Jump to content
Annons

Armbågsskada


debatt

Recommended Posts

Annons
Det är inte säkert problemet sitter i armbågen. Som du beskriver så låter det som det är ulnaris-nerven som är i kläm och det kan lika gärna komma från nacken eller skuldran.

Jag har haft tre diskbråck, ett längst ned ett högt upp och ett latent i ryggen, men denna gången är jag säker på att det härrör från armbågen eftersom problemet uppstod ögonblickligen i armbågen under en övning. Det kändes illa direkt, avbröt. Avvaktade med vila en vecka och blev 80% bättre, men sedan har det legat på den nivån och lite upp och ned i 8 veckor cirka.

Iddes då inte gå till läkare på momangen igen.... hade precis avverkat två lunginflammationer och en influensa i rad under en femveckorsperiod.

Sedan fick jag veta att man kan vänta med läkarbesök x antal veckor vid sådana här problem. Börja med sjukgymnastik och ev smärtdämpare eller anti-inflammationsmedel.

Tänkte köpa ett stödförband mot tennisarmbåge, så man inte rör och belastar den i onödan. Men då är det ju bra om man veta att det är tennisarmbåge man fått.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Har kört stretchövningar och träningsövningar som jag hittat på Nätet, man ska inte göra det förrän smärtan tillåter det.

Sedan satte jag armen framför min infraröda lampa och det var gôtt! Fem minuter gjorde susen.

Sådan behandling ska ju upprepas.

Ska inhandla ett mycket bra epikondylitband också.

Ni... tänk på att ha stöd när ni skriver mycket på tangentbordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte det är tennisarmbåge eller golfarmbåge. Området verkar inte stämma.

Byter rubrik därför.

Efter kontakt med sjukvården idag verkar det istället kunna vara en fraktur!

Kontakt med läkare dessförinnan är optional.

Fick bokat en tid hos sjukgymnasten idag, men inte förrän den 18e fanns det nåt ledigt.

Ska köra infrarött under tiden.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Har de ingen röntgenavdelning där du bor?

Jag har brutit mig på flera ställen men aldrig blivit gipsad.

De har alltid sagt att det får självläka.

Senast hoppade de till och med över röntgen.

Men nu är det nog bara en längsgående spricka.

Så då röntgar de aldrig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft flera skelettskador, bl a vanliga sprickor och andra allvarligare där

"behandlingen" bara handlar om att vara försiktig och låta skadan läka av sig själv.

Min erfarenhet är att man alltid röntgar, om inte annat för att vara säker på att man

ställer rätt diagnos.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har varit hos sjukgymnasten nu, en jag aldrig varit hos förut. Jag fick diagnosen utsträckta radialis och ulnarisnerver. Jag fick ett slags bandage med skenor som gör att jag inte kan röra armen. Det kan ta två år, trodde hon. Detta gör att pianospelande, gitarrspelande, bärande, laptopskrivande, handlande, städande, diskande, tvättande, författande, arbetande, idrottande etc, blir lidande.

Emellertid gav hon ett väldigt splittrat intryck och hon var sleptisk till att ge mig detta specialbandage. Inledningsrepliken var ju förtroendeingivande:

"Vad ska jag kunna hjälpa dig med?". Vi sjukgymnaster kommer sällan i kontakt med skador i armbåge och händer och nerver. Hon tyckte jag skulle behöva

en mr-scan kanske, men hur får man det sådär bara... NU var det försent att söka akut för också. Samtidigt som jag gjorde rätt i att inte söka akut för denna

typ av skador. Jag ringde ju Sjukvårdsrådgivningen dessutom.

Fick en del övningar jag skulle göra. Men jag är dj*ligt skeptisk beroende på hennes osäkerhet. Efter besöket och rörelserna var jag mycket sämre. En del av de övningar hon visade var sådana en del varnar för att man ska göra vid tennisarmbåge m.m. Det finns två vägar tydligen, att ha bandage på armbågen och jobba med handleden, som hon förespråkade eller att ha bandage runt handleden, så att man undviker att böja den för ofta och för mycket. Slår man upp info om tennisarmbåge i FASS eller sjukvårdsrådgivningens info så ska man ju fixera handleden. Nu fick jag istället övningar där jag ska maxbelasta handleden i ytterlägen och faktiskt röra den mer än jag nånsin gjort.

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit hos sjukgymnasten nu, en jag aldrig varit hos förut. Jag fick diagnosen utsträckta radialis och ulnarisnerver. Jag fick ett slags bandage med skenor som gör att jag inte kan röra armen. Det kan ta två år, trodde hon. Detta gör att pianospelande, gitarrspelande, bärande, laptopskrivande, handlande, städande, diskande, tvättande, författande, arbetande, idrottande etc, blir lidande.

//:debatt

Det lät inte kul. Trist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enarmad bandit.

Och det berodde på att nerverna måste få en chans att växa ut. De växer med nån millimeter per månad. Och de måste växa rätt också.

Skadan uppkom eftersom jag belastade armbågen även i dess ytterlägen. Det som händer är att de elastiska nerverna sträcks ut för mycket då,

vilket de inte ska. Återigen drabbas jag av en skada där varken muskelfästen, ben, senor eller muskler skadats, utan nerverna som går inne i

musklerna. Nerverna är tydligen min akilleshäl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...