Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag är inte så insatt i datorer och vad man ska tänka på när man köper en sådan.

Så jag undrar om ni skulle kunna sammanfatta lite för mig vad jag bör veta.

Jag ska köpa en bärbar dator (PC) som fungerar bra till inspelning och mixning. Mixar ofta projekt med ca 30-40 spår.

Använder mig av Cubase SX3 och ska köpa ett USB-ljudkort (EMU0404 eller Tascam US122L) till det sedan.

Har läst och hört att det är bra om datorn har "Intel Core2Duo", sedan mycket RAM-minne.

Är det något mer jag måste ta hänsyn till?

Annons
Postat (redigerat)

Det är omöjligt att veta om det är problem med hårdvaran i den eller inte. Chansen är ganska stor att den har problem (vilket de flesta laptops verkar ha) men det kan man inte veta förräns man provat.

Åk till affären och be att få testa datorn med DPC Latency checker så får du svaret för det går inte att ge bara genom att läsa den knapphändiga specifikationen som fanns på sidan.

edit: efter ca 30 sekunders googlande hittade jag den här sidan (http://www.virtualdj.com/forums/97635/PC_Version_Technical_Support/Dell_Studio_laptops____Warning___.html) visserligen en några månader gammal tråd men jag hade hållit mig borta från Dell Studio efter att ha läst det där.

Redigerat av henk2055
Postat

Tjena

Använder mig själv av en HP laptop med 2,4 ghz C2D processor med 4 mb L2 cach. Detta funkar bra för mig och processorn är klart tillräcklig, dock kan det gå fort att ge den hicka om man vräker på med krävande effekter och VSTI syntar. Är man bara lite smart och planerar sina projekt smart så kan man komma långt. Med 30 spår igång samtidigt så kan du nog tyvärr bottna datorn, beror dock på vilka pluggar du använder...

Skulle inte använda mig av USB ljudkort då de ger högre belastning på processorn om man vill ner i latency. Firewire är enligt mig ett klart bättre alternativ.

// Klas

Postat

Jag har däremot läst på detta forumet att några har haft problem med Cubase SX3 tillsammans med moderna processorer (typ quad och liknande). Det är ju ändå 4 år sedan som de släppte sista SX3 uppdateringen. Sen huruvida det fungerar tip top tillsammans med Windows 7 sedan är ju en annan fråga.

Om inte annat så kostar ju en uppgradering från SX3 till Cubase 4 eller 5 inte så vansinnigt mycket. T.ex. här http://www.thomann.de/se/steinberg_cubase_...d_cubase_34.htm

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.