Jump to content
Annons

Ord som ni använder ofta


debatt

Recommended Posts

Min röst (för den som tog tråden till en annan "dim") går till SadamJr — som lärde oss alla hur det verkligen heter.

Länge lever trångsyntheten!

Du kan få en röst du också, som målade en såndär fin medeltida sverigekarta där skåne är typ 50% xD

(eller ja, att nordsverige börjar i götaland iallafall)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tyken är ett fint ord också som jag tror inte används i övriga Sverige (jag är från Västra götaland)

Jag kan bekräfta spridning även i sydöstra västra götaland. Tror även det används i småland, men är inte säker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan få en röst du också, som målade en såndär fin medeltida sverigekarta där skåne är typ 50% xD

Din uppfattning om att Sydsverige = Skåne (vilket jag inte har nämnt något om) är lite medeltida den också. Tycker jag nog.

Hursomhelst, min poäng var bara att det inte heter "ha sönder" bara för att det heter så i t.ex. Östergötland. Och absolut inte bara för att en lärare i Östergötland "aldrig hört något annat".

Hittade förresten den här intressanta artikeln:

De flesta av oss lever omedvetna om de geografisk mönstren för dessa vardagliga ords användning.

— Jag var tjugo år när det gick upp för mig att inte alla människor på jorden sa "göra sönder", säger Lars-Gunnar Andersson.

Den karta vi kan rita upp om dessa uttryck visar att "ha sönder" är det mest standardspråkliga uttrycket, det finns på flest ställen, men är övervägande nordligt. I södra Sverige, Halland, Skåne, Blekinge, Småland säger man "ta sönder". I västra Sverige , ungefär Västra Götalands lön, "gör man sönder, och norr därom kommer "ha sönder". [källa]

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Din uppfattning om att Sydsverige = Skåne (vilket jag inte har nämnt något om) är lite medeltida den också. Tycker jag nog.

Det var ju din uppfattning enligt denna kommentaren som jag spelade på, ungefär på samma sätt som du spelade på sadams 🥰

rolleyes.gif

"Ha sönder" är övervägande nordsvenskt uttryck, medan sydsvenskar gärna säger "ta sönder".

Jag hoppas att du inte överför din trångsynthet på dina elever.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...