ArticA Postat 16 december 2004 Postat 16 december 2004 Hej! Har en så kallad inspelnings studio, som består av en dator ett mixerbord Spelar in på den vanliga mikrofonporten på datorn. Ljudet blir "hyffsat" men det blir inget tryck ljudet låter så långt borta och man måste vrida upp mycket på förstärkaren. Har hört talas om kopressorer och pre-amp. Vad är det det? 😆 Något som kan få upp trycket?
ArticA Postat 16 december 2004 Trådstartare Postat 16 december 2004 Hej! Har en så kallad inspelnings studio, som består av en dator ett mixerbord Spelar in på den vanliga mikrofonporten på datorn. Ljudet blir "hyffsat" men det blir inget tryck ljudet låter så långt borta och man måste vrida upp mycket på förstärkaren. Har hört talas om kopressorer och pre-amp. Vad är det det? 😛 Något som kan få upp trycket? Ps... använder Cubase Sx 😆
insolitus Postat 16 december 2004 Postat 16 december 2004 Vad har du för ljudkort, mixerbord och mick? Och exakt hur har du kopplat nu? Det blir nog lättare att svara ifall du skriver det. 😉 Vad en kompressor är kan du nog hitta bra trådar om ifall du söker 😏 (men visst kan den få upp trycket 😉), preamp behöver man för att signalen från mikrofonen är så svag att man inte kan plugga in den direkt i en lineingång (en vanlig mixerbordskanal eller datorns ljudingång som inte är mikrofoningång).
ArticA Postat 16 december 2004 Trådstartare Postat 16 december 2004 Mikrofon (shure SM57)kopplas till mixerbordet (6-kanaler) och från mixerbordets Out, till datorns mic ingång (vanligt Ac97 ljudkort) Man kanske ska börja med att köpa ett riktigt ljudkort som typ Audiophile 192
android Postat 16 december 2004 Postat 16 december 2004 Börja med att förstärka signalen i mixern (för den har väl inbyggd mikförstärkare? Vad är det för sort?) och koppla in via line-ingången på ljudkortet istället, så skulle jag tro att det blir lite bättre iallafall...
ArticA Postat 16 december 2004 Trådstartare Postat 16 december 2004 Ja den har nog inbyggd micförstärkare
djonas Postat 16 december 2004 Postat 16 december 2004 Prova med att lajna gitarren från förstärkaren (line-out) via mixern och sen in i ljudkortet (line-in eller mic in, tror det funkar med bägge faktiskt 😏 ). Om ljudet fortfarande inte kommer "närmare" så vet du att det i alla fall inte beror på mikrofonen. 😉 Ljudet kommer förmodligen att låta lite annorlunda och kanske icke önskvärt när du lanjar men det kan ge dig en hint om vad problemet ligger. Jag har haft samma problem med min förstärkare + kondensator mick och numera lanjar jag hela tiden. Jag har i och för sig en effektlåda med justa distar som gör att jag ändå får hyfsad kräm i ljudet. Man kan ju dessutom ratta till sig ett fett ljud efteråt i Cubase och Wavelab. 😉 Lycka till! Ciao!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.