Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Skickade några filer förut för första gången på ett år. I det program jag nu kör, Cubase Ess 4 så märkte jag att 32 bits (float) och 48 kHz var satt i fetstilt (default?) i samband med Audio mixdown i programmet. Det var lite konstigt, eftersom 48 kHz och 24 bits är det jag alltid brukar använda i inspelningsläge.

Min fråga är egentligen vad 32 bits (float) är till för? Jag vill bara inte att mottagaren spelar in sitt bidrag i låten med 16 bits och/eller 44.1 kHz.

Jag skickade en och samma låt-fil, i fyra olika varianter: 32 bits & 48 kHz; 24 bits & 48 kHz; 24 bits & 44.1 kHz; 16 bits & 44.1 kHz. Bad honom använda 24 bits & 48 kHz. Men vi ska testa om alla varianterna går att öppna i hans inspelningsprogram som är Ableton Live. När jag försökte öppna filerna i Windows Media Player, så kunde den spela upp 32 och 16 bits, men inte 24 bits.

32 bits (float) - vad är det?

Varför funkade 32 bits och 16 bits i WMP?

🥰

//:debatt

Annons
Postat (redigerat)

I 32bit FP har du obegränsad dynamik. Ja - inte riktigt, men du har 24-bits upplösning oavsett vilken signalnivå det handlar om - och det handlar om 1520dB dynamik. Det är den upplösningen som används internt i Cubase och om du verkligen vill ha så perfekt som möjligt efter bearbetningar, så ska du spara i 32-bit FP. Har du däremot inte gjort några bearbetningar alls, så är det ingen mening att spara i 32-bit FP, utan det tar bara mer plats på disken eftersom den ursprungliga inspelningen aldrig kan innehålla mer än 24-bits ljud (om du spelar in i 32-bit FP från början, så har du 24 bitar med ljud och resten är bara nollor, så det fyller ingen funktion).

Normalt är 32-bit FP alltså overkill och det räcker gott och väl med 24-bit, som ger dig upp till 144dB dynamik.

Varför 48kHz? Det är meningslöst i de flesta fall. Kör 44.1kHz i stället.

Det är inga problem att blanda olika bitdjup i ett projekt, men olika samplingsfrekvenser går inte, så det är ingen katastrof om du får tillbaks en fil med "fel" bitdjup men det måste alltid vara samma samplingsfrekvens.

WMP är korkad, helt enkelt. Den kan fortfarande - efter alla dessa år - bara hantera EN sorts 24-bitsfiler och det är inte den som Cubase använder. Kör du med en annan player (t ex Winamp), så funkar det bra med 24-bit också.

Redigerat av Claes
Postat (redigerat)
Vad ska jag med 192 kHz till?

Skryta med, för de som inte vet bättre...? 😏

192kHz är verkligen totalt meningslöst. Omkring 60kHz hade varit optimalt enligt Dan Lavry, men det stämmer dåligt med videoklockor o dyl - så av den orsaken blir det inte så lyckat.

Om slutmediat är audio-CD, så fyller det egentligen ingen funktion att köra med högre samplingsfrekvens än 44.1kHz, eftersom det nödvändiga lågpassfiltret gör det omöjligt för komplexa vågformer att existera vid höga frekvenser. En ren fyrkantvåg vid 10kHz, kommer att låta exakt som en ren sinusvåg vid 10kHz, eftersom alla övertoner som gör att fyrkantvågen blir något annat än sinus, blir bortfiltrerade.

Redigerat av Claes
Postat
Vad ska jag med 192 kHz till?

Skryta för okunniga, eller använda som säljargument om du skulle börja tillverka egna produkter. För ljudkvalité har det inte mycket att göra...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.