Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
  Chris sa:
  Claes sa:

Du gör rätt eftersom det bara finns ett sätt att vända en sådan mic, men det verkar skumt att du får sämre ljud när du sitter normalt i soffan. Micen tar ju upp huvudsakligen framifrån. Om du täcker över hålen bakom "huvudet" på micen, så får du en omni-mic och därmed betydligt mer rumsljud. Hoppas att du inte har gjort något sådant...? 😄

Jag ska inte svära på att jag får sämre ljud när jag sitter normalt. Jag ska utvärdera detta 🙂

Nej jag har inte täckt över dom hålen. Tanken har faktiskt slagit mig, det känns som att då borde micken ta upp ljud endast framifrån? (och inte från dessa sidohål) 😆 Men det har alltid känts som ett fulhack 🙂

Hålen är till för att fixa utsläckning mellan membranets fram- och baksida, så utan hål blir micen rundupptagande, eftersom det då inte finns någon återkoppling...

Det är alltså inte någon bra idé om man redan har problem... 😛

Annons
Postat

Har testat lite snabbt att sitta normalt i soffan och placera ett par skärmar runt mig, samtidigt som jag har micken riktad mot soffan (mig). Ingen förbättring, tvärtom. *suck* 😆

Det är väl helt enkelt så att rummet suger nåt enormt. Högt till tak, tunna gardiner och parkettgolv är ingen höjdare. Dessutom är ju rummet kanske lite för stort, ca 20 m2. Dags att lägga ner nu kanske.

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat (redigerat)
  Chris sa:
Dags att lägga ner nu kanske.

nä nu är du för grinig, så illa är det inte.

gör något åt det!

* använd en annan mikrofon

eller

* fundera på hur du kan dämpa rummet mer, 20 m2 är inte det farligaste.

eller

* bygg ett litet rum i rummet

eller

* nöj dig med det du har

EDIT: lite till

Redigerat av maxmaxmax
Postat
  maxmaxmax sa:
nä nu är du för grinig, så illa är det inte.

gör något åt det!

* använd en annan mikrofon

eller

* fundera på hur du kan dämpa rummet mer, 20 m2 är inte det farligaste.

eller

* bygg ett litet rum i rummet

😄 Jag menade för dagen alltså. Tur att jag är alldeles för enveten för att lägga ner helt.

En bättre dämpning måste ju vara lösningen. Det handlar mycket om teknik också kan jag tänka mig. Däremot känns det inte lockande att köpa mikrofoner till höger och vänster. Det där med rum i rummet...det får ju helst vara nåt som inte tar en hel eftermiddag att möblera fram... konkreta lösningar på hur andra har gjort hade varit bra. Sen får det ju vara lite smidigt också, så det inte tar 30 sekunder att sätta sig tillrätta med gitarren och hörlurarna efter det att man tryckt REC... 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.