Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hallå igen.

Nu är det så att jag tröttnat på att använda hörlurar i min lilla studio och tänkte köpa monitorer. Jag har länge funderat på Adam A7 men jag vet inte om det är värt pengarna för rummet är lite besvärligt nämligen:

190cm i takhöjd, 270cm långt, 140cm brett. Sen kommer ju monitorerna ut en bit till i och med att de inte sitter i väggen.

Dessutom sitter man med ryggen 30 cm från ett stort fönster som kanske fuckar upp lyssningen osv…

Kommer det funka? Och om inte, vad är ett bra alternativ?

Jag tänkte gå till 4sound här i Göteborg och låna hem ett par men då var enda möjligheten att först köpa, sen använda sin bytesrätt och få ett jävla tillgodokvitto i Sveriges dyraste musikaffär… Därför vänder jag mig hit istället 😎

(får se här om jag fattar hur man bifogar bilder...)

SM

Redigerat av SuneMangs
Annons
Postat

Adam A7 är det isig absolut inget fel på. Jag har A5:orna, och de låter fantastiskt!

Rummet är som du sa, lite mera problem med.

Jag tycker absolut du ska leta efter ett ställe där du kan låna hem ett par.

Musikbörsen i Malmö hjälper mig alltid, så kanske Musikbörsen i Göteborg gör detsamma?

Det kommer bli väldigt svårt att få till bra symmetri i det rummet. De flesta här kommer rekommendera dig att fortsätta hålla dig till hörlurar.

/ Daniel

Postat

Jäpp! I det rummet blir det svårt att göra tillräcklig akustikbehandling, men om du absolut vill köra utan lurar, så skulle jag hellre rekommendera de billigare A5:orna i stället för A7. A7 ger dig lite lägre bas - och det är just bas som ställer till värst problem i rummet...

Ett absolut krav för att det alls ska funka någorlunda, är att du sätter upp någon form av absorbenter vid första reflektions-punkterna, enligt spegelmetoden.

Postat (redigerat)

A5:orna låter också väldigt bra! Som sagt, jag har dem, och jag saknar ingen bas för närvarande. Håller dock inte på med så värst basmatig musik.

/ Daniel

Redigerat av n0m0ney
Postat

Kan bara hålla med om vad som redan sagts gällande rummet och att det troligtvis kommer att låta ganska bedrövligt i detta så om du ska köpa monitorer så bör du köpa något litet och relativt ”billigt” (om du kommer att behålla rummet en längre tid d v s) då rummet garanterat kommer att vara den begränsande faktorn (även om du dämpar de tidiga reflexerna som Claes tipsade om).

Kan tipsa om KRK Rokit 5 (mkII) som låter förvånansvärt bra för ca 3500 kr/paret. Om du vill ha bättre så finns även Genelec 8020A samt Dynaudio BM5A Compact som är värda att prova.

GBlom (oregistrerad)
Postat

vilket sammanträffande. jag har ett ganska litet rum också på 170*200cm med en öppning in mot vardagsrummet på 130cm precis till vänster om stolen. väggarna är betong med en trädörr precis bakom.

jag köpte ett par adam a7 idag och installerade. har aldrig haft riktiga monitorer förut så jag har inte så mycket att jämföra med. men diskant och mellanregister tycker jag låter bra. däremot vissa bastoner blir som om de fyller hela rummet och ger lock för öronen på något sätt 🙂 någon bas jag körde var det precis på C3-tonen som det hände. det var väldigt skarpt på just den tonen och gick snabbt ner med några halvtoner åt båda hållen. är det någon sorts resonans i rummet?

i vilket fall ska jag inte bo här så länge, så jag köpte dom ändå och hoppas på bättre rum till nästa lägenhet i slutet på året.

/G

Postat
jag köpte ett par adam a7 idag och installerade. har aldrig haft riktiga monitorer förut så jag har inte så mycket att jämföra med. men diskant och mellanregister tycker jag låter bra. däremot vissa bastoner blir som om de fyller hela rummet och ger lock för öronen på något sätt 🙂 någon bas jag körde var det precis på C3-tonen som det hände. det var väldigt skarpt på just den tonen och gick snabbt ner med några halvtoner åt båda hållen. är det någon sorts resonans i rummet?

Ifall du missat denna tråd:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=53377

Postat
vilket sammanträffande. jag har ett ganska litet rum också på 170*200cm med en öppning in mot vardagsrummet på 130cm precis till vänster om stolen. väggarna är betong med en trädörr precis bakom.

jag köpte ett par adam a7 idag och installerade. har aldrig haft riktiga monitorer förut så jag har inte så mycket att jämföra med. men diskant och mellanregister tycker jag låter bra. däremot vissa bastoner blir som om de fyller hela rummet och ger lock för öronen på något sätt 😛 någon bas jag körde var det precis på C3-tonen som det hände. det var väldigt skarpt på just den tonen och gick snabbt ner med några halvtoner åt båda hållen. är det någon sorts resonans i rummet?

i vilket fall ska jag inte bo här så länge, så jag köpte dom ändå och hoppas på bättre rum till nästa lägenhet i slutet på året.

/G

Det du råkar ut för där är vad som kallas stående vågor - och sådant kan tyvärr bara avhjälpas tillräckligt bra med avstämda basfällor, något som diskuteras på alla möjliga sätt i artikeln som Gilbert länkade till.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.