Jump to content
Annons

Whiskytråden


tomazopantera

Recommended Posts

Annons

Lite PK kanske numera; men ständig favorit är Lagavulin. God tvåa eller kanske delad etta: Caol Ila.

Jag dricker såpass lita så jag kan lika gärna köpa en dyr. 3 eller 6hundra blir liksom skitsamma när flaskan räcker ett år.

Brukar ha en Jamesson eller annan motsvarande orökig hemma oxå, till irish coffee. Som fö blir larvigt god om man blandar den på välbryggd espresso!

När jag lärde mig (ty det handlar om inlärning) dricka whisky för en massa år sen, så köpte jag en ålandsbåtsjackdaniels på en liter. När den var slut, ett par månader senare, så var det äntligen gott. Så jag har en förkärlek för den fyrkantiga rockenrollflaskan oxå, även om det egentligen är riktigt usel skitdricka.

Lörda, fan!

Link to comment
Dela på andra sajter

även om [Jack Daniels] egentligen är riktigt usel skitdricka

Intressant! Kul att det togs upp.

Det är ofta jag hör den hårda bedömningen bland whisky-konsumenter/-fantaster. Piss, låtsaswhisky, rakvatten, tändvätska, lacknafta är också några "utlåtanden" som fällts. Det skulle vara rätt så intressant att veta vad det är som ofta gör t.ex. Jack Daniels till ett så svart får i whiskykretsar. Smaken? Ryktet? Amerikansk?

Visst, å andra sidan har jag själv fällt kommentarer som att "rökt" whisky smakar skit och är som att tugga på soltorkad tjära. Men då har jag alltsomoftast blivit avfärdad som amatör. Och det är jag säkert också — whisky-amatör. Oavsett har jag testat mig fram med whisky (precis som jag testat mig fram med viner), och kommit fram till att jag föredrar amerikansk whisk(e)y i synnerhet för dess sötma och eldiga, fylliga karaktär, vilket jag inte tycker mig ha funnit hos skotsk, irländsk och kanadensisk (m.fl) whisky.

Fast det är rätt så roligt ändå, när whisky-"kännarna" gör sig kvicka över mitt whiskyval och kallar JD:n för bourbon... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle vara rätt så intressant att veta vad det är som ofta gör t.ex. Jack Daniels till ett så svart får i whiskykretsar.

Det skulle väl i så fall vara att den varken är whisky eller bourbon, är lite tam i smaken och föredras av det whita trashet.

Jag gillar JD, tar den framför en lagavomit eller glenfittish anytime, men visst finns det bättre dricka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle väl i så fall vara att den varken är whisky eller bourbon

Om du i huvudsak syftar på "reglerna" för lagring, så OK, då är det ingen whisky enligt skottar och irländare. Men nog är det whiskey alltid, om än amerikansk.

Såg förresten att du nämnde Wild Turkey — också en sort som gärna bor i mitt barskåp.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Tullamore Dew på lerkruka drack jag en gång när jag var ung och bodde i Danmark, vi blev fulla som fan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

såg en sjysst recension av min favvowhisky. Riktigt skönt formulerat... 😄

Springbank 10 Years Old

Ett minne för livet! "Ytterst rökig och potent, väldestillerad doft med mäktig, aptitretande, djup arom. Lång, mycket god, eldig smak med skön fruktsötma och förnäm rökighet i galant parad med en mäktig, cigarrvänlig alkoholfetma." * * * * * ! ! ! BÄSTA KÖP!

Allt om Vin 4, 2006

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

ständig favorit är Lagavulin. God tvåa eller kanske delad etta: Caol Ila.

[...]

Ursäkta klippandet, skriver dock under på Lagavulin. Var nog på den jag själv "lärde mig" gilla whirre.

Caol Ila har jag aldrig testat.

Link to comment
Dela på andra sajter

även om det egentligen är riktigt usel skitdricka.

baserat på vadå?

det är ju bara svenskt snobberi att rata bourbon - vilket inte JD egentligen får räknas som men ändå...

man "ska" ju gilla single malt från skottland - då minsann kan man whisky

åsså dricker man rent :rolleyes:

ah... såg att valle var inne på det också... skitsamma då

kan bara tillägga att många av dom fina skotska single malten lagras i begagnade bourbonfat...

jim beam den svarta å glen fiddich finns alltid hemma

dalwhinnie eller the balvenie tycker jag ger nåt utöver det vanliga

The-Balvenie-21YO-lg.jpg.jpg

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...