debatt Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 Snus ger liksom inte cancer. Med tanke på att två av mina absolut närmast närstående har cancer just nu och genomgår behandling för cancer (dock ej munhålevarianten) så har kontakterna med onkologöverläkarna på SU varit intensiva och nästan dagligen förekommande. I många samtal har vi berört olika former av cancer och deras inbördes förhållande. Jag "tror nog" att de har koll på läget när de sa att snus definitivt ger cancer i munhålan. //:debatt
debatt Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 Tandlossning och högt blodtryck är inte bra heller.
Valle Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 Jämförelsen med kött är larvig, kött innehåller för bövelen livsviktigt protein. Livsviktigt betyder att vi dör om vi inte får i oss det. Bra grejer liksom. Det kan man inte säga om snus. Larvig? Kanske! Fast kött är långt ifrån livsviktigt för alla. För att köra Dingbats-stuk, så finns det säkert många som "inte ser poängen" med köttätande heller, eftersom ju det också kan vara skadligt, äckligt och dyrt.
Fidden Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 Larvig? Kanske! Fast kött är långt ifrån livsviktigt för alla. För att köra Dingbats-stuk, så finns det säkert många som "inte ser poängen" med köttätande heller, eftersom ju det också kan vara skadligt, äckligt och dyrt. Om man bara lever på animalisk föda, kan man säga detsamma om grönsaker då?
Valle Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 Om man bara lever på animalisk föda, kan man säga detsamma om grönsaker då? Säga vaddå? Att grönsaker skulle vara skadliga, äckliga och dyra? Hmm... Jag vet inte... Vad tror du?
Fidden Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 Säga vaddå? Att grönsaker skulle vara skadliga, äckliga och dyra? Hmm... Jag vet inte... Vad tror du? Man kan säga att vissa grönsaker är skadliga, äckliga och dyra. Ungefär som med kött med andra ord.
Vallhagen Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 Med tanke på att två av mina absolut närmast närstående har cancer just nu och genomgår behandling för cancer (dock ej munhålevarianten) så har kontakterna med onkologöverläkarna på SU varit intensiva och nästan dagligen förekommande. I många samtal har vi berört olika former av cancer och deras inbördes förhållande. Jag "tror nog" att de har koll på läget när de sa att snus definitivt ger cancer i munhålan. //:debatt Och jag tror nog att du genom åren träffat en och annan läkare som har sagt nånting som även du upplever som fel. Alla blir vi saliga på vår tro. Det finns en anledning till att texten "..ger cancer" inte längre trycks på snusdosans undersida. Det finns helt enkelt inga bevis för att snus är cancerogent. Nu har jag sagt det två gånger, det får räcka. tjing
Valle Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 Det finns en anledning till att texten "..ger cancer" inte längre trycks på snusdosans undersida... He he... jag minns när "de" tog bort texten, det kändes på något knepigt sätt som en sort "seger". Men, men... nu är man snus- och nikotinfri sedan 3+ år tillbaka, vilket i sig är en ännu större seger. WhooHoo!
Vallhagen Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 (redigerat) Larvig? Kanske! Fast kött är långt ifrån livsviktigt för alla. För att köra Dingbats-stuk, så finns det säkert många som "inte ser poängen" med köttätande heller, eftersom ju det också kan vara skadligt, äckligt och dyrt. Ok. Snus är lika näringsriktigt och allmännyttigt som oxbringa. Detta visas i följande tabell: ____________________________Snus__________Oxkött Innehåller gift_________________Ja____________Nej Innehåller bra protein__________Nej____________Ja Ett lika liksom. Edit: Fan, snygg tabell:) Redigerat 10 september 2009 av Vallhagen
Valle Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 Ok. Snus är lika näringsriktigt och allmännyttigt som oxbringa. Nej, det säger jag definitivt inte.
debatt Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 Nu har jag sagt det två gånger, det får räcka. 😛 Det blir ju inte mer sant för det!
Valle Postat 11 september 2009 Postat 11 september 2009 Man kan säga att vissa grönsaker är skadliga, äckliga och dyra. Ungefär som med kött med andra ord. OK. Då är det där säkert rätt för dig. Men jag är ändå lite osäker på hur du tänker där — det finns folk som snusar och det finns folk som äter endast icke-animaliska produkter. Och det finns säkert ett fåtal människor på den här planeten som äter endast animaliska produkter, men varken du eller jag har någonsin träffat dessa människor. Därför vet vi ju inte om "man kan säga så", eller om det finns folk som inte ser poängen med att äta grönsaker. Vad jag har förstått är: - Grönsaker är nyttigt - Kött (rött) kan orsaka tarmcancer - Snus är varken nyttigt eller cancerframkallande.
Fidden Postat 11 september 2009 Postat 11 september 2009 OK. Då är det där säkert rätt för dig. Men jag är ändå lite osäker på hur du tänker där — det finns folk som snusar och det finns folk som äter endast icke-animaliska produkter. Och det finns säkert ett fåtal människor på den här planeten som äter endast animaliska produkter, men varken du eller jag har någonsin träffat dessa människor. Därför vet vi ju inte om "man kan säga så", eller om det finns folk som inte ser poängen med att äta grönsaker. Vad jag har förstått är: - Grönsaker är nyttigt - Kött (rött) kan orsaka tarmcancer - Snus är varken nyttigt eller cancerframkallande. då förstår jag inte din liknelse över huvud taget...
D Vibe Postat 11 september 2009 Postat 11 september 2009 Förresten. Hellre att folk snusar än röker; för min del iallafall. Då slipper jag fylla lungorna illaluktande och skadlig rök; som dessutom sätter sig i kläderna och stinker fan sen ett bra tag efteråt (tills man tvättar dem..). Snus ger iaf bara äcklig andedräkt, och till sådana människor kan man hålla sig på lagom avstånd till så ordnar det sig. Fast jag ser, för egen del, fortfarande inte poängen i tobaksbruk.
Fidden Postat 11 september 2009 Postat 11 september 2009 Förresten. Hellre att folk snusar än röker; för min del iallafall. Då slipper jag fylla lungorna illaluktande och skadlig rök; som dessutom sätter sig i kläderna och stinker fan sen ett bra tag efteråt (tills man tvättar dem..). Snus ger iaf bara äcklig andedräkt, och till sådana människor kan man hålla sig på lagom avstånd till så ordnar det sig. Fast jag ser, för egen del, fortfarande inte poängen i tobaksbruk. +1 (är det fortfarande häftigt att skriva så? annars skriver jag "word", fast det är nog ännu ohippare.. fan. jag är gammal 😉 )
SadamJR Postat 11 september 2009 Trådstartare Postat 11 september 2009 Men ohippast är det med smilfinkar.
Fidden Postat 11 september 2009 Postat 11 september 2009 Men ohippast är det med smilfinkar. Ja du borde ju veta, som är typ 792 år gammal. 😕
D Vibe Postat 11 september 2009 Postat 11 september 2009 (redigerat) Det är tur att det inte är tävling i hipphet.. 😕 Redigerat 11 september 2009 av D Vibe
SadamJR Postat 11 september 2009 Trådstartare Postat 11 september 2009 Fr o m nu är den tråden en tävling i hipphet.
SadamJR Postat 11 september 2009 Trådstartare Postat 11 september 2009 Ja du borde ju veta, som är typ 792 år gammal. 😉 Pojkvasker.
Valle Postat 11 september 2009 Postat 11 september 2009 då förstår jag inte din liknelse över huvud taget... Hmmm... Fakta 1: Det finns studier som säger att det inte finns något samband mellan snusning och cancer. Fakta 2: Det finns studier som säger att rött kött kan orsaka bl.a. tarmcancer. Så, om en köttätare (igen, rött kött) skulle hiva ur sig något i stil med "När jag ser folk som snusar tänker jag bara, jaha, vad ska det vara bra för. Skadligt, äckligt och dyrt, och ingenting man saknar om man inte är fast i det redan"... Är inte det något ganska ballt att hiva ur sig i sammanhanget? Egentligen? Om inte min poäng gick fram nu heller, så ger jag upp. Jag är tyvärr inte smartare än så. Och så är det fredag.
debatt Postat 11 september 2009 Postat 11 september 2009 Intresserade av kunskap om kött kan läsa om det på: Den rena maten
Fidden Postat 11 september 2009 Postat 11 september 2009 Hmmm... Fakta 1: Det finns studier som säger att det inte finns något samband mellan snusning och cancer. Fakta 2: Det finns studier som säger att rött kött kan orsaka bl.a. tarmcancer. Så, om en köttätare (igen, rött kött) skulle hiva ur sig något i stil med "När jag ser folk som snusar tänker jag bara, jaha, vad ska det vara bra för. Skadligt, äckligt och dyrt, och ingenting man saknar om man inte är fast i det redan"... Är inte det något ganska ballt att hiva ur sig i sammanhanget? Egentligen? Om inte min poäng gick fram nu heller, så ger jag upp. Jag är tyvärr inte smartare än så. Och så är det fredag. Påstående 1: Det finns säkerligen studier som säger att det finns ett samband mellan snusning och cancer. Påstående 2: Det finns säkerligen studier som säger att rött kött kan vara nyttigt och kanske till och med motverka vissa cancerformer. Summa summarum, det finns studier som hävdar nästan vad som helst. För några månader sedan blev man smällfet av frukt, och innan dess fanns det livsfarlig akrylamid i nästan all mat. Köttätaren som hivar ur sig påståendet kanske läst igenom forskningsrapporter som säger motsatsen mot vad du påstår, eller också är det bara en åsikt som grundar sig på att han tycker kemiskt beroende är något urbota dumt att försätta sig i? Så nej, jag förstår nog fortfarande inte den givna poängen...
D Vibe Postat 11 september 2009 Postat 11 september 2009 Fast jag tycker det ändå är roligast när rökare hivar ur sig hur farligt och cancerframkallande det är med lightdrycker.. 🙂
D Vibe Postat 11 september 2009 Postat 11 september 2009 Intresserade av kunskap om kött kan läsa om det på: Den rena maten Färsk undersökning 🙂
debatt Postat 11 september 2009 Postat 11 september 2009 Färsk undersökning 🙂 Jovars, men viss kunskap är sann och evig.
Valle Postat 11 september 2009 Postat 11 september 2009 Påstående 1: Det finns säkerligen studier som säger att det finns ett samband mellan snusning och cancer.Påstående 2: Det finns säkerligen studier som säger att rött kött kan vara nyttigt och kanske till och med motverka vissa cancerformer. Summa summarum, det finns studier som hävdar nästan vad som helst. För några månader sedan blev man smällfet av frukt, och innan dess fanns det livsfarlig akrylamid i nästan all mat. Köttätaren som hivar ur sig påståendet kanske läst igenom forskningsrapporter som säger motsatsen mot vad du påstår, eller också är det bara en åsikt som grundar sig på att han tycker kemiskt beroende är något urbota dumt att försätta sig i? Så nej, jag förstår nog fortfarande inte den givna poängen... OK, jag förstår att du inte förstår. Men du menar hursomhelst, om det fanns forskningsrapporter som med övertygande säkerhet (som i att 1 + 1 = 2) visade att snus inte är cancerframkallande samt att (rött) kött verkligen kunde orsaka t.ex. tarmcancer, så hade i alla fall du förstått min poäng (även om inte "köttätaren" gjorde det)?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.