Jump to content
Annons

02,45 Vattenläcka i huset


anarkisten1 (oregistrerad)

Recommended Posts

anarkisten1 (oregistrerad)

Först fick jag nåt jävla emailvirus så det bara matade på en halv miljard deliverystatus bla bla mail. Fixade det och skulle stänga av en grej i källaren innan inknoppningstime och då såg jag fan det är vått här. Skitskoj entumsröret för kallvatten hade sprungit läck, fram med vulktejpen och stänga kranar och sånt. Påt i morron tur man kan och har grejor så man kan gänga och sånt ja typ rör alltså 😄 . Jaha gonatt Sverige, fram med rörtången och Julas stora rörgängsats och sånt i morrn. Fortsättning följer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Först fick jag nåt jävla emailvirus så det bara matade på en halv miljard deliverystatus bla bla mail. Fixade det och skulle stänga av en grej i källaren innan inknoppningstime och då såg jag fan det är vått här. Skitskoj entumsröret för kallvatten hade sprungit läck, fram med vulktejpen och stänga kranar och sånt. Påt i morron tur man kan och har grejor så man kan gänga och sånt ja typ rör alltså 😄 . Jaha gonatt Sverige, fram med rörtången och Julas stora rörgängsats och sånt i morrn. Fortsättning följer.

Heja rörmokaren!

Själv har jag på lite enklare nivå precis bytt ventilhylsa i badrummet. Jag gjorde det för några veckor sedan ,men då fick vi antingen bara kallvatten, eller bara varmvatten, eller inget vatten alls. Vet inte vad som blev fel den gången.

Så igår tänkte jag köpa ny blandare, den gamla är strax 30 år. Men blandaren var slut på lagret, så jag köpte i ren frustration en till ventilhylsa. Och vips så har vi vatten igen, både varmt och kallt till och med!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Det är sådana reparationer man vill ha, här får det bli en tillfällig lösning.

Det får bli skarv med koppar rör och klämhylsor in i gamla galvade kopplingarna så länge iom att det sitter mitt i så att säga. Kort sagt man får skruva isär halva rörsystemet om man ska byta det "på riktigt" så det får vänta. På + sidan blir då att när jag nån gång får tid och byta det till galvat igen så har jag ett emergency kit på lager till nästa läcka. Dom kommer förr eller senare i ett gammalt hus.

Det kommer säkert att kosta 500 -1000 spänn jämfört med galvat som kanske kostar nån hundring.

Jaja iväg till röraffären.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Ja så är det, tänk om man kunde byta lite av vårat kassa väder och periodvis överskott av vatten (i alla fall ovanifrån) mot lite av sånt som dom har överskott av i varmare länder.

Icke lika falla ödets lotter som min gamla mormor sa.

800 spänn för två klämringskopplingar, en vinkel, 1 meter galvat och en halv meter 1 tums koppar rör. Fram med tigersågen och gängutrustningen nu ska det sågas av och sättas dit nytt. Börjar få kaffe abstinens.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
appropå...när öppnar pubben...?

21,30 Bustin Bobo Band lirar en utsökt mix av soundtracket från Barna på Frostmofjället och Finska skrik kören samlade hits.

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är sådana reparationer man vill ha, här får det bli en tillfällig lösning.

Vi hade just en tillfällig lösning några veckor, med slangen från badkaret över till handfatet och duschhandtaget fastsatt med gummisnodd på blandaren. Jag tyckte det funkade utmärkt så, men några andra i famiöjen tyckte det var jobbigt att behöva hänga över badkaret för att sätta på/stänga av vattnet.

Som vanligt slutade det med att jag fick ge med mig... och dessutom leka rörmokare.

Någon som kommer ihåg när Dartanjang är rörmokare? Jag är ungefär lika bra. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Åkte på att plugga röret så länge då det jag köpte var för kort. Väggen det gick igenom var i själva verket murstocken så det var svårt att se hur långt det var i själva verket. Fullt i folk här hemma idag så affären hann stänga.

Tillråga på allt så drog jag sönder mitt spärrskaft till gängsatsen men det funkar med en bauta skiftnyckel oxå. Nåja en toa funkar och kallvatten finns så vi överlever till i morn. Det blir skoj att få svära lite imorn oxå 😄 . Ja tur att man kan själv när bara delarna kostar kanske uppåt tusenlappen nu iom att jag åker på ett rör till. Att få det gjort kostar väl 3000 förmodar jag.

Påt imorn igen, på med gummistövlarna sätt segel gonatt

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Vi hade just en tillfällig lösning några veckor, med slangen från badkaret över till handfatet och duschhandtaget fastsatt med gummisnodd på blandaren. Jag tyckte det funkade utmärkt så, men några andra i famiöjen tyckte det var jobbigt att behöva hänga över badkaret för att sätta på/stänga av vattnet.

Som vanligt slutade det med att jag fick ge med mig... och dessutom leka rörmokare.

Någon som kommer ihåg när Dartanjang är rörmokare? Jag är ungefär lika bra. 🙂

😄 Känner igen det där, aldrig kan folk inse det fina med en smidig och billig lösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
rörsocker ska jag satsa på nästa gång.

Ragg socker är bättre bra att ha när man är ute på flörtstråt.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Ska man hålla humöret uppe i en sådan här situation så går det åt mycket svära 🙂 . Nu är det lagat och tätt, tog en dag extra iom min klumpighet att inte mäta längden på det galvade röret mer noga. 900 spänn kostade det men förmodligen minst det tredubbla om jag hade köpt in reparationen.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Rimligtvis borde det ju vara alexander dumas barnbarn sven dumas son (han invandrade till karesuando tidigt 1900 tal) från första äktenskapet.

☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Aldrig hört talas om. Är den skriven av Astrids okända dotter?

Har du aldrig hört talas om Barbro Lindgren!?! En av landets bästa barnboksförfattare. Hon har även skrivit en och annan "vuxenbok", t.ex. Det är roligt att veta bäst.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Barbro_Lindgren

Dessutom är hennes söner duktiga musiker. De hade bandet Girlsmen på 90-talet och gör nu en massa musik åt SVT Barn.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...