Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är det någon som har lite udda tips på hur man kan använda effekter?

T.ex. så kan man skapa två bussar som man panorerar hårt och höger/vänster. Lägg en autotune på båda men höj den ena med 6-10 cent och sänk den andra med 6-10 cent. Beroende på vilket ljud du vill skicka till bussarna så är det bra att lägga på ett högpass filter. Skicka ljud till bussarna så att du börjar höra effekten.

Det här skapar en bred chorus liknande effekt. Den är lite fulare men väldigt charmig och användbar, speciellt till sång och för att få lite liv i samplade cymbaler.

Jag lästa i den senaste Studio tidningen om hur man kan kopiera ett sångspår till 2 nya kanaler och höja den ena och sänka den andra med 10 cent och panorera dom hårt till höger/vänster. Om man skapar bussar och lägger autotune istället så får man en mer svängande effekt. Speciellt om du har lite olika respons på autotune effekterna.

Nu är det eran tur att göra den här tråden intressant.

Annons
Postat

Bollie!

Om man vill få virveln att låta lite tyngre så kan man ju typ göra så här:

Dubblera virvel spåret, pitcha ner dubben ca 4-6 semitones, lägg på ett reverb med 100% mix.

Ställ nivån mellan de två spåren efter behag och använd alltså bara detta som reverbet på virveln.

Postat
Bollie!

Om man vill få virveln att låta lite tyngre så kan man ju typ göra så här:

Dubblera virvel spåret, pitcha ner dubben ca 4-6 semitones, lägg på ett reverb med 100% mix.

Ställ nivån mellan de två spåren efter behag och använd alltså bara detta som reverbet på virveln.

Bra tips. Testade det i en avskalad pop produktion som jag håller på med nu där jag har ett ganska skitigt trumljud och det satte en grym karaktär på virveln.

Tack

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.