Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena.

Jag har en röde nt-1a hemma och har nyligen införskaffat mig en StudioProject VTB1 preamp. Efter lite testande har jag två frågor.

På baksidan av preampen kan man välja mellan 50 el 200 ohm, vad ska den stå på då min mick har 100 i impedans?

Sen har jag också ett problem vid inspelning. Preampen skickar ut så stark signal att mitt ljudkort (ett edirol UA-25) peakar. Även att jag har send-ratten på lägsta på ljudkortet peakar det. Samtidigt som preampen också är väldigt lågt ställd.

Jag vill ju ändå ha hyfsad stark signal in i datorn så det blir lättare att mixa sedan.

Annons
Postat
Tjena.

Jag har en röde nt-1a hemma och har nyligen införskaffat mig en StudioProject VTB1 preamp. Efter lite testande har jag två frågor.

På baksidan av preampen kan man välja mellan 50 el 200 ohm, vad ska den stå på då min mick har 100 i impedans?

Normalt sätter man den på det högsta. Om man har en mikrofon med transformatorutgång, så kan soundet påverkas en del av ingångsimpedansen, men om micen är elektroniskt balanserad, så blir det ingen skillnad alls. Med lägre inimpedans blir det mindre risk för rundgång, eftersom micen belastas mer, men det är inget som har betydelse vid studiobruk...

Sen har jag också ett problem vid inspelning. Preampen skickar ut så stark signal att mitt ljudkort (ett edirol UA-25) peakar. Även att jag har send-ratten på lägsta på ljudkortet peakar det. Samtidigt som preampen också är väldigt lågt ställd.

Jag vill ju ändå ha hyfsad stark signal in i datorn så det blir lättare att mixa sedan.

Jag skulle tro att du har en switch på ljudkortet eller i ljudkortets kontrollpanel, där du kan välja mellan +4dB och -10dB. Den ska stå på +4dB.

Postat

Okej!

Jag har dock ingen sådan switch. De enda knapparna switcharna jag har på framsidan är line in för instrument, en higpass, och en pol/rev switch. så problemet kvarstår.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.