Siberiankiss (oregistrerad) Postat 22 augusti 2009 Postat 22 augusti 2009 Hej! Har äntligen gjort mig medlem här.. i hopp om att någon vänlig själ kan hjälpa mig. Jag vill spela in egna låtar, men kan basically ingenting inspelningsteknik. Och då är det svårt att veta var man ska börja, har googlat tills ögonen börjat blöda men hittar inte exakt det jag letar efter. Har tänkt köpa en macbook pro 2,16, 2 gb RAM och 160 gb hårddisk.. är det för lite minne? Sen när man plockat upp datorn så vill man ju kunna köra direkt och ha allt man behöver =) Vilket ljudkort och program tycker ni är bäst? Har hört gott om garage band, särskilt som nybörjarprogram och den kommer ju även med i datorn. Logic pro ska ju också vara bra, och pro tools.. Har fått ableton live, är det bra? Låter ju som att det är till för att spela in live musik. men har kanske fått det om bakfoten? ska ju spela in trummor, bas, gitarr, sång och sånt själv, och det kan bli svårt att spela in allt på samma gång när man bara har två händer... Och så det där med ljudkort? Det finns ju ungefär tiotusen olika ljudkort och vilket är bäst? Och var kopplar jag in det osv.. hehe Skulle VERKLIGEN verkligen verkligen uppskatta om någon kan hjälpa mig!
Lundin Postat 22 augusti 2009 Postat 22 augusti 2009 (redigerat) Hej och välkommen hit. Det finns många som vet saker här så du har nog kommit ganska så rätt. Det beror väl lite på vad du har för budget men Propellerheads Record skulle jag rekommendera dig att titta närmare på. Att Record och Reason 4 jobbar ihop har man i dessa två program en mycket svårslagen kombo om man ser till vad de kräver av din dator och hur det låter. Är du snabb kan du ladda ner en fullt fungerande Betaversion från propparnas hemsida och köra ett tag innan den 9 september då det släpps. http://www.recordyou.com/ Vill man inte lägga ut så mycket pengar initialt finns det enklare och billigare lösningar, men billigast är ju inte alltid samma sak som roligt och användarvänligt? EDIT: Kan tillägga att Record är väldigt enkelt att spela in audio i. Redigerat 22 augusti 2009 av Lundin
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.