Anjou Postat 21 augusti 2009 Postat 21 augusti 2009 Väldigt off topic, men jag har sett värre trådar överleva, så jag gör ett försök. När jag började snusa för ca 10 år sen kostade en dosa general lös runt 17 kr, nu ligger den runt 50-lappen. Drar man i sig en dosa om dagen blir det dyrt, (ca 18000:-/år). När man ser det så blir man rädd. I och med den senaste tokhöjningen för nåt år sen bestämde jag mig för att bara snusa portionssnus. (Det är ju lite smidigare också) Övergången blev dock svår, då jag var tvungen att lägga upp dubbla snusar för att det skulle kännas ok. Kontentan blev att det gick åt en och en halv dosa om dagen. Ohållbart!! Äntligen har jag kunnat lära mig att ta en åt gången, samtidigt som jag försöker minska användandet, men det är svårt. Jag snusar nu göteborgs rapé portion, som naturligtvis är det dyraste av påsar. Jag har försökt prova de billiga varianterna som Kronan, Granit, osv. men varje gång jag snusar andra sorter än gothias klassiker så får jag så ont under läppen att jag måste läka i flera dagar, och då blir det rekreationsrökning vilket jag helst vill slippa då jag börjat ta joggingen på allvar på senare dar. Är det nån mer som upplever att budgetsnuset allvarligt skadar snusläppen? Är det tillsatser där som inte finns i rapé, general, ettan, grov osv? Jag hörde tex att det kom larmrapporter från folktandvården efter att folk börjat med onico (nikotinfritt snus). Jag vill bara kunna snusa vidare utan att det ska va så jäkla dyrt. Nån som har tips på var man billigast köper rapé. Främst intresserad av bulk, skulle va fint med 20 stockar kraftigt rabbaterat tex. Om ändå thomann kunde börja sälja. Mvh Erik
Anjou Postat 21 augusti 2009 Trådstartare Postat 21 augusti 2009 Nej, det vill jag inte. På sikt kanske jag måste, om priserna höjs mer, men jag är inte redo för något sådant just nu.
slejnard Postat 21 augusti 2009 Postat 21 augusti 2009 Ja snuset har blivit tokdyrt. Jag kör kronan lössnus och har inte hört att det är skadligare än annat. Däremot rekommenderas att byta sida varje snus av tandhygienister. Köpte min första snusdosa Ettan 1985. Kostnad: 4.25 eller 4.75. Minns iaf att det fanns 25-öringar då. Det kanske fortfarande finns såna där snussatser man bakar i ugnen? Vet ej pris men kommer ihåg de som provat och det var visst okej att snusa sånt. Viktig tråd!
laxlaxlax Postat 21 augusti 2009 Postat 21 augusti 2009 Odla tobak och rosta själv. Kostar 20 spänn för frön och du får några kilos avkastning om du sköter dig rätt. Inte svårt att få bra rost i hemmaugn heller. En polare gör det regelbundet. Jag brukade få ursäkta mina kompisar när jag var liten då föräldrarna hade girlanger av tobaksblad i kökstaket som skulle torka. De rökte inte själva men ville testa att göra cigarrer, för hantverkets skull. Ska du blanda en egen smak, rekommenderar jag tobak / vanilj. Klart man ska snusa. Man kan inte bara tänka på kroppen hela tiden, själen måste ha sitt också.
Tilly Postat 21 augusti 2009 Postat 21 augusti 2009 Håller med om att billig snus ger en sår under snusläppen. Precis som onico gör. Själv har jag varit utan snus i snart 3 veckor nu! Jag har snusat i 15 år men nu var det fan på tiden alltså. Det har blivit för jävla dyrt och 1 dosa om dagen är fan inte bra för ekonomin. Dessutom blir allt så mycket lättare när man slutar. Man blir inte lika andfådd längre, man är mindre morgontrött. Dom första två veckorna var jobbiga. Inte pga abstinens utan att hjärtat fick sig lite spel. Kunde få hjärtklappning upp till 4-6 ggr / dag och det var riktigt obehagligt. Nu när jag är inne på 3e veckan så märker jag inte av något sådant längre. Kusligt det där. Och ja, jag kollade upp om det var pga att jag slutat snusa som hjärtat slog extra slag ibland. Nu är allt bra igen men jag är för jävla sugen på en riktigt fet snus. Mm en Grov Snus.!
tomazopantera Postat 21 augusti 2009 Postat 21 augusti 2009 Slutade snusa för sisådär tio år sedan. Hade också hjärtklappning på den tiden vilket jag aldrig har längre, dessutom hade jag också någon slags krampkänningkänsla i benen (springibenenkänsla) vilket alltid gjorde sig påmind när det var dags att sova. Riktigt obehagligt. Näe, glad att jag slutade.
Anjou Postat 21 augusti 2009 Trådstartare Postat 21 augusti 2009 Klart man ska snusa. Man kan inte bara tänka på kroppen hela tiden, själen måste ha sitt också. Ja, jag kallar det för själslig vila. Väldigt viktigt. Kanske ska ta o kolla upp det där med hemmabak. Vore ju nice om det fungerade bra. Upplever ni också att man dricker kaffe bara för att snusen blir så god efteråt, ja varje fall den 7:e koppen är för att spetsa till snusen, och att när man äter mat sitter man och tänker på efterrätten, dvs snusen? Kul med bra respons i tråden, jag vet att vi snusare ser heligt på vår verksamhet.
slejnard Postat 22 augusti 2009 Postat 22 augusti 2009 Snus kaffe cigg whiskey kvinnor...allt är lika gott! 😳 😄
Fidden Postat 22 augusti 2009 Postat 22 augusti 2009 (redigerat) Odla tobak och rosta själv. Kostar 20 spänn för frön och du får några kilos avkastning om du sköter dig rätt. Inte svårt att få bra rost i hemmaugn heller. En polare gör det regelbundet. Jag brukade få ursäkta mina kompisar när jag var liten då föräldrarna hade girlanger av tobaksblad i kökstaket som skulle torka. De rökte inte själva men ville testa att göra cigarrer, för hantverkets skull. Ska du blanda en egen smak, rekommenderar jag tobak / vanilj. Klart man ska snusa. Man kan inte bara tänka på kroppen hela tiden, själen måste ha sitt också. "själen" mår inte bättre om man saknar kemiska beroenden då? Fast vem är jag att dömma, själv går jag igång på endorfin xD (egen produktion där också faktiskt) Vad säger lagen om tobaksodling? Säger den någonting om den? Jag menar, med tanke på att hembränning och odling av andra droger är förbjudet. (edit: iofs är det lagligt att brygga sitt eget vin, men ändå) Redigerat 22 augusti 2009 av Fidden
SadamJR Postat 22 augusti 2009 Postat 22 augusti 2009 "själen" mår inte bättre om man saknar kemiska beroenden då? Fast vem är jag att dömma, själv går jag igång på endorfin xD(egen produktion där också faktiskt) Vad säger lagen om tobaksodling? Säger den någonting om den? Jag menar, med tanke på att hembränning och odling av andra droger är förbjudet. (edit: iofs är det lagligt att brygga sitt eget vin, men ändå) Å ena sidan, å andra sidan.
Fidden Postat 22 augusti 2009 Postat 22 augusti 2009 Å ena sidan, å andra sidan. Ja, gräset kanske är ungefär lika grönt, och kanske ändå går att röka oavsett färg...
laxlaxlax Postat 23 augusti 2009 Postat 23 augusti 2009 "själen" mår inte bättre om man saknar kemiska beroenden då? Fast vem är jag att dömma, själv går jag igång på endorfin xD(egen produktion där också faktiskt) Äh, det är bara nåt man säger 😛 Jag tror det är värre att ha ångest över att man snusar än att bara köra på och vara en glad skit. Ang. Odling: Det är lika lagligt som att odla hyacinter.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.