browno Postat 15 december 2004 Postat 15 december 2004 Hej jag undrar om kursen "Grundläggande musiklära med gehör" på kulturama som kostar 2000 för 10 lektioner är värd pengarna? vad får man lära sig? skriv och berätta så mycket som möjligt! Finns det andra bättre kurser eller smarta knep för att skaffa sig bättre gehör, jag vill kunna tabba annat än en 70tals punk låt då och då 😄 tacksam för svar!
lavrell Postat 15 december 2004 Postat 15 december 2004 Eftersom jag pluggar på Kulturama så vet jag ju att jag lärt mig en hel del! Sen om det finns bättre eller inte vet jag inget om ... Musikteori och gehör ingår i min utbildning (Musikproduktionslinjen) 😄
lavrell Postat 15 december 2004 Postat 15 december 2004 Om du förresten menar att du vill bli bättre på gehör med gura så ska du söka dig till en kurs med teori och gehör för gitarr. Jag blir galen på det där jäkla klaviaturet, gitarrist som man är 😄
browno Postat 15 december 2004 Trådstartare Postat 15 december 2004 haha, jo klaviatur kan vara jävligt, men om man blir bättre på det på köpet så är det ju iofs bra. 😄
Tobbe Postat 15 december 2004 Postat 15 december 2004 Bästa kursen är att sitta och planka så mycket man kan. Vill man ha en lite mer teoritisk grund i sitt gehör kan jag rekomendera earmaster. Finns att ladda ner demo från www.earmaster.com . Teori kan du någ lära dig lika bra om du köper en bok och kanske vid behöv söker upp någon musikstuderande som kan hjälpa dig för mindre pengar.
VacUm Postat 15 december 2004 Postat 15 december 2004 Jag tycker gehörskurser i skolform har varit grymt utvecklande för mig. Det gehöret vi hade på folkisen jag gick var mycket melodidiktat och planka stämföringar/akordsföljder utan att ha instrument att prova på. Har märkt att det gett massor nu i efterhand. En annan variant (som jag aldrig gjort) är att man utgår från sina huvudinstrument och försöker nå givna mål genom rent gehörsspel i en ensemble. Läraren spelar t ex en progression och så ska alla kunna improvisera diatoniskt över just den akordföljden. Ska va helt outstanding säger dom som hållt på med det.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.