Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Nä det är ju skivbolagen som kräver maxad output. Det är inte mastrarna som bestämmer sådant.

Mycket möjligt att bolagen kräver det. Men det är lik förbannat mastrarna som på något sätt har associerats med maxad output, eller hur? Det är liksom de som "kan det" — de... *host-host* ...färre procenten, vill säga.

Annons
  • Svar 158
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat
Nej! Inte "bestämma" som i att godtyckligt välja låtordning (även om det kanske faller på någon stackars "specialists" lott), utan mer som i att sätta ut "här börjar låt nummer n"-markers... en ytterst angenäm arbetsuppgift, antar jag — resreverad "mastrare".

Okej, jag fattar.

Jag måste ändå invända mot att bestämning av låtordning (i min bemärkelse) skulle vara något som man gör godtyckligt, eller för den delen något som man måste delegera till någon "stackars" specialist. Låtordningen kan ju göra jättestor skillnad på hur bra en skiva är, det är något man måste ta seriöst.

DieHard (oregistrerad)
Postat
Mycket möjligt att bolagen kräver det. Men det är lik förbannat mastrarna som på något sätt har associerats med maxad output, eller hur? Det är liksom de som "kan det" — de... *host-host* ...färre procenten, vill säga.

Jo men man biter inte den handen som ger en stålar eller hur? Va vill du inte maxa? Okej då går vi någon annanstans. Då lär man inte överleva så värst länge.

Postat
Japp och det är snarare "producentens" roll.

Eller helt enkelt artisten. Det beror väl på genre antar jag, men jag skulle själv i alla fall aldrig låta nån annan peta i vilken ordning låtarna ska ligga på skivan. Det är ett viktigt kreativt beslut som ingen annan har att göra med.

Postat
Eller helt enkelt artisten. Det beror väl på genre antar jag, men jag skulle själv i alla fall aldrig låta nån annan peta i vilken ordning låtarna ska ligga på skivan. Det är ett viktigt kreativt beslut som ingen annan har att göra med.

Fair enough. Fast hur många skivor har du gjort och hur många producenter har du arbetat med?

Postat
Fair enough. Fast hur många skivor har du gjort och hur många producenter har du arbetat med?

Fyra respektive noll. Men hur det görs i den "riktiga världen" tycker jag inte spelar nån roll här. Det är min åsikt att det bör vara artistens jobb att själv bestämma låtordningen, precis som att skriva låtarna och arrangera dem. Eller om man väljer att göra det tillsammans med nån annan (en "producent" om man vill kalla det det); men poängen är att det är en del av samma kreativa process. Det är ingenting man rafsar ihop i efterhand.

Postat
En liten parentes: Tycker ni verkligen på allvar att bestämma låtordning är en del av mastringen? Det är för mig som att säga att det är en del av mastringen att skriva låtarna. Låtordningen är alldeles för fundamental för att kunna hänvisas till mastringen.

njae

snarare att man sätter låtarna i ordningen man bestämt - var väl det jag menade egentligen

men det är också en del av det hela att man nu kanske för första ggn lyssnar igenom hur helheten kommer upplevas å kanske också dribblar runt lite

menade inte att man sitter planlöst innan masteringen å då plötsligt fattar besluten

Postat
Att lära sig mastra kan inte vara svårare än att lära sig tekniker för hur man mixar fram en bra slutmix.

För helvete!

och det är lätt menar du?

slash oviktigt?

Postat
Ja, herr proffspulare, ta du också en titt. Och läs sedan gärna även mitt första inlägg i den här tråden. Där, tycker den hempulande mohikanen, har vi en typiskt anledning till varför mastring ibland kan vara helt onödigt.

ja du säger så här:

Alltså... vad är det för mening att låta mast(e)ra om slutmixen redan håller den kvalité du eftersträvar?

Skit i mastringen! Det är bara ett "finare" ord för slutmix i alla fall.

för det första verkar du helt missförstå vad han vill

som jag uppfattar det vill han öka på volymen i mixen utan att förstöra ljudet

det han hittills lyckats med har nämligen förstört ljudet

sen kommer dina bevingade ord där du förklarar att mastering är ett finare ord för slutmix

och det har vi ju redan avhandlat var helt fel eller hur

så jag vet inte riktigt vad du tycker du bidrog med

Postat
Klart att man kan mastra hemma, precis som man kan spela in hemma, eller måla huset själv.

Men processen i sig saknar inte betydelse, och klart att dom flesta proffs gör det bättre än du eller jag, precis som en målare fixar tapeterna snyggare än jag.

en bra sammanfattning som borde vara helt självklar

Postat

Att mastring är omöjligt för alla som inte är mastringstekniker och handlar om något slags Hokus Pokus är en av de mest seglivade myterna vi har i ljudindustrin. Det säger sig själv att om man har lyssning, prylar och kunskap att göra en väldigt bra slutmix, så kan man även mastra en skiva på ett bra sätt.

Däremot kan jag tycka att det kan vara på sin plats med ett par fräscha öron när det är dags för mastring, få in lite nya synpunkter i slutfasen av arbetet helt enkelt.

Postat
Däremot kan jag tycka att det kan vara på sin plats med ett par fräscha öron när det är dags för mastring, få in lite nya synpunkter i slutfasen av arbetet helt enkelt.

Håller med. Dessutom kan det vara bra att göra mastring på en anna plats än mix. Ny lyssningssituation (förslagsvis motsvarande kvalitet eller bättre än vid mix) gör det möjligt att upptäcka saker man missat i den lyssning man mixat i. Förutom själva monitosystemet påverkar rumsresonanser, tidiga reflektioner och rummets efterklang vad man upplever.

Det är också vettigt att använda sig av ett par bedömande öron som faktiskt känner den lyssningssituation man nu mastrar i. Vilket kan vara en förklaring till att professionen mastringstekniker uppstod.

Postat
sen kommer dina bevingade ord där du förklarar att mastering är ett finare ord för slutmix

Visst, dumt sätt att uttrycka sig på kanske... men det är synd att du i övrigt ignorerar vad jag säger. Du iglar dig fast vid att jag skulle anse mastring som oviktig, trots att jag redan har förtydligat mig på den punkten, flera gånger.

Det är skillnad på att tycka att något är oviktigt och att tycka att något är icke-märkvärdigt/-särskilt, onödigt, överdrivet i betydelse etc. Och det vet du också.

Postat
Det är skillnad på att tycka att något är oviktigt och att tycka att något är icke-märkvärdigt/-särskilt, onödigt, överdrivet i betydelse etc. Och det vet du också.

Ja, och av den här tråden att döma är du inte ensam om att göra den åtskillnaden.

Du verkar däremot ensam om att framställa mastringstekniker som gudar vilket ger mig Don Quijote-vibbar.

Vem kämpar du mot?

Postat
Du verkar däremot ensam om att framställa mastringstekniker som gudar vilket ger mig Don Quijote-vibbar.

Oj, en liten fräckis med ordvrängeri? Humor.

Hur framställer jag mastringstekniker som gudar — genom att säga att de inte är det?

Eller var du bara lite sugen på att trigga?

Postat (redigerat)
Hur framställer jag mastringstekniker som gudar — genom att säga att de inte är det?

snarare att du menar att mastringstekniker (och andra i branschen) framställer sig själva som gudar

grejen är bara att precis som joachim säger så är det ingen som gör det

don quijote-effekten uppstår då när du fajtas mot nåt som inte finns mer än i din fantasi

https://www.studio.se/index.php?showtopic...mp;#entry276363

rätt träffsäker med ironisk touch

tyvärr verkar det mer å mer framstå som att det inte finns så mycket ironi kvar?

och förresten så är det oftast oviktigt med något onödigt å vice versa 😛

Redigerat av Demonproducenten
Postat
Oj, en liten fräckis med ordvrängeri? Humor.

Humor är en vagel i betraktarens öga

Hur framställer jag mastringstekniker som gudar — genom att säga att de inte är det?

Precis

Postat

Det är summeringen i alla dessa DAW:s som inte summerar som man vill.

Du tycker det låter så, algoritmen tycker något annat. Finns egentligen isåfall

inget bättre än att lajna mixen till en DAT. Ett annat alternativ är en hårdvarubaserad

summerare. Men då krävs det ett ljudkort och en mixer som åter igen slussar

mixen till en DAT. Att summera till en wav eller dylikt håller inte i det långa loppet

om det handlar om ett skivsläpp.

Postat
Det är summeringen i alla dessa DAW:s som inte summerar som man vill.

Du tycker det låter så, algoritmen tycker något annat. Finns egentligen isåfall

inget bättre än att lajna mixen till en DAT. Ett annat alternativ är en hårdvarubaserad

summerare. Men då krävs det ett ljudkort och en mixer som åter igen slussar

mixen till en DAT. Att summera till en wav eller dylikt håller inte i det långa loppet

om det handlar om ett skivsläpp.

nu gör du mig riktigt orolig

berätta mer

Postat
snarare att du menar att mastringstekniker (och andra i branschen) framställer sig själva som gudar

Ja, så är det väl, i alla fall vad beträffar mastringstekniker.

Postat (redigerat)
Ja, så är det väl, i alla fall vad beträffar mastringstekniker

RESA-10s26-galning-_173530w.jpg.

på dom bara!

Redigerat av Demonproducenten
Postat
Det är summeringen i alla dessa DAW:s som inte summerar som man vill.

Du tycker det låter så, algoritmen tycker något annat. Finns egentligen isåfall

inget bättre än att lajna mixen till en DAT. Ett annat alternativ är en hårdvarubaserad

summerare. Men då krävs det ett ljudkort och en mixer som åter igen slussar

mixen till en DAT. Att summera till en wav eller dylikt håller inte i det långa loppet

om det handlar om ett skivsläpp.

Det här är nog bland det värsta skitsnacket jag läst här, rena lögner plockade rätt från luften.

Har du någon som helst erfarenhet eller insyn i den här branschen, eller är du bara ännu en hemmapulare som tror att det är konstig utrustning som skiljer proffs från amatörer?

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Att mastring är viktigt det är det nog inget snack om inte heller att det det innebär mer än att bara trycka upp volymen. Att det kan vara svårt för många att få det rätt och speciellt för oss vanliga dödliga det är nog heller ingen myt.

Vill man som trådskaparen få upp volymen så det i alla fall blir vettigt i förhållande till hur det brukar ligga nu för tiden och han som han säger misslyckas med "mastringen" så kan han ju normalisera och ta det som blir rakt av eller göra nåt liknande för hand.

I logic finns både normalisering och change gain tror jag det heter. Med change gain kan man trycka ner dom värsta topparna och om man tränar lite så kan man få en ganska jämn vågform utan att det blir pucko totalt. Sen kan man ju köra samma på hela mixen till lagom nivå eller bara normalize och då borde det ju om man inte råddat till det för mycket låta lika som mixen men högre.

Här är ett exempel på det tillvägagångssättet från vår gode vän BS. Lir och timing bidde lite si så där, han skyller en del på PC versionen av Logic samt ett ljudkort med ganska kass latency. Kort sagt det är några år sedan.

The Eyes

lo-fi URL: http://www.soundclick.com/util/getplayer.m...008620&q=lo

hi-fi URL: http://www.soundclick.com/util/getplayer.m...008620&q=hi

Annars får man nog fråga nån som kan eller skicka in det till nåt företag.

Postat
Det här är nog bland det värsta skitsnacket jag läst här, rena lögner plockade rätt från luften.

Har du någon som helst erfarenhet eller insyn i den här branschen, eller är du bara ännu en hemmapulare som tror att det är konstig utrustning som skiljer proffs från amatörer?

Det märks att du tillhör den där 70-80 tals genereationen som vuxit upp med bitrate 128 och mp3. Jag är ingen hemapulare utan lever på min musik. Sedan att man går och tjackar en Mac och tror att Apple ska öppna alla dörrar

med Garage Band eller Logic så blir man lurad av Apple. Apple är det ofs inget fel på men att gå på myten är värre.

Och mp3 mytern är ännu värre. Folk som gillar musik går fortfarande att hitta på Pet Sounds.

Om jag vore dig skulle jag satsa på att aktivt lira i ett band. Där lär man sig mycket, än att sitta hemma och twittra och lyssna på mp3. Lira live. Det är en upplevelse utan motstycke.

Skaffa en gura låt håret växa. Thats it!

Postat
Det märks att du tillhör den där 70-80 tals genereationen som vuxit upp med bitrate 128 och mp3. Jag är ingen hemapulare utan lever på min musik. Sedan att man går och tjackar en Mac och tror att Apple ska öppna alla dörrar

med Garage Band eller Logic så blir man lurad av Apple. Apple är det ofs inget fel på men att gå på myten är värre.

Och mp3 mytern är ännu värre. Folk som gillar musik går fortfarande att hitta på Pet Sounds.

Om jag vore dig skulle jag satsa på att aktivt lira i ett band. Där lär man sig mycket, än att sitta hemma och twittra och lyssna på mp3. Lira live. Det är en upplevelse utan motstycke.

Skaffa en gura låt håret växa. Thats it!

Dryg och föråldrad, någon?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.