Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har spelat in en låt i 2 kanaler och vill lägga en reverb på allting samtidigt. Jag har fått höra att det går att lägga det på master fadern så får jag det över allting men jag lyckas inte hitta hur man gör detta i pro tools. Jag har en masterkanal som jag använder men när jag ska lägga på effekt finns det ingen 'process'knapp som i vanliga fall. hur gör jag?

Sen jag fråga generellt om det kanske finns något bättre sätt alla lägga en effekt runt hela alltet?

Jag använder Pro Tools LE 7.4

Annons
Postat
Hej!

Jag har spelat in en låt i 2 kanaler och vill lägga en reverb på allting samtidigt. Jag har fått höra att det går att lägga det på master fadern så får jag det över allting men jag lyckas inte hitta hur man gör detta i pro tools. Jag har en masterkanal som jag använder men när jag ska lägga på effekt finns det ingen 'process'knapp som i vanliga fall. hur gör jag?

Sen jag fråga generellt om det kanske finns något bättre sätt alla lägga en effekt runt hela alltet?

Jag använder Pro Tools LE 7.4

Jag personligen skulle lägga reverbet på en aux bus och skicka kanalerna jag vill ha reverb på dit.

Sen reagerar jag på just att du skriver process knapp, det verkar som du använder Audio Suite/bränner in effekten istället för att använda RTAS/insert. I mix window kan du enkelt lägga vilken effekt du vill på vilken kanal du vill som Insert och ändra på effekten i realtid. ☺️

Postat

Jag lyckades till slut hitta hur jag la en effekt runt allting på en gång. Tack för tipsen med Aux-kanal 😄. Efter att ha läst ditt svar och tittat på det så verkar det ganska korkat att använda process-knappen för att göra permanenta förändringar om det inte är nödvändigt.

Men med anledning av denna insikt så har jag nu en ny fråga:

Om jag vill lägga EQ etc. på bara en region och inte hela kanalen, hur gör jag det utan att "bränna" in det?

Postat (redigerat)
Om jag vill lägga EQ etc. på bara en region och inte hela kanalen, hur gör jag det utan att "bränna" in det?

Du kan exempelvis automatisera bypass knappen på EQ:n 😳

Kan inte snabbkommandot för PC, men för MAC så håller du in ctrl +al +command och klickar på det du vill aktivera automatation för, i ditt fall bypass knappen. (kan även göra detta manuellt genom att klicka på "auto" på pluggen och välja den/de funktioner som skall aktiveras. Sedan finns pluggen och de funktioner du aktiverat i EDIT window i rullgardinsmenyn på spåret där du har waveform, regions osv. Bara rita in sedan när pluggen ska vara i bypass-läge och inte.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.