Jump to content
Annons

"Bygga" en VU-mätare


ChrioN

Recommended Posts

Jag sålde nyligen mitt ljudkort, som hade nivåmätare (LED-stapel). Nu är jag utan, och det känns ganska skumt faktiskt. Jag saknar något att titta på! Så jag tänkte bygga mig en egen. Antingen en LED-stapel, eller en analog VU-mätare. Är det svårt att bygga själv? Behöver jag något slags delningsfilter? Stereo ska det vara, det kanske ska nämnas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har för mig att Kjell&Co har någon byggsats. En analog mätare är ju bara en lindning runt en magnet som vid pålastad spänning övervinner magnetens dragkraft. Samma teknik vid alla analoga mätare vare sig det är VU-mätare, tempmätare eller oljetrycksmätare på bilar. LED-stapeln brukar reagera snabbare, ibland för snabbt. VU-mätaren är nästan att föredra då den har ett naturligt motstånd och rör sig långsammare. Man ska ju hinna se instrumentet. En peaklampa bör därför ingå på en analog VU-mätare i de fall visaren inte hänger med, och den bör bara kunna gå att släcka manuellt. Man ska ju veta att signalen har peakat fastän man var i väg och hämtade en öl eller en kopp kaffe t ex... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen är dock att alla DIY-kit som finns därute, "arbetar" efter förstärkaren, och jag har ju aktiva moniterer :/

Efter förstärkaren? Njae....

Mina har jag efter masterreglarna på bussarna (innan förstärkningen).

Som sagt, jag vet att jag har en ritning på en VU-mätare någonstans som du förmodligen kan ha nytta av.......jag kollar!! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes, jepp jag kollade på den också. Perfekt, men tänk att man behöver 2st för stereo, och sen moms på det så är vi uppe i 560 spänn vilket är rätt saftigt. Sen är det inte lika kul/spännande att köpa färdigt heller 😆

mitt 400e inlägg. oh yeah.

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

gå på erikshjälpen och tjacka loss en lastgammal bandare och bräck loss mätarna, skitsnygga och behöver inte kosta mer än 20 spänn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sålde nyligen mitt ljudkort, som hade nivåmätare (LED-stapel). Nu är jag utan, och det känns ganska skumt faktiskt. Jag saknar något att titta på! Så jag tänkte bygga mig en egen. Antingen en LED-stapel, eller en analog VU-mätare. Är det svårt att bygga själv? Behöver jag något slags delningsfilter? Stereo ska det vara, det kanske ska nämnas.

Det finns en ickrets som heter UAA170 som är billig, och som är gjord just för att användas i vumätare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa en VU-mätare som svarar på 600ms så kan du mastra i K-systemet.

600 ms? 😄

Varför då?

300ms är för snabb respons tid för att mäta uppskattad volymstyrka enligt Bob Katz

Åfan. Har jag inte hört förut. Intressant!

Jag tycker att en vanlig VU-mätare (med nål) med en stigtid på 300 ms kan kännas lite väl långsam ibland. Men smaken e väl som baken i guess!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa en VU-mätare som svarar på 600ms så kan du mastra i K-systemet.

600 ms? 😆

Varför då?

300ms är för snabb respons tid för att mäta uppskattad volymstyrka enligt Bob Katz

Åfan. Har jag inte hört förut. Intressant!

Jag tycker att en vanlig VU-mätare (med nål) med en stigtid på 300 ms kan kännas lite väl långsam ibland. Men smaken e väl som baken i guess!

När du säger för låg hastighet så menar du att vill att den ska visa transienter och peaks tro? Inte säker på detta, men jag tror inte att en VU mätare alls är bra att mäta peaks med och bär inte användas till det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också för mig att 0db värdet på VU mätaren ska vara cirka -20db under 0dBFS pga att digitala inspelningar kan ha transienter 20dB högre än rms värdet. Ett analogt band kan ha runt transienter 14dB högre än rms värdet pga oftast inbyggda kompressorer i bandarna som ska göra så allt låter fetare. Detta är bara hur jag har för mig att det ligger till.

Mvh Rickard

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också för mig att 0db värdet på VU mätaren ska vara cirka -20db under 0dBFS pga att digitala inspelningar kan ha transienter 20dB högre än rms värdet. Ett analogt band kan ha runt transienter 14dB högre än rms värdet pga oftast inbyggda kompressorer i bandarna som ska göra så allt låter fetare. Detta är bara hur jag har för mig att det ligger till.

Mvh Rickard

Njae...tror faktiskt att kalibreringen för 0 dB (vid 1 kHz) (på digitala inspelningsmedier) ska vara -18 dB på VU-mätaren, 0dBFS.

EDIT: Analoga bandspelare har inte inbyggda kompressor utan det man pratar om är att det uppstår bandkompression när signalen närmare sig ”0-strecket”. Detta uppfattas då som en skön komprimering som inte uppstår i digitala inspelningsmedier.

Redigerat av Fredster
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också för mig att 0db värdet på VU mätaren ska vara cirka -20db under 0dBFS pga att digitala inspelningar kan ha transienter 20dB högre än rms värdet. Ett analogt band kan ha runt transienter 14dB högre än rms värdet pga oftast inbyggda kompressorer i bandarna som ska göra så allt låter fetare. Detta är bara hur jag har för mig att det ligger till.

Mvh Rickard

Njae...tror faktiskt att kalibreringen för 0 dB (vid 1 kHz) (på digitala inspelningsmedier) ska vara -18 dB på VU-mätaren, 0dBFS.

EDIT: Analoga bandspelare har inte inbyggda kompressor utan det man pratar om är att det uppstår bandkompression när signalen närmare sig ”0-strecket”. Detta uppfattas då som en skön komprimering som inte uppstår i digitala inspelningsmedier.

Jag vet, så kallad saturation uppkommer när man "pressar" bandet, men om man får tro Bob Katz så har de flesta bandarna inbyggda kompressor som inte uppges i specifikationer vilket ska ge ett fetare ljud.

DAT maskiner brukar ha 18db peak/0VU (som du sa), vilket varierar från tillverkare. Analoga band brukar inte ha mer än 14db peak/0VU. Jag citerar bara info jag lärt mig och vad jag har i mina böcker. Han rekommenderar även att hellre använda 20db peak/0VU istället för 18db peak/0VU.

MvH Rickard

Link to comment
Dela på andra sajter

DAT maskiner brukar ha 18db peak/0VU (som du sa), vilket varierar från tillverkare. Analoga band brukar inte ha mer än 14db peak/0VU. Jag citerar bara info jag lärt mig och vad jag har i mina böcker. Han rekommenderar även att hellre använda 20db peak/0VU istället för 18db peak/0VU.

MvH Rickard

Vissa säger -18 vissa säger -20....jag vet tom vissa som jobbar med -22. Det är väl olika kan jag gissa, det viktiga är bara att jobba med samma kalibrering om man ”flyttar” inspelningen.

Analogbandare har ingen inbyggd kompressor så vitt jag vet däremot så finns det ju olika dolby-varianter som jobbar med expansion och kompression, kanske är det du tänker på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogbandare har ingen inbyggd kompressor så vitt jag vet däremot så finns det ju olika dolby-varianter som jobbar med expansion och kompression, kanske är det du tänker på?

Nej, det var inte det jag tänkte på. Jag syftade på info som Bob Katz (jag vet, jäkla tjatande om honom) skrivit i sin bok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogbandare har ingen inbyggd kompressor så vitt jag vet däremot så finns det ju olika dolby-varianter som jobbar med expansion och kompression, kanske är det du tänker på?

Nej, det var inte det jag tänkte på. Jag syftade på info som Bob Katz (jag vet, jäkla tjatande om honom) skrivit i sin bok.

Vet inte vad den käre 😆 Bob menar för bandare då som har inbyggd kompressor...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...