Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag försöker lära mig hur jag ska mixa punkbas, men framför allt vill jag lära mig hur t ex Mike Dirnt (Green Day) får sitt sound. Tycker jag kommer hyfsat nära, men vet ändå inte om jag gjort "rätt" för att nå dit.

Jag använder ganska mycket mids (kvart över) och endast lite treble (kvart i), vilket jag kompenserar genom att boosta 2khz EQ, vilket jag läst att han gör för att få ett punschigt klickljud. Någon som vet mer? Lite tips mottages gärna.

Annons
Postat (redigerat)

Jag tycker det låter som att du har bra koll själv! Gå på din egen känsla så blir det kanon! Tänk dig att det låter lite bättre än Green Day. Skruva lite till, rätt vad det är hör du när du är hemma. Boostar du basen på 2 khz kanske baskaggeklicket bör ligga på tex 3 khz?

Det påverkar ju väldigt mycker hur resten av instrumenten är mixade oxå. För mycket botten på gitarren sabbar basljudet lite. Osv. Punkbas är fint!

Redigerat av Guitar Nilsson
DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ja för att ta fram attacken i strängarna på bas bör den ligga någonstans runt 1,5-3khz. Och håller med i resten som GN skriver. Få till helt är inte helt möjligt men kommer man ganska så nära är du ända på rätt väg och får till lite av ditt det egna sound också. Men testa och googla och se om du får fram mer. Ibland hittar man mer. Ja om du nu inte redan har gjort det.

Redigerat av DieHard
Postat

Tack ska ni ha för inläggen! Roligt att läsa.

Får jag fråga vad som menas med "för mycket botten på gitarren"? Vad innebär det rent tekniskt? Har hört termen "botten" förr, men vet inte vad som menas.

Postat

Botten=Basfrekvenser.

Ska det låta bra så kräver det en bra bas som är väljusterad. Sen ska den spelas väl med trummorna. Där är man 75 % hemma för ett bra basljud. I pluggväg räcker det långt med t.ex. Ampeg SVX. Eq-wise så känn dig lite fram var du hittar det klonket du är ute efter. Runt 1,5kHz upp till kanske 5kHz är intressant just för klonket. Skär dock inte för mycket i kroppen, det som ligger strax under, även om det kan låta häftigt om du solar basen. Hitta en bra balans var du tillåter botten (basens basfrekvenser) för baskagge och basen, så de inte ligger och mullrar på samma ställe i frekvensomfånget, det kommer kännas tunt och fattigt och du kommer säkert inte förstå varför Du tycker ju att både basen och baskaggen har bra med botten.

DieHard (oregistrerad)
Postat
Tack ska ni ha för inläggen! Roligt att läsa.

Får jag fråga vad som menas med "för mycket botten på gitarren"? Vad innebär det rent tekniskt? Har hört termen "botten" förr, men vet inte vad som menas.

Är det bas eller elgitarr du menar? På elgura är det att skära bort basen. Har man för mycket botten på elgitarr så krockar det med basen. Bas ska basen stå för och basen från guran skärs bort.

Postat

Märker att när jag byter ackord med basen så får jag mycket metalliskt skrik och tjut från strängarna. Man här hur handen slide:ar över strängarna. Förmodligen för att jag har mycket treble och diskant. Jag vill inte gärna kompromissa med soundet eftersom det är just det ljudet jag vill ha från basen, bortsett från det här oljudet då. Någon som vet om det går att få bort? Lyssnar på mina favoritskivor med liknande basljud och jag kan inte höra något sådant där. 🤪

Postat

det finns ju slipade strängar, då slipper du sånt. fast då får du ett basigare ljud istället. men det går säkert att eq:a.

annars får du öva mer på att lyfta på fingrarna när du byter akord i låten.

eller skicka den till mig (du kan pm:a en länk till låten) så gör jag ett försök att lägga bas.

Postat

Tack sixties, men jag vill gärna försöka själv!

Har lyssnat en hel del på Dirnts (Green Day) ljud nu och basljudet verkar ju skilja sig rejält från Dookie-plattan (1994) till nästa skiva och de övriga. Jag är ute efter Dookiesoundet och jag tycker det låter som om han knappt använder någon "mids" alls. Väldigt mjukt och runt ljud som knappt tar någon plats allt, men samtidigt väldigt klånkigt och lätt metalliskt...vet inte hur jag ska förklara. Men tycker fan det inte är mycket mids alls där i. På internet är det olika bud med de flesta beskriver det som nästan inget mids, massor av treble (egentligen EQ 2khz) och lite bas. Ni som har bra "gehör" och är bra på det här med bas kanske kan använda Spotify och lyssna på låtar som "She" (introt) och "Longview" och säga vad ni tror??

Postat
Någon som vet om det går att få bort? Lyssnar på mina favoritskivor med liknande basljud och jag kan inte höra något sådant där.

Som det sagts öva mera så löser det sig alternativet är att ha två bas kanaler där den ena inte har lika mycker diskant och du klipper bort alla elaka glidningar å missljud och lägger dom i den mjukare kanaler och balaserara sedan volymen och eq på den.

Eller fuska och spela in basen i ett saktare tempo för att sedan dra upp tempot igen , i en hel produktion med bas , gitarrer m.m kan man komma undan med mycket trix å fusk å annat

DieHard (oregistrerad)
Postat

Men betänk också på vilken bas han använder. Det har ju stor betydelse för ljudet också.

Postat

Mitt tips på en bra grund-bas för pop/rock/punk: Kontroll/tydlighet till basen!.

Vill du få den punkigare, testa att lägga på lite mer dist, och höj ett snäpp till vid 700Hz.

PS. Ignorera Gilberts förståsigpåfasoner i ovan länk... det funkar ändå.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.