Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan idag köpte jag en Roland SH201.

Den gÄr att anvÀnda som midi keyboard men synthens egna ljud kommer inte in i musikprogrammet.

NĂ„gon som vet hur jag ordnar detta?

Annons
Postat

Du har antagligen bara kopplat in midi-kabeln dÄ, eller...?

Midi innehÄller bara kontrollsignaler, men inget ljud, sÄ om du vill spela in syntens eget ljud, mÄste du ocksÄ koppla audiokablar frÄn syntens utgÄngar till ljudkortets ingÄngar och alltsÄ spela in ljudet pÄ audiospÄr.

Postat (redigerat)
Du har antagligen bara kopplat in midi-kabeln dÄ, eller...?

Midi innehÄller bara kontrollsignaler, men inget ljud, sÄ om du vill spela in syntens eget ljud, mÄste du ocksÄ koppla audiokablar frÄn syntens utgÄngar till ljudkortets ingÄngar och alltsÄ spela in ljudet pÄ audiospÄr.

Nej det ska rĂ€cka med bara USB đŸ„°

Ingen midi, ingen audio.

Eller har jag fÄtt det om bakfoten? Behöver jag 2 st 1/4 stereokablar?

Redigerat av base10
Postat
Nej det ska rĂ€cka med bara USB 😛

Ingen midi, ingen audio.

Eller har jag fÄtt det om bakfoten? Behöver jag 2 st 1/4 stereokablar?

Kollade lite snabbt och det verkar som om det ska funka enbart med USB. 🙂 Problemet du fĂ„r dĂ„, Ă€r att den fungerar som ett ljudkort, sĂ„ antagligen mĂ„ste du vĂ€lja i programmet att synt-ljudkortets audio-ingĂ„ngar ska anvĂ€ndas. Nu vet jag varken hur FL Studio eller den specifika synten funkar, sĂ„ lĂ€ngre Ă€n dit kommer inte jag, utan nĂ„gon som kan programmet fĂ„r nog ta över... â˜ș

Postat
Kollade lite snabbt och det verkar som om det ska funka enbart med USB. 😛 Problemet du fĂ„r dĂ„, Ă€r att den fungerar som ett ljudkort, sĂ„ antagligen mĂ„ste du vĂ€lja i programmet att synt-ljudkortets audio-ingĂ„ngar ska anvĂ€ndas. Nu vet jag varken hur FL Studio eller den specifika synten funkar, sĂ„ lĂ€ngre Ă€n dit kommer inte jag, utan nĂ„gon som kan programmet fĂ„r nog ta över... â˜ș

Tack ÀndÄ

Postat (redigerat)

Bifogar en fil.

SĂ€ger att jag ska bli klokare av detta, men det blir jag inte.

"7. If the Display Indicates "Unable to read/write data."

In cases such as the following, the display may indicate "Unable to read/write data."

When the SH-201 and the computer are not connected properly

When a large number of notes are being sounded

When playbacking/recording with the recorder

When SH-201 Editor and SH-201 Librarian simultaneously attempt to read (or write) data"

Den Àr rÀtt kopplad

Inte Àr det mÄnga noter

?

?

post-12733-1250783388_thumb.jpg

Redigerat av base10
  • 8 mĂ„nader senare...
Postat
Hejsan idag köpte jag en Roland SH201.

Den gÄr att anvÀnda som midi keyboard men synthens egna ljud kommer inte in i musikprogrammet.

NĂ„gon som vet hur jag ordnar detta?

har du fÄtt nÄgon fason pÄ problemet?

sitter ju pÄ samma problem.

sh-201ans ljud kommer endast ur synthen och inte in i logic.

Postat
Tror du mÄste vÀlja den via "input" pÄ mixern.

ingfo.jpg

gör jag sÄ gÄr det enbart att spela in pÄ ett spÄr med den.

lÀgger jag en bas slinga och sedan gör ett nytt spÄr för att lÀgga lead kommer bas spÄret Àndras till lead ljudet.

😕

Postat
lÀgger jag en bas slinga och sedan gör ett nytt spÄr för att lÀgga lead kommer bas spÄret Àndras till lead ljudet.
SH-201 Àr vÀl inte multi timbral, sÄ det Àr som det Àr med analogsyntarna förr. Du fÄr lÀgga ett spÄr Ät gÄngen. Bounca till audio. Spela in nÀsta spÄr.
Postat
SH-201 Àr vÀl inte multi timbral, sÄ det Àr som det Àr med analogsyntarna förr. Du fÄr lÀgga ett spÄr Ät gÄngen. Bounca till audio. Spela in nÀsta spÄr.

okok jag fÄr göra ett försök med med.

tack för ett snabbt svar. 🙂

Postat
har du fÄtt nÄgon fason pÄ problemet?

sitter ju pÄ samma problem.

sh-201ans ljud kommer endast ur synthen och inte in i logic.

Jopp allt fungerar nu 😑

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.