Jump to content
Annons

Yttrandefrihet


debatt

Recommended Posts

Annons
Du är fri att yttra dig om vad du vill, men du kan få ta konsekvenserna om du publikt yttrar exempelvis någon osanning eller kränker en minoritet.

Det där stämmer ju inte alls!

Otal är de artiklar och insändare som inte blivit publicerade, bara för att... ja vadå? Dålig kvalitet? Nej. Ointressanta? Nej, tvärtom tvärtom!

Kränker de någon? Nej!

"Men man kan väl inte skriva så..." Nähä, varför?

"Vad ska människan tycka?"

Hmm... så jag kränker människan som människa generellt?

..." Eeh...nej inte det heller egentligen..."

*pust suck*

På universitetet var vi tvungna att stryka 70-75% av allt vi skrivit i manuset.

Kränkte det någon? Nej

Var det fel? Nej

Ovetenskapligt? Nej

Gick inte att dra slutsatser ifrån? Nej

Stöddes inte statistiskt? Nej

Osant? Nej

Enda anledningen var att handledaren inte "tyckte" samma som oss två...

Likadant nästan med min ensamma d-uppsats. Inte ville handledaren stryka något alls, men "vad ska folk tycka?"..., så vi måste ändra.

Ovetenskapligt? Nej Osant? Nej Oetiskt? Nej

Felaktigt grundade slutsatser? Nej

osv osv....

Jag blir livrädd för att skicka in mitt bokmanus nu till ett förlag när jag korrekturläst klart.

Fått uppfattningen att vissa sitter och granskar manus som är fel bara för att hitta fel (som inte finns), för annars blir de arbetslösa.

Kanske inte borde korrekturläsa så noggrant...

Ett exempel är då vi skrev en annan uppsats och i vanlig ordning skulle ändra i ett kapitel. Vi tog en vecka på oss knappt, men ändrade inte en stavelse.

Sedan lämnade vi tillbaka ett nyutskrivet exemplar och sa att vi ändrat i de och de avsnitten och bytt si och så... Det var inte sant, för vi hade inte ändrat

nånting. Under genomläsningen där med oss säger handledaren till oss, ja nu ser det mycket bättre ut! Bra jobbat!

Vadå yttrandefrihet?

Dessutom, om vi återgår till fiktion och inte uppsatser och avhandlingar, hela fiktionlitteraturen bygger ju på fantasi nästan.

Inte fan får man skriva vad man vill ändå va? Även om man far med osanningar...

Vad går skillnaden mellan att skriva en osanning och skriva en fantasi?

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

haha, nä. en handledare tvingar dig inte att ändra någonting. isåfall har handledaren missuppfattat sitt eget jobb.

Hrmm...

alla handledare jag haft för mina 4 har tvingat mig att ändra i uppsatserna.

Inte för något osant eller kränkande, utan för att de inte "tyckt" likadant...

Men det har betalat sig.

Kontroversiell kallar de mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så att de tycker och vill att du ska ändra, att tvånget sitter i din egen skalle och din vilja att tillmötesgå omgivningens krav? Då kommer vi in på en annan fråga, dvs om det existerar en fri vilja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du. Skillnaden är väl att du inte fick fängelse för din d-uppsats. Att andra inte håller med dig kommer du aldrig ifrån, många människor - har olika smak och åsikter om vad som definerar kvalitë.

Klart du får skriva en bok om vad tusan du vill. Men det är förlagens tycke som bestämmer om de vill köpa ditt manus. Nej, de letar inte efter fel. De letar efter kvalité.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att jag skulle ändra i uppsatserna var inte bara en önskan från deras sida utan ett krav för att de överhuvudtaget skulle kunna stå bakom uppsatserna som handledare.

Skulle inte bli godkänd annars. Nu blev det tiptop över hela linjen istället.

Jag tror med min cyniska hållning att inte bokförlagen letar efter kvalitet i första hand utan vad som är säljbart i den tid vi lever i.

Får väl se när mitt första färdiga manus någonsin skickas iväg snart.

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror med min cyniska hållning att inte bokförlagen letar efter kvalitet i första hand utan vad som är säljbart i den tid vi lever i.

Får väl se när mitt första färdiga manus någonsin skickas iväg snart.

Så du ser inget sammanhang mellan kvalitét och säljbarhet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...