Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej, tänkte bara kolla om det är någon som vet om man klarar sig på Windows 7 Home Edition, eller om det finns viktiga funktioner i Ultimate angående musikproduktion?

Jag vet inte alls vad som skiljer mer än det som står på microsofts hemsida, och det kanske är allt?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Från hemsidan (Detta kan man inte göra i Home Edition):

Run many Windows XP productivity programs in Windows XP Mode.

Connect to company networks easily and more securely with Domain Join.

In addition to full-system Backup and Restore found in all editions, you can back up to a home or business network.

Help protect data on your PC and portable storage devices against loss or theft with BitLocker.

Work in the language of your choice and switch between any of 35 languages.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det jag funderar över är om det finns skillnader i kompatibilitet för hårdvara, t.ex stöd för 64bit och om de olika versionerna klarar av olika mkt internminne osv? Det jag listat här ovan spelar väl iaf ingen roll om man har för avsikt att köra Cubase 5, VSTi instrument och vst pluggar osv osv? Vill bara vara säker på att man kan utnyttja allt nytt i Cubase 5 med Windows Home Edition alltså.

Tack på förhand

/Thomas

Redigerat av SirThoms
Annons
Postat (redigerat)

Det kanske är lite svårt att svara på den här frågan eftersom den enda versionen av Windowds 7 som finns tillgängnlig, vad jag vet, är Win 7 RC Ultimate. Det finns sålledes ingen som har provat Home Edition än. Så du får glatt vänta tills det börjar säljas.

"Run many Windows XP productivity programs in Windows XP Mode. " - Det är är en sjukt bra grej som jag definitivt skulle sakna eftersom jag har gamla pluggar som bara funkar i Win XP.

En hårdvarutillverkare som enbart gör produkter för Ultimate versionen är nog rätt illa ute. Har mycket svårt att se någon skillnad mellan versionerna på den punkten.

Sen det där med minne vet jag faktiskt inte, men är det någon skillnad så ligger den nog ändå på så höga nivåer att det inte är någonting man ens behöver tänka på.

edit: Den anledningen som bäst motiverar att köra Ultimate är väl att man kan tweaka å trimma systemet på en lite djupare nivå, om man nu tycker det är nödvändigt.

Redigerat av henk2055
Postat

Jag såg någon jämförelse nånstans och kontentan var att ur "vår" synpunkt räcker Home Premium förmodligen gott. XP mode gällde "äldre affärslösningar" (vad det nu är) och inlagt för att inte ge större kunder uppgraderingsfrossa. RAM-gräns för Home Premium är 16GB, vilket räcker långt åtminstone för mig. WIN 7 Pro och uppåt tar 192GB. Givetvis i 64 bitars versionerna då. Vill man uppgradera till Pro+ ska det gå via simpel nedladdning.

Postat

I Vista är ju Business eller Ultimate lämpligast, etersom man kan ändra grafikresurser på ett sätt som inte går i de mindre versionerna. Jag skulle misstänka att det är samma sak i W7, så att det blir Business eller Ultimate som bör användas av musiker.

Postat

Tack för era svar!

Känns väldigt segt att betala nästan 4000 kr för bara OS:et, som Ultimate Edition kanske kommer kosta. För mig räcker nog 16Gb i minne en bra bit också. Så 1000 kr för Windows 7 Home Edition känns som en bra lösning ett bra tag framöver. Och skulle man vilja utnyttja mer minne, upp till 1TB som Cubase 5 ska klara av 🙁, så får man väl uppdatera när det behovet kommer.

Det där med att ändra grafikresurser känns inte som en motivering att lägga ut 3000 kr extra iaf, de ändringarna gör väl knappast underverk kan jag tänka mig. Men det är bara att komma och informera, om jag har fel 😏.

Postat
Tack för era svar!

Känns väldigt segt att betala nästan 4000 kr för bara OS:et, som Ultimate Edition kanske kommer kosta. För mig räcker nog 16Gb i minne en bra bit också. Så 1000 kr för Windows 7 Home Edition känns som en bra lösning ett bra tag framöver. Och skulle man vilja utnyttja mer minne, upp till 1TB som Cubase 5 ska klara av 😛, så får man väl uppdatera när det behovet kommer.

Det där med att ändra grafikresurser känns inte som en motivering att lägga ut 3000 kr extra iaf, de ändringarna gör väl knappast underverk kan jag tänka mig. Men det är bara att komma och informera, om jag har fel 🙁.

Det kommer väl att finnas OEM-versioner också...? De brukar vara betydligt billigare än retail-versionerna.

Nu kör jag fortfarande med XP och har inte hoppat på Vista-tåget, utan väntar tills W7 är ett säkert kort (feg som jag är... 😏 ) - men om jag inte kommer ihåg fel så använder Vista automatiskt en del RAM som grafikminne - och det är inte alls bra för prestandan i burken om man inte kan stänga av den funktionen, utan det är lika illa som "turbocache" och "hypermemory" på grafikkorten...

Postat
Det kommer väl att finnas OEM-versioner också...? De brukar vara betydligt billigare än retail-versionerna.

Nu kör jag fortfarande med XP och har inte hoppat på Vista-tåget, utan väntar tills W7 är ett säkert kort (feg som jag är... 😏 ) - men om jag inte kommer ihåg fel så använder Vista automatiskt en del RAM som grafikminne - och det är inte alls bra för prestandan i burken om man inte kan stänga av den funktionen, utan det är lika illa som "turbocache" och "hypermemory" på grafikkorten...

Jag kör också XP fortfarande. Jag har dessvärre inga köpta program så sitter med Cubase 3 ännu också. Men är extremt trött på 3Gb gränsen för minne.

RAM som grafikminne låter ju inte så bra, beror ju på hur mkt den nu ska använda?.. Det som skiljer OEM från retail är mindre support och sämre garantier bara eller? Hur mkt skiljer de i pris då? (orkar inte googla för tillfället 🙁) Låter ju som ett alternativ isf.

Postat

Nu kör jag fortfarande med XP och har inte hoppat på Vista-tåget, utan väntar tills W7 är ett säkert kort (feg som jag är... 😉 ) - men om jag inte kommer ihåg fel så använder Vista automatiskt en del RAM som grafikminne - och det är inte alls bra för prestandan i burken om man inte kan stänga av den funktionen, utan det är lika illa som "turbocache" och "hypermemory" på grafikkorten...

Har ditt grafikkort sk dedikerat grafikminne så ska det inte vara några problem att få Vista att ge f-n i att dedikera RAM som grafikminne. Detta görs normalt i Bios men visa drivrutiner kan även tillåta detta.

Se bifogat dokument för mer fakta

Cheers!

Postat
Har ditt grafikkort sk dedikerat grafikminne så ska det inte vara några problem att få Vista att ge f-n i att dedikera RAM som grafikminne. Detta görs normalt i Bios men visa drivrutiner kan även tillåta detta.

Det är just att grafikresurserna inte går att kontrollera manuellt i de mindre Vista-versionerna (utan bara i Business och Ultimate), som jag har fått höra från en i vanliga fall mycket väl insatt kille. Jag har däremot ingen egen erfarenhet av Vista, så jag kan förstås inte vara 110% säker, men ändå... 😉

När det gäller XP, så vet jag däremot helt säkert att Home funkar lika bra som Pro för musikburkar.

Postat
Det som skiljer OEM från retail är mindre support och sämre garantier bara eller? Hur mkt skiljer de i pris då? (orkar inte googla för tillfället 🙁) Låter ju som ett alternativ isf.

Enligt Dustin (64-bitsversionerna):

Business och Ultimate hade konstigt nog samma pris: 3245:-

Business OEM: 1595:-

Ultimate OEM: 2120:-

Kravet är att man köper exempelvis en hårddisk (som ju OS:et kan installeras på), så kan man köpa OEM.

Skillnaden är att man bara får DVD och licensnummer, att man inte har support från Microsoft (men hur ofta behövs det?) och att det bara får köras i den datr där det installeras från början (men om man måste byta ut delar så måste man... 😉 ).

Postat (redigerat)
Enligt Dustin (64-bitsversionerna):

Business och Ultimate hade konstigt nog samma pris: 3245:-

Business OEM: 1595:-

Ultimate OEM: 2120:-

Kravet är att man köper exempelvis en hårddisk (som ju OS:et kan installeras på), så kan man köpa OEM.

Skillnaden är att man bara får DVD och licensnummer, att man inte har support från Microsoft (men hur ofta behövs det?) och att det bara får köras i den datr där det installeras från början (men om man måste byta ut delar så måste man... 😉 ).

Ok så de installerar OS:et på HD:en man köper alltså? Går det inte att installera den på någon annan HD sen? Hänger inte riktigt med. Vill ju kunna installera om det om man får problem osv. Men om man får DVD och licensnr borde man ju kunna göra det.

Hur som helst låter 1595kr för Business riktigt bra. Så man kan köra upp till 192GB internminne. Och se till att den inte utnyttjar minnet till grafikkorten.

Redigerat av SirThoms
Postat (redigerat)
Ok så de installerar OS:et på HD:en man köper alltså?

Nej - men licensbestämmelserna säger att OEM-versionerna inte får säljas löst, utan bara ihop med hårdvara. Man får alltså både skiva och licensnummer och installerar själv. Programmässigt är det däremot exakt samma som retail-versionerna.

EDIT: Glömde nämna att priserna jag letade upp var för Vista, eftersom W7 inte har börjat säljas ännu... 😉 Misstänker dock att W7-priserna borde hamna någonstans i närheten av Vista-priserna.

Redigerat av Claes
Postat
Nej - men licensbestämmelserna säger att OEM-versionerna inte får säljas löst, utan bara ihop med hårdvara. Man får alltså både skiva och licensnummer och installerar själv. Programmässigt är det däremot exakt samma som retail-versionerna.

EDIT: Glömde nämna att priserna jag letade upp var för Vista, eftersom W7 inte har börjat säljas ännu... 😛 Misstänker dock att W7-priserna borde hamna någonstans i närheten av Vista-priserna.

Aha men då är det ju bara supporten som skiljer. Och den skiter jag i. Har aldrig någonsin behövt den ändå. Forum duger fint 😉.

Tnx!

• 2 månader senare...
Postat

Nu finns det tre versioner till salu, eller förbeställning som det heter på dustin.

Home

Professional

Ultimate

Tänkte beställa ett, och eftersom ultimate och professional kostar lika mycket så blir det nog ultimate.

Ska nog ha det på en dator som inte är uppkopplad, studiodatorn. Pluggar upp den mot nätet med jämna mellanrum och låter den uppdatera windows.

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Men vad är det för priser herrejösses!

Jag tänkte ju att nu äntligen kommer det så jag var sugen att testa iom att jag förutsätter att detta är MS ultimata (i alla fall nutidens) musik os. Nej det blir bara osx i fortsättningen också fan det kostar ju runt tusingen bara.

Win7 oavsett version måste ju vara helt enormt bra med dom priserna, är det verkligen så? Jag menar hur mycket mer bang for the buck om man jämför med WinXP, typ 3000 % på riktigt bättre eller?

Postat (redigerat)
Men vad är det för priser herrejösses!

Jag tänkte ju att nu äntligen kommer det så jag var sugen att testa iom att jag förutsätter att detta är MS ultimata (i alla fall nutidens) musik os. Nej det blir bara osx i fortsättningen också fan det kostar ju runt tusingen bara.

Win7 oavsett version måste ju vara helt enormt bra med dom priserna, är det verkligen så? Jag menar hur mycket mer bang for the buck om man jämför med WinXP, typ 3000 % på riktigt bättre eller?

Köp en OEM-version i stället för Retail, så blir det billigare.

Det brukar gå att köpa OEM om man tar den ihop med en hårddisk. OEM får inte säljas separat, men tar man en hårddisk samtidigt, så är det ju underförstått att man kommer att installera sitt nya Windows på den - och hårddiskar får man ju aldrig för mycket av... 🙂

Redigerat av Claes
Postat

En nackdel med OEM är att man måste då välja 32 bit eller 64bit verkar det som när jag kolla priser.

Ultimate Retail har med både 32 och 64.

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat
Köp en OEM-version i stället för Retail, så blir det billigare.

Det brukar gå att köpa OEM om man tar den ihop med en hårddisk. OEM får inte säljas separat, men tar man en hårddisk samtidigt, så är det ju underförstått att man kommer att installera sitt nya Windows på den - och hårddiskar får man ju aldrig för mycket av... 😄

Tack för tipset, det vore ju en möjlighet. Men jag undrar just om man inte som Zyan säger vill ha både 32 och 64 bit och då pratar vi nästan 100 % upp mot priset på OSX + priset för hårddisken som tillkommer utöver. Köper man då inte OEM så blir det nästan 400 % om jag läste rätt längre upp i tråden här. Det är det som gör att jag reagerar iom att nya Snow Leo verkligen är bra både funktions och layout mässigt och minst sagt användarvänligt så om det skulle visa sig att win 7 i princip är "jämt skägg" då blir det ganska mycket pengar i sjön bara för att testa.

Jag avvaktar nog till nån i bekantskapskretsen köper ny dator så man får provköra först.

Postat
En nackdel med OEM är att man måste då välja 32 bit eller 64bit verkar det som när jag kolla priser.

Ultimate Retail har med både 32 och 64.

Det var som 17. Jag trodde att Retail också var separata versioner för 32- eller 64-bit. Då kan det ju vara lönt att köpa Retail ändå - för framtiden är ju trots allt 64-bit, även om det komemr att dröja ett tag innan alla program och plugins är 64-bit kompatibla...

Annars går ju 64-bitsversionen att köra i ett 32-bit mode, där det mesta antagligen funkar - och då borde det inte vara några problem ändå, eller hur ser det egentligen ut? Då kunde man kanske satsa på 64-bit OEM och köra i 32-bit mode om det visar sig nödvändigt...

Postat

Det där med OEM är väl med så att även om man installerar det så blir det drygt när man ska byta något i burken och installera igen för det funkar väl bara i den konfiguration som det installeras i först...eller? Nån som vet? Lite osäker på om jag fått det rätt...

Postat
Det där med OEM är väl med så att även om man installerar det så blir det drygt när man ska byta något i burken och installera igen för det funkar väl bara i den konfiguration som det installeras i först...eller? Nån som vet? Lite osäker på om jag fått det rätt...

Jag har kört med OEM av XP i alla år hittills - och har bytt ut delar och uppgraderat och haft mig. Det enda som händer om man har aktiverat det tidigare (har för mig att Microsoft sparar licensnumren från aktiveringarna i typ 3 månader eller något sådant), så går inte den automatiska aktiveringen att göra, utan man måste ringa upp dem och få ett aktiveringsnummer via telefon i stället. Om de frågar varför man behöver aktivera om det, så är det ju för att man har bytt ut någon del, så det är inga konstigheter.

Licensnumret ska ju klistras fast på chassit - men det innebär alltså inte att det är förbjudet att byta ut delar i den datorn...

Om man försöker aktivera med helt nya delar för ofta så kommer däremot licensnumret förmodligen att spärras helt för aktivering om man inte har en vettig förklaring när man ringer upp.

Postat

Men om man ska köra 64 bit OS så bör väl hostar och pluggar också vara 64 bit.. vilket inte alla är. A world of trouble verkar det som..

Postat
Men om man ska köra 64 bit OS så bör väl hostar och pluggar också vara 64 bit.. vilket inte alla är. A world of trouble verkar det som..

Precis - men som jag har förstått det så går det att köra i något 32-bit mode i 64-bits Windows, om det behövs - och om det funkar bra, så kan man ju köra med 64-bit och gå över till riktigt 64-bit när alla pluggar är uppdaterade för det...

Någon som har testat detta med goda resultat med Cubase och ett gäng pluggar?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.