Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

nån som vet vad de klassiska gamla tyska tranceproducenterna brukade använda för synthar? var väl såklart olika, men tänkte om nån vet fall det fanns nån klassisk som många använde?

jag talar typ om den trance som gjordes ca 1990-95, mkt i tyskland av producenter som stevie b-zet, ralf hildenbeutel, sven väth, cosmic baby, mystic force, etc. skivbolag som eye q, harthosue, superstition etc. många tracks var väldigt svävande och kosmiska. tycker aldrig jag riktigt hittar samma känsla i dagens mjukvarusynthar.....

Annons
Postat

Det var rätt mycket Roland-maskiner (808, 909, 303, Juno 106, JD800 etc.) under tidiga 90-talet i techno/trance. Självklart användes annat också, men Rolands burkar var tokpoppis. Sven Väths berömda distade stråkar har jag för mig gjordes med en EPS-16+ med den inbyggda effektenheten. Om jag hade haft plats hade jag gärna skaffat en sådan bara just för det ljudet 😄

Postat
tycker aldrig jag riktigt hittar samma känsla i dagens mjukvarusynthar.....

Jag vill inte påpeka sådant som är uppenbart egentligen men prylarna som användes 90-95 var sämre än dagens mjuka instrument. Visst kan man vilja testa ett "nytt" arbetssätt men i ljudmässigt syfte behöver du absolut inte skaffa gammal hårdvara.

När du skriver "svävande och kosmiska" så tänker jag spontant att det är på effektsidan du behöver utveckling.. kanske?

Postat

jo jag kan hålla med om att vissa nya grejer låter bättre, är absolut inte sån att det måste vara "äkta" vara från back in the days. har bara generellt svårt att hitta exakt de ljud jag letar efter ibland....och jo roland syntharna var väl klassiska även för de där gamla rävarna.

men jag letar vidare i ljud-djungeln....

Himmelochpannkaka (oregistrerad)
Postat
Jag vill inte påpeka sådant som är uppenbart egentligen men prylarna som användes 90-95 var sämre än dagens mjuka instrument. Visst kan man vilja testa ett "nytt" arbetssätt men i ljudmässigt syfte behöver du absolut inte skaffa gammal hårdvara.

När du skriver "svävande och kosmiska" så tänker jag spontant att det är på effektsidan du behöver utveckling.. kanske?

Uppenbart vad ? På vilket sätt är tex en Juno-106 sämre an dagens soft-pluggar ? Jag skulle vilja säga tvärtom i vissa fall! Många av tex Rolands synthar spöar fortfarande dagens mjukisar vad gäller ljudkvalitet.

• 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...
AndyBlueEyes (oregistrerad)
Postat
nån som vet vad de klassiska gamla tyska tranceproducenterna brukade använda för synthar? var väl såklart olika, men tänkte om nån vet fall det fanns nån klassisk som många använde?

. tycker aldrig jag riktigt hittar samma känsla i dagens mjukvarusynthar.....

Håller faktiskt helt med. Jag har bara instrument bredvid datorn. Har provat mjukvara men det blir inte samma känsla och inte samma ljud.

Som tips till instrument så köpte jag till min TritonRack expansionen Korg EXB-PCM05 Vintage Archives.

Mycket bra till tranceproduktioner - den innehåller de gamla klassikerna.

Diaks (oregistrerad)
Postat
Håller faktiskt helt med. Jag har bara instrument bredvid datorn. Har provat mjukvara men det blir inte samma känsla och inte samma ljud.

Som tips till instrument så köpte jag till min TritonRack expansionen Korg EXB-PCM05 Vintage Archives.

Mycket bra till tranceproduktioner - den innehåller de gamla klassikerna.

Heh jag håller inte med om att EXB-PCM05 skulle vara något vidare bra till trance. Jag själv föredrar hårdvarusyntar framför VST, men när det gäller Triton och dess expansionskort så finns det gott om VST instrument som är bra mycket bättre och mer flexibla när det gäller analogemulationer. Jag hade det det där expansionskortet i min Triton, och visst en del trevliga pads.. men de enskilda samplade ljuden från analogsyntar var ju riktigt B. Det var ju som ett skämt när man T.ex vred upp resonansen och gjorde lite filtersvep, 🙁😄 jävligt vasst och tjutande, på ett oangenämt vis.

AndyBlueEyes (oregistrerad)
Postat
Heh jag håller inte med om att EXB-PCM05 skulle vara något vidare bra till trance. Jag själv föredrar hårdvarusyntar framför VST, men när det gäller Triton och dess expansionskort så finns det gott om VST instrument som är bra mycket bättre och mer flexibla när det gäller analogemulationer. Jag hade det det där expansionskortet i min Triton, och visst en del trevliga pads.. men de enskilda samplade ljuden från analogsyntar var ju riktigt B. Det var ju som ett skämt när man T.ex vred upp resonansen och gjorde lite filtersvep, 😄 :D jävligt vasst och tjutande, på ett oangenämt vis.

Smaken är som baken! Delad!

Postat (redigerat)

Jag tyckerde gamla analoga/VA har en charm som inte finns i mjukvara. Det är väldigt sällan det inte låter sterilt tycker jag. Undantagen av det jag har testat är Nexus (som inte går att skruva på) och Stillwell Olga som är riktigt grym! Finns säkert fler men det är svårt att hitta.

Redigerat av desvaenger
  • 2 veckor senare...
Postat

Som sagt ovan, the holy trinity TR-606/808/909 trummaskiner samt TB-303an, förrutom de så är ju Roland SH-101/MC-202/Juno 6/60/106, Alpha Juno, Korg MS-20/M1, Novation Bass Station säkra kort för det soundet du är ute efter, glöm inte samplers! 😛

• 1 månad senare...
Postat

Jag tycker gamla anologa hårdvarusyntar+externa bra reverb och delay klår det mesta mjukvara ordentligt både i känsla och kvalitet.

Mjukvaruljuden är möjligtvis mer färdiga (komprimerade) och brusfria för att sitta i en mix på ett tidigt stadium, men saknar liv och låter förhållandevis rätt platt.

Har både hårdvara och mjukvara av många gamla syntar så det är inte svårt att höra skillnaden.

Är ingen analogpuritan bara för sakens skull, men det låter helt enkelt fetare när det gäller syntar.

Postat

Är det inte bara så att det är lättare och roligare att skruva på en hårdvarusynth medans man blir bortskämd med alla

mjukvarudito och nöjer sig med att leka med presets.

• 2 månader senare...
Postat

Tja!

Måste bara säga jag håller med om hårdvarubiten. Har själv testat en del soft synthar men det känns alltid bättre jobba med hårdvaran när det gäller resultat för intrument. Kör själv endast hårdvara förutom för rynthm, där det inte är så dummt att använda samples för rytm.

Men till frågan om gammla synthar, TR modellerna när det gäller trummasiker är redan nämda, och sen MC 303.

Waldof Pulse, troligivs Korg:s gammla monster typ MS-20. Novation kom väl lite senare med sin supernova iofs, Roland Juno-106 (kassiker fortfarande, letar själv 😉 ) och JP-8000 (kom iofs 96) .

Yamaha har en del modeller med AN1x fast den är ju inte början på 90 talet snarare mit i, men Yamaha har ju en del godingar i DX serien som säkert hadde några kort med i leken.

Mycket möjligt någon av EMU:s gammla rom modulder, troligtvis någon av AKAI:s gammla samplers för att sköta lite av den biten med.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.