat 19 september 2009 Jag gillar sådana där "jag gör så här, smart va"-inlägg, jag brukar bokmärka dom och plocka fram när en länk till författarens egna grejer dyker upp. Ibland blir det lustiga kontraster mellan teori och praktik.Vad spelar det för roll hur du jobbar, om vi inte vet hur dina grejer låter? Är du med? Grymt!
nattvaktaren Postat 19 september 2009 Postat 19 september 2009 Grymt! Jag håller med, frågan är varför du tycker så?
Analogfreak (oregistrerad) Postat 19 september 2009 Postat 19 september 2009 Det är inte alls fel, det är en genrefråga. En technolåt som är död från 70 Hz och nedåt kommer aldrig spelas på klubbarna. Men nu svamlar du... 😮 Det finns många låtar med crisp och tryck i där det inte finns mycket information under 80hz som spelas på klubbar. Ibland gissar du bara och tar saker ur luften för att du vill trycka till folk.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 19 september 2009 Postat 19 september 2009 För min del är det väldigt praktiskt. I slutet av mixningen börjar jag mastra samtidigt så att det vävs ihop. Vad gör man som mastrare om mixaren har råkat få med för mycket lågbasinformation i kicken och den spräcker mastern när man försöker limitera? Mastraren kan inte fixa det på ett bra sätt i efterhand, utan blir tvungen att be om en ny korrigerad mix om det ska bli bra. "Mastrar" man själv kan man räta till dom bristerna efter hand som dom uppkommer. Skräddarsytt! Jahaa du menar ungefär som om man skulle grädda pajen i ugnen medan man blandar i mjölet? 😮
desvaenger Postat 19 september 2009 Postat 19 september 2009 Jag gillar sådana där "jag gör så här, smart va"-inlägg, jag brukar bokmärka dom och plocka fram när en länk till författarens egna grejer dyker upp. Ibland blir det lustiga kontraster mellan teori och praktik.Vad spelar det för roll hur du jobbar, om vi inte vet hur dina grejer låter? Är du med? Har du lust att utveckla då jag inte riktigt förstår syftet med ditt inlägg? Jag är dock glad att du har hittat en givande hobby. Du vet inte hur mina grejer låter, ok. På vilket vis hindrar det dig att förstå och tolka det jag skrev? Vad har du själv gjort som är utmärkande? Jag har inte påstått att jag är bra på det jag gör, jag har endast sagt hur jag gör. Om någon sen vill ge kritik eller tips angående mitt tankesätt är jag öppen men ditt inlägg var ganska meningslöst. Eller du kanske tycker att jag ska ursäkta mig varje gång jag gör ett inlägg också? "Förlåt att jag postar, men jag gör såhär, det är antagligen fel så låtsas att du aldrig läste det..". Menar du att jag inte bör dela med mig av metoder som jag tycker är användbara? Jag trodde det var syftet med ett forum. Jag vet inte vad jag ska säga, men det är ju en jäkligt trevlig stämning här i alla fall. Jahaa du menar ungefär som om man skulle grädda pajen i ugnen medan man blandar i mjölet? 🙂 Om du tycker att det är en passande metafor så javisst.
nattvaktaren Postat 20 september 2009 Postat 20 september 2009 (redigerat) Du vet inte hur mina grejer låter, ok. På vilket vis hindrar det dig att förstå och tolka det jag skrev? Det var mer en reflektion från min sida, att inte sällan skevar det mellan tvärsäkra uttalanden ("Skär bort allt under 70 hz!") och det som faktiskt produceras. Tio tysta läsare kommer följa dina råd och undra varför det låter papper. Redigerat 20 september 2009 av nattvaktaren
nattvaktaren Postat 20 september 2009 Postat 20 september 2009 Men nu svamlar du... 😛 Det finns många låtar med crisp och tryck i där det inte finns mycket information under 80hz som spelas på klubbar. Ibland gissar du bara och tar saker ur luften för att du vill trycka till folk. Nej, det finns inga techolåtar som spelas på klubbar som saknar information under 80Hz. Plocka fram en sådan och jag ska äta upp mina kalsonger.
desvaenger Postat 20 september 2009 Postat 20 september 2009 (redigerat) Det var mer en reflektion från min sida, att inte sällan skevar det mellan tvärsäkra uttalanden ("Skär bort allt under 70 hz!") och det som faktiskt produceras. Tio tysta läsare kommer följa dina råd och undra varför det låter papper. Jo men om man väljer att följa de här generella råden ordagrant blir det ju inte riktigt rätt. Det är mer ett tankesätt som jag använder mig av. Det varierar från situation till situation. I en låt kanske jag inte använder HP alls, medans det funkar utmärkt i nästa. Poängen är att det är värt att testa iaf. Det ultimata är en mix där hela registret går i taket vid samma punkt när man komprimerar hårt på mastern. Nej, det finns inga techolåtar som spelas på klubbar som saknar information under 80Hz. Plocka fram en sådan och jag ska äta upp mina kalsonger. Dom finns. Ofta tycker jag hitmusik har baspumpet mellan 60-90 hz och sen kryddar dom illusionen av tung bas genom att lämna lite spår kvar av suben och ha tydliga transienter ovanpå kagge mha. hihatar och annat. Men visst, många mixar har en hel del information lågt ner också, dock aldrig riktigt mycket (*host* timbaland *host*). En låt måste gå att spela på ett par billiga dubbel-18 med undermålig slutstegskraft på den genomsnittliga klubben utan att man ska behöva gråta när man lyssnar på det. Redigerat 20 september 2009 av desvaenger
nattvaktaren Postat 20 september 2009 Postat 20 september 2009 Dom finns. Nej. Som sagt, det är en genrefråga. Timbaland gör inte techno vad jag vet.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 20 september 2009 Postat 20 september 2009 (redigerat) Nattvaktaren ska äta sina kalsonger 😳 Edit:Äter du dom otvättade med lite touch av pung? Redigerat 20 september 2009 av Analogfreak
Analogfreak (oregistrerad) Postat 20 september 2009 Postat 20 september 2009 (redigerat) Här har du... http://www.youtube.com/watch?v=ntL5nBlXtOk...feature=related Redigerat 20 september 2009 av Analogfreak
nattvaktaren Postat 20 september 2009 Postat 20 september 2009 En 20 år gammal låt? I så fall skulle jag vilja lägga fram Please Please Me som exempel på hur popmusik ska mixas.
Linus Postat 20 september 2009 Postat 20 september 2009 Här har du... http://www.youtube.com/watch?v=ntL5nBlXtOk...feature=related Vad jag vet spelas inte LA Style på klubbar, men ändå... Låt oss acceptera låten och titta närmare på den. Jag rippade ovan länkade video med Safari och matade in ljudspåret genom det skarpaste FFT filter, vilket kapade alla frekvenser från 81Hz och uppåt. Om ditt exempel stämmer borde det bli hyffsat lågt, men såhär ser grafen ut: För det första, det är tydligt att frekvenserna under 80Hz är så pass viktiga att registret i sig självt peakar kring -9dBFS. För det andra, Nattvaktaren behåller lätt kalsongerna på. För det tredje, oavsett techno eller Timbaland-R&B har dagens låtar ett signifikant tryck i det lägre basregistret. Att de sedan funkar på en liten anläggning spelar väl ingen roll. Det är inte så att tonen i Barry Whites sång försvinner bara för att man lyssnar i en köksradio. För det fjärde, låten visade sig ha en schysst DC offset.
nattvaktaren Postat 20 september 2009 Postat 20 september 2009 ...bara för att understryka det Linus säger - här ser man tydligt hur kicken ligger och boomar på 60 hz, och att det sannerligen inte saknas action därunder. Hög nördfaktor här inne just nu. 😉
Analogfreak (oregistrerad) Postat 20 september 2009 Postat 20 september 2009 (redigerat) Hur rippar man låtar från Youtube? Edit: Det blir jag som får äta kallingar Redigerat 20 september 2009 av Analogfreak
Linus Postat 20 september 2009 Postat 20 september 2009 (redigerat) Smidigaste nedladdningen med Safari (ja, även PC-användare kan installera Safari): Öppna filmen på YouTube, t ex tidigare video Finns HQ-knapp till filmen, se till att den är aktiverad När filmen börjar lira, gå till Fönster-menyn -> Aktivitet Fönstret visar vilka filer som används av nuvarande sida. De flesta filerna är några kB, men en av filerna är X antal MB. I det här fallet har min webbläsare hunnit ta hem 9 av filmens dryga 15 MB. Dubbelklicka raden med filmfilen. (v22.lscache3.c.youtube etc.) Safari laddar hem källfilen som YouTubes flashspelare använder (video.m4v) Spela med valfri mediaspelare som tar MPEG-4... ...eller ljudredigeringsprogram som kan importera/särskilja ljudspåret från filmen Redigerat 20 september 2009 av Linus
Analogfreak (oregistrerad) Postat 20 september 2009 Postat 20 september 2009 Tack för tipset Linus! 😄
desvaenger Postat 20 september 2009 Postat 20 september 2009 (redigerat) ...bara för att understryka det Linus säger - här ser man tydligt hur kicken ligger och boomar på 60 hz, och att det sannerligen inte saknas action därunder. Hög nördfaktor här inne just nu. 😄 Du kan inte lita på den grafen under 100 hz då den är jävligt lögupplöst där. Som du ser finns det bara två mätpunkter under ca 90 Hz. Öka FFT-size. Såhär ser det ut egentligen: Som du ser, inte speciellt mycket djupbas. Redigerat 20 september 2009 av desvaenger
nattvaktaren Postat 20 september 2009 Postat 20 september 2009 Som du ser, inte en tillstymmelse till djupbas. 😄 För det första är det en 20 år gammal låt - inte techno, inte aktuell, spelas inte på klubbar - och den har gott om information under 70 hz. För det andra spelar det ingen roll. Min invändning handlade om att den dansmusik, jag pratar om olika former av house och techno, som spelas på klubbarna idag innehåller massor av bas, ända ner till 30 hz. Faktum är att djupbasen i dom stilarna är så viktig att en låt som är lite tunn under 70 hz inte har en chans i konkurrensen. Som sagt herr saftskalle, en genrefråga.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 20 september 2009 Postat 20 september 2009 Nädu Nattvaktaren... du får nog lukta på kallingarna åtminstone tycker jag
desvaenger Postat 20 september 2009 Postat 20 september 2009 😄 För det första är det en 20 år gammal låt - inte techno, inte aktuell, spelas inte på klubbar - och den har gott om information under 70 hz. För det andra spelar det ingen roll. Min invändning handlade om att den dansmusik, jag pratar om olika former av house och techno, som spelas på klubbarna idag innehåller massor av bas, ända ner till 30 hz. Faktum är att djupbasen i dom stilarna är så viktig att en låt som är lite tunn under 70 hz inte har en chans i konkurrensen. Som sagt herr saftskalle, en genrefråga. Jag redigerade under tiden du citerade, eftersom jag insåg att uttrycket var lite väl att ta i, men jag skulle inte väga påstå att den har speciellt mycket under 70. Under 60 börjar det avta ordentligt, och under 50 är den död. Men som du säger är det en gammal låt. Jag ska leta upp lite moderna exempel när jag orkar. Lägger upp grafer här sen. Jag tycker vi har ett problem i diskussionen. Vi har antagligen olika definitioner på "massor av bas". För mig betyder det att fundamentet ligger där man har basen. Jag håller fast vid att fundamentet brukar ligga mellan 60-90 Hz och sen sträcker sig givetvis responsen neråt i frekvens men inte på ett speciellt dominant sätt. Det är VÄLDIGT sällan det finns mer information under 50 hz än över. Dom låtarna som verkligen har tung bas upplever jag ligger och pumpar lite extra mellan 40-50 hz.
Valle Postat 20 september 2009 Postat 20 september 2009 Det är VÄLDIGT sällan det finns mer information under 50 hz än över Oj, VÄLDIGT sällan... Är det så? Nu är nämnd genre inget jag sysslar med. Men jag har förstått att producenter av klubb-/dansmusik självklart vill ha så låga baser som nattvaktaren nämnde, 30Hz. Inte för att det skulle höras i första hand — snarare kännas. Och att "känna" pulsen gissar jag är något som i allra högsta grad är av vikt på de packade och svettiga klubbarna idag.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 20 september 2009 Postat 20 september 2009 Oj, VÄLDIGT sällan... Är det så? Nu är nämnd genre inget jag sysslar med. Men jag har förstått att producenter av klubb-/dansmusik självklart vill ha så låga baser som nattvaktaren nämnde, 30Hz. Inte för att det skulle höras i första hand — snarare kännas. Och att "känna" pulsen gissar jag är något som i allra högsta grad är av vikt på de packade och svettiga klubbarna idag. Du gissar ju bara
desvaenger Postat 20 september 2009 Postat 20 september 2009 (redigerat) Oj, VÄLDIGT sällan... Är det så? Nu är nämnd genre inget jag sysslar med. Men jag har förstått att producenter av klubb-/dansmusik självklart vill ha så låga baser som nattvaktaren nämnde, 30Hz. Inte för att det skulle höras i första hand — snarare kännas. Och att "känna" pulsen gissar jag är något som i allra högsta grad är av vikt på de packade och svettiga klubbarna idag. Här anmärks det för fulla muggar. Ja, jag vågar lätt påstå att det är så. --------------------------------- Här kommer grafer då. Tänk på att det inte är ljudet från videoklippen jag analyserat utan mp3:or av bra kvalitet. Vi börjar med en låt som jag anser är ganska typisk för dagens dansmusik soundmässigt. http://www.youtube.com/watch?v=dCWUiBn2yXc Fundament mellan 50-100 Hz, men i princip ingenting under 50 Hz. Detta är alltså peakvärden! ----- Denna känner alla igen. Denna är lite tunnare. Fundament mellan 55 - 85 Hz och tvärdött direkt under fundamentet. Åter igen peakvärden. ----- Sen tog jag en låt med betydligt mer djup. Här fanns transienter ända ner till 35 Hz och det får man ju säga är djupt. För att ge en realistisk syn av hur mycket bas det egentligen finns i låten växlade jag till genomsnitts-analys och då ser samma låt ut såhär istället. Det är snarare snittkurvan än peakvärdena som avgöra om låten är spelbar på sämre anläggningar så trotts transienter ner till 35 går låten förmodligen att spela lite var som helst utan större problem. Några långvariga toner på 35 Hz existerar givetvis inte då låten hade varit ospelbar. Då kan man ju tänka sig hur snittkurvorna ser ut för de två andra låtarna 😠 Redigerat 20 september 2009 av desvaenger
nattvaktaren Postat 20 september 2009 Postat 20 september 2009 Helt klart, där finns ju inte ett skit under 70!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.