Jump to content
Annons

Armbågsskada


debatt

Recommended Posts

Trodde först det var tennisarmbåge, men det verkar inte stämma med vare sig tennisarmbåge eller golfarmbåge. Har varken haft värmekänsla, svullnad eller särskilt svårt att lyfta handleden. Det är mer inuti armbågen och/eller inuti armens ben som det smärtar. Fraktur är nya bedömningen.

😐

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
anarkisten1 (oregistrerad)

Fråga företagsvården eller en sjukgymnast det finns väldigt bra övningar typ stretching för sån armbåge. Det kan ta tid att bli av med den bara.

Tänkte nästan dra en historia här som relaterar lite till ämnet men av hänsyn till moralen så lät jag bli 🤪 .

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Ett överdrivet internet användande kan kanske vara en bidragande orsak då smärtan ofta är knuten till en överbelastning med en inflammation som påföljd i ett muskelfäste för någon av fingrarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett överdrivet internet användande kan kanske vara en bidragande orsak då smärtan ofta är knuten till en överbelastning med en inflammation som påföljd i ett muskelfäste för någon av fingrarna.

Inte i ett muskelfäste för någon av fingrarna. Det handlar alltid om armbågen och dess muskelfästen o.d. Men när det är som värst kan man inte röra fingrarna ens eller höja handen - för då gör det ont i armbågen. Smärta som strålar nedåt kan förekomma också. Man kan få det av för mycket gitarr- eller fiolspelande t.ex.

I mitt fall fick jag det av en isolerad händelse. Jag drog ut sånt där träningsband (gummidragband) bakom huvudet med bägge händerna och fick ont i muskelfästena och armbågen. Skulle väl förmodligen ha dragit isär det framför huvudet och inte bakom. Detta hände för 2 månader sedan. Dessutom har jag inget stöd för armarna när jag skriver på tangentbordet - borde flytta laptopen in till sovrummet och dess skrivbord, så armarna kan vila på skrivbordet.

Körde is på armbågen direkt i början och det hjälpte. Men nu vet jag inte vad jag ska göra för att få bort resten. Prova min infraröda lampa kanske. Eller den elektriska värmedynan. Eller båda. Det är alltid bäst på morgonen, nästan besvärsfri - efter vila.

🙂

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Det finns som sagt bra övningar (stretching) för det där, det som kan vara lite lustigt det är att dom kan göra ont så man blir lite tveksam. Är du säker på att det inte är kopplat till nåt av dina fingrar? Om du trycker där du har ont och samtidigt rör fingrarna i tur och ordning så kommer du förmodligen att känna en smärta som varierar i förhållande till vilket du rör och hur du rör det eller belastar.

Om du när du är i affären för att handla greppar två enliters mjölkförpackningar med samma hand så kommer du förmodligen att få problem när du klämmer till för att få tillräcklig friktion så dom inte slinker ur greppet, eller? Blir det så då är det nog lik förbaskat kopplat till nåt nere i handen.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Antiinflamatorisk medicin är en vanlig behandling.

Mm, jag vet. Därför ska jag handla ingefära, skära sönder den och lägga den på en kompress samt hälla kokhett vatten på. Hjälper jättebra på att ta bort inflammationer.

Ketoprofen och andra kemikalier (Zon, Orudis) är jag allergisk emot.

Körde ingefäratricket på en skadad höft och den läkte snabbt.

Berättade det för farmacevten på Apoteket som inte alls var förvånad, snarare tvärtom.

Hon berättade att de syntetiska smärtmedicienerna ofta bygger på just ingefäramolekylens uppbyggnad.

🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Hjälper ingefära mot smärta också om man äter det? Har problem med huvudvärk ibland.

Ingefäran hjälper där det hamnar. Sväljer du den är det bra för matsmältningen. Oftast sitter väl huvudvärken djupare och orsakas av spänningar, kärlspasmer och liknande, men du kan väl prova... Annars är det lättare att påverka smärtan för den om den kommer i direktkontakt med det smärtande området.

Ska ta det nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Om man lägger ingefära på armbågen där muskelfästet till långfingret sitter kommer man då att få mindre ont? Eller kommer det bara att inverka på själva armbågen eller bara fingret och på vilket sätt i så fall?

Kroppen är ju en helhet enligt österländskt sätt att se det på och jag kommer att tänka lite på uttrycket huvudet under armen. Då hamnar ju öronen ungefär vid armbågen så finns det eventuellt en liten möjlighet att som en bonus/skänk från ovan då att det kanske oxå kan hjälpa mot öroninflammation om man är tillräckligt mottaglig?

Har en fotvårta som är riktigt besvärlig och vill inte ge sig oavsett att jag karvat på den och stått i i flera veckor. Det är ju nån slags virus och visserligen inte en inflammation men finns det kanske ändå nån likhet så man kan få lindring med ingefära även i ett sånt fall?

Var köper man ingefära föresten? På Coop forum eller Ica Maxi?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den måste vara färsk och rivs i minimala fragment. Den ska verkligen dofta. Precis som att ginseng helst ska vara färsk för störst nytta.

Återigen, den verkar där den sätts och är mycket antiinflammatorisk!

Den hade mycket stor effekt kan jag säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Aha äggvita ja det är bra grejor, det kan man använda till att försegla ändträ med så det inte mörknar för mycket när man betsar.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Testa äggvita och våtvarma omslag, rabarberblad tror jag att jag läste nånstans. Måste hettas up först i ett ångbad och läggas på med en linneduk indränkt i äggvita om om jag inte mins fel. Sen skulle man visst hålla armen helt stilla i en vecka så skulle det göra susen. Funkar inte det så är nog en cortison spruta rätt in i den onda knölen den enda utvägen dessvärre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick det medicinska rådet att absolut inte stretcha armens muskler.

Det märkliga är att man ska ha ett bandage runt handleden om man har ont i armbågen, då rörelser i handleden tydligen gör ont i armbågen står det.

Men så är det inte för mig alls - det är bara rörelser i armbågen som gör ont i armbågen.

Kanske inte tennisarmbåge då??

Det lindrar med bandage märkte jag.

Spricka?

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Nä jag tror inte att det är en spricka men däremot en inflammation i ett muskelfäste till ett av dina fingrar så på med våt värmande omslag och total stillhet i tre veckor så löser det sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Skulle tro att det är en masturbationsarmbåge du fått. Sluta upp med det där så ska du se att det går till sig! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det svåra är att få tag på en bra ortoped, en som gör de nödvändiga undersökningarna.

Har lärt mig nu att tennisarmbåge innegär att man ska ha kronisk smärta. Min fråga blir då, har man smärta hela tiden då eller är det en smärta som kommer och går?

Jag har mer problem med känselbortfall i lillfinger och ringfinger och att inte armen lyder.

Tyvärr bor jag i Göteborg och alla ortopeder har flyttat till Mölndal, där dessutom en del ökända tycks jobba kvar. Har ni sett Uppdrag granskning fattar ni vad jag menar.

Återstår egentligen mest privata alternativ och jag såg en då som tog 2200 kr för klinisk undersökning/utfrågning och tre nödvändiga behandlingar. Verkar tillkomma för röntgen, MR etc. Behandlingen var stötvågsbehandling som går ut på att man under några minuter får som slag av en hammare inuti armbågen (det är ju ingen egentlig fysisk hammare utan stötvågor) )och tanken är att man ska starta en ny inflammation som i sig ska hjälpa till att läka ut alltsammans, både den gamla och den nya inflammationen. Tyvärr syns inte tennisarmbåge på röntgen. Får man inte igång en läkningsprocess efter den nya inflammationen heller får man problem...

Nu när jag läst på verkar jag inte ha renodlad tennisarmbåge.

Vanligast är att man får det om man skriver på en dators tangentbord!!!!!

Det kan iofs stämma.

Men jag har ingen smärta vid sträckning i handleden eller fingrar uppåt eller nedåt.

Karpaltunnelsyndrom möjligen.

😎

klocka//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjukvårdsrådgivningen gav rådet att man ska söka läkare om det inte gått över efter 6-12 månader. Det har gått två månader nu bara. Men imorgon ska jag ringa min sjukgymnast jag hade för en nervpåverkad skada i benet ett helt år, som vi kom tillrätta med genom specialövningar från Ryssland mot alla odds (läkare).

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Det är inte säkert problemet sitter i armbågen. Som du beskriver så låter det som det är ulnaris-nerven som är i kläm och det kan lika gärna komma från nacken eller skuldran.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...