debatt Postat 23 augusti 2009 Postat 23 augusti 2009 (redigerat) Hej! Satt och testade lite nu i Cubase Essential 4. Ville kopiera och klistra in en akustisk gitarr som förekom i vers 1 till ett annat ställe också. Fungerade, genom att använda copy och paste. Men den hamnar lite fel och när jag försöker dra den rätt och släppa den så sker det bara i hela sekundsteg. Men jag vill kanske dra den bara 1 tiondel och 23 hundradelar. Frågan är alltså: Hur gör man små minimala justeringar av händelser (events) i ett audiospår så att de hamnar på EXAKT rätt plats? ((Var inne en sväng på "Markers" och använde även Objection tool, men... de där trimmarkörerna som man kan välja synliga hjälper ju inte.)) Man måste ju kunna göra småändringar. 😱 Redigerat 23 augusti 2009 av debatt
DrivKraft Postat 23 augusti 2009 Postat 23 augusti 2009 Cubase har en knapp som heter "Snap" och ser ut ungefär såhär >l< Du finner den i listen högst upp, höger om transportpanelen och där Du väljer verktyg. Klicka ur Snap så kan Du flytta eventen hur Du vill! Lycka till!
Assar Postat 23 augusti 2009 Postat 23 augusti 2009 Du kan också markera eventet och ändra startpositionen manuellt i fältet över sequensern. Men då måste du se till att ha det fältet öppet, de knapparna hittar du uppe till vänster.
debatt Postat 23 augusti 2009 Trådstartare Postat 23 augusti 2009 Tack för info-n! Det stod inte i Getting started-manualen och inte i Cubase LEs operations manual heller på ett så bra sätt... Ska peta med det imon.
debatt Postat 23 augusti 2009 Trådstartare Postat 23 augusti 2009 (redigerat) Cubase har en knapp som heter "Snap" och ser ut ungefär såhär >l<Du finner den i listen högst upp, höger om transportpanelen och där Du väljer verktyg. Klicka ur Snap så kan Du flytta eventen hur Du vill! Lycka till! Jag har hittat den där Snap-knappen. Den är antingen blå eller vit i programmet - är den på när den är blå? Vad menas med "klicka UR"? Jag klickade först på snap, sedan på audiospåret ifråga så att det blev jättestort, sedan letade jag upp ackordet jag ville flytta, markerade genom att dra med fingret på pekplattan över området ackordet befann sig inom. Men hur flyttar jag det sedan?? Jag skulle heller inte ha något emot om jag kunde skriva in med siffor med många decimaler var exakt ackordet ska ligga. Hur flyttar jag ackordet med "snap" steg för steg...? Alltså, klicka där, sedan där, sedan där, markera si och så, klicka där... Vet nån och kan förklara det så? Manualerna gör det inte, utan bara att man ska "använda" snap... 🤪 Redigerat 23 augusti 2009 av debatt
D200 Postat 24 augusti 2009 Postat 24 augusti 2009 Slå på SNAP, högerklicka på arrangern eller den flytande menyn som du kan flytta runt och aktivera Nudge Palette och ställ quantize på 1/64 eller nåt så kan du bara klicka en gång på den aktuella ljudparten och flytta den vänster eller höger. Annars är det stänga av SNAP som gäller och zooma in och flytta. OM den nu finns i Essential vill säga...det är mer än jag vet.
suprapappa Postat 24 augusti 2009 Postat 24 augusti 2009 vill du skriva in det med siffror får du se till att "infoline" visas....om du då markerar eventet kommer du se bl.a. startpositionen uttryckt i siffror och dom ka du då ändra (med reservation för att det kanske inte existerar i alla cubaseversioner men det skulle förvåna mig)
debatt Postat 24 augusti 2009 Trådstartare Postat 24 augusti 2009 (redigerat) Tack för de snabba svaren! Vad jag minns var det mycket enklare att flytta delar i Cubase LE, bara att markera så kom det upp en flytta-symbol och sedan dra med fingret över pekplattan nånstans inom det markerade området så rörde sig området i sidled och då inte alls i hela entalssteg utan hundra- och tusendelsnivå direkt utan att behöva gå in i några menyer för detta. Stänga av snap, zomma in och flytta fungerar inte alls, den hoppar stegvis då. Men jag ska kolla på det med Infoline och Nudge palette senare idag. Vad quantize skulle ha med det att göra förstår jag inte, jag vill ju inte kvantisera nånting. Undrar vad "Flytande meny" är för nåt... 😏 //:debatt Redigerat 24 augusti 2009 av debatt
D200 Postat 24 augusti 2009 Postat 24 augusti 2009 Vad jag menade med quantize är att om du tex har quantize ställt på 1/4 så flyttas det du vill flytta 1/4...och det är väl lite mycket väl? = ) Så om det bara är tiondels sekunder det är tal om så ställ alltså quantize på 1/64 eller nåt för att flytta lite.
debatt Postat 24 augusti 2009 Trådstartare Postat 24 augusti 2009 Vad jag menade med quantize är att om du tex har quantize ställt på 1/4 så flyttas det du vill flytta 1/4...och det är väl lite mycket väl? = )Så om det bara är tiondels sekunder det är tal om så ställ alltså quantize på 1/64 eller nåt för att flytta lite. Jahaja, just det, tack! 😛 Tror inte jag har ändrat något beträffande quantize, så det måste väl vara i programmets defaultläge det står. Om inte så har jag nog satt det på "off". Det där med "info line" kollade jag på förut. Dels i manualen för Cubase LE (eftersom jag inte skrivit ut den på över 380 sidor för Cubase Essential 4 ännu) och dels i programmet. Det fungerade inte som det var sagt i tråden här, varför jag undrat om inte Cubase Essential 4 ändå trots allt på något sätt blivit felinstallerat. Addictive drums t.ex. la sig helt fel i datorn och kunde inte nås från Cubase Essential 4 förrän jag hade skapat helt ny sökväg och flyttat runt mappar. HALion One måste jag också göra så med vid tillfälle om jag vill använda den, och effekterna... Eller så är det ju Windows XP Pro som beter sig så. 😎
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.