Jump to content
Annons

KISS Sonic Boom


aROCKER

Recommended Posts

hittade en till recension av Classic Rock, som hade fått lyssna på 6 av låtarna:

Here’s our quickfire reaction to the six songs we heard:

Modern Day Delilah

Based around a lumbering, War Machine-style rhythm, Paul Stanley’s high-pitched vocals sound top-notch and timeless, almost like they’ve been sampled from Kiss Alive! There’s a further ear-popping blast from the past when Mr Eisen howls (in his inimitable style): ‘Listen!’ (Or, more accurately: ‘LISSEN!’) Meanwhile, Tommy Thayer’s guitar work is straight out of the Ace Frehley riff book – page 37, paragraph five, to be precise. At a concise 3:35 in length, this is a perfect slam-bang beginning to the new album.

Russian Roulette

Gene Simmons takes the vocals on this one; it’s an archetypal lumbering, loping, pummelling offering, made all the better by the addition of a signature ‘ah-ah-ah-ah’ chant-line. Simmons’s vocals sound a little bit more refined than you might expect (we prefer it when he’s gruff and grumbling) but that’s a minor gripe. The lyrics are simplistic but effective: ‘This is Russian Roulette… one pull of the trigger is all you’re gonna get… you feel the hunger and it’s much too much… go on take a bite.’ To a fan of classic Kiss, that’s sheer poetry.

Never Enough

You’re know you’re on to a winner immediately as this one begins with a time-honoured Stanley shout of… wait for it… ‘Woah-yeah!’ This is a much jauntier offering than the preceding two tracks, recalling the more commercial, 1980s side of Kiss. The song has a real reach-for-the-sky spirit, full of uplifting phrases such as ‘rules just for breaking’, ‘life for the taking’ and (you guessed it) ‘love ’til I’m shaking’.

Yes I Know (Nobody’s Perfect)

Another three minutes of perfection – and if you’re worried about the brevity of some of the tracks, don’t. Remember, the key to a great Kiss song – whether it’s Strutter, Shock Me or Shout It Out Loud – is ‘don’t outstay your welcome’. This is a light-hearted, hyper-commercial ram-raid of a tune with Simmons at the mic-stand again, offering a growling ‘YEAH’ (capital letters, natch) followed by the inevitable invitation: ‘C’mon baby, take off your clothes.’ There’s no word on whether Simmons kept his T-shirt on during the ‘session’, however.

Stand

Our favourite so far; a proper, dyed-in-the-wool anthem recalling the crowd-rousing grandeur of God Gave Rock’N’Roll To You. Stanley delivers the words ‘Stand by my side, I’ll be next to you/Stand by my side, we’ll make it through/Stand by my side, we’ll get by, you and I’ with consummate Starchild passion. This one just grows and grows… and then offers a neat false ending with some soft, CSN&Y-style harmonies (yes, really) before picking up the pace once more.

I’m An Animal

Full of giant, stalking menace, this is based around a dense, Zeppelinesque riff. Thayer plays a marvellous slick-but-stumbling Frehley solo, and you can rest assured the lyrics – ‘I’m an animal and I’m free… I’m an animal in the street’ – don’t refer to an old lady with her poodle off the leash. Late in the song, the band issue the urge: ‘Stand up, raise your fists.’ Little do they know, we’ve been doing that since track one…

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
fick en ide på jobbet, varför gör inte vi på forumet Kiss nya platta istället?!!

Kul idé men ett as att genomföra är jag rädd för... vem skall göra ett nytt bättre omslag? 😛 Men jag förstår inte vad det är som är svårt för dem. Enkla licks inom blues o rock med en raktpå attityd. De har väl tappat vad de nu hade skulle jag tro. Eller så är det att producenten inte är tillräckligt bra... för att styra upp det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul idé men ett as att genomföra är jag rädd för... vem skall göra ett nytt bättre omslag? 😛 Men jag förstår inte vad det är som är svårt för dem. Enkla licks inom blues o rock med en raktpå attityd. De har väl tappat vad de nu hade skulle jag tro. Eller så är det att producenten inte är tillräckligt bra... för att styra upp det.

Jag håller med!

Det som kan ha hänt är att de blivit för stora och vill vara å pilla själva utan att lyssna på nån som ger konstruktiv kritik. (eller så vågar ingen)

Det är bara att själva gå in på KISS online så får ni se alla smörkommentarer å även höra låten delilah nånting.

Det låter okej men produktionen är ju väldigt långt ifrån nåt 70-tal...mera åt de hårdare låtarna från tex lick it up...

Riffet är tråkigt...solot bra å TT har snott från Ace medvetet.

Nä ut i solen nu...hoppas på nästa KISS-skiva som kommer om 11 år... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

satte mig med gitarren och har redan 2 bra ideer, en åt god of thunder hållet och en mer rock n roll aktig sak. fast det är bara verser och ingen refräng än.

Link to comment
Dela på andra sajter

satte mig med gitarren och har redan 2 bra ideer, en åt god of thunder hållet och en mer rock n roll aktig sak. fast det är bara verser och ingen refräng än.

Coolt! Ändå bra idé. Mr HellPig gör ju nu en liknande idé fast han remakear hela Dressed to kill.

Min RnR Music kanske hade fått plats på nya KISS med lite annan prod å Gene Paul unisont på sång 😄 (joke)

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Nä ut i solen nu...hoppas på nästa KISS-skiva som kommer om 11 år... 😄

Ja men då är de väl så gamla att de får använda rullator på scenen och Ace råkar tappa ut sina löständer när han försöker sjunga och Gene inte lyckas rulla upp tungan tillbaka i munnen utan får använda ena handen till det. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men då är de väl så gamla att de får använda rullator på scenen och Ace råkar tappa ut sina löständer när han försöker sjunga och Gene inte lyckas rulla upp tungan tillbaka i munnen utan får använda ena handen till det. 🙂

😄

Fast jag tror nog i alla fall att pappskallen Ace behöver sin rullator redan nu, fysiskt vrak som han är...

Efter att ha lyssnat på låten i sin helhet på Kissonline kan man konstatera att det låter alldeles för mycket Animalize, speciellt i refrängen när man hör Gene körbröla som han gjorde på 80-talet.

Versen är fortfarande ok och riffet är hyfsat men solot var verkligen sisådär, kändes lite småpatetiskt att han försökte imitera Ace, men det var ju i och för sig väntat, har man masken bör man väl kanske köra licksen också...nåja.

Ljudmässigt låter det bättre än på Psycho i alla fall...alltid nåt. 😉 Men nöjer man sig med det är man inte intresserad av att utmana sig själv...och någon Ginza beställning syns inte i horisonten.

Redigerat av DigRules
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 6 månader senare...
Det gör lite ont i ett hard core fan-hjärta som mitt, när varje skiva från och med Psycho Circus [1998] blivit ett patetiskt och misslyckat längtansskri efter en epok som är död.

Nu ska jag inte döma ut skivan i dess helhet, men "Modern Day Delilah" sög granit. Låter som en överbliven demo från 1982. Skulle inte förvåna mig ett skit om Vinnie varit med och skrivit eländet.

OK, nu har det gått sju månader sedan jag skrev det där... och jag har ändrat uppfattning lite grann. Lite.

Det är nämligen så att det är Pauls låtar [de han lead:ar på] som suger granit, inte övriga. Det här är första plattan på skitlänge som Gene får till mer än en (max två) låtar som kan mätas med Pauls diton. Fast som sagt, den här gången får Gene faktiskt in en och annan fullpoängare.

Min favorit på plattan är ohjälpligt och orubbat nog Genes "Yes I Know (Nobody's Perfect)". Jag vet, jag vet... En relativt anonym låt, men fan så gungig; den låten är det närmaste KISS någonsin har kommit sina (egna) "rötter" sedan 1978. Underbar låt. (På min önskelista står därmed högt att forumisterna aROCKER [trummor], Hellpig [gitarrer/solo] och Burnie [bas/sång] genast gör en cover på låten — och lite småfräckt mig själv på körer grinbig.gif)

En annan bra låt är Thayer's "When Lightning Strikes" — trots att det låter som en "aotootuner" gör jobbet lite här och där, precis som på "Calling Dr. Love" och "Christine Sixteen". Go figure.

Så. Nu fick jag det of my heart.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Hoppet finns om ett KISS mkll 🙂. Här lirar Paul med sin son Evan:

Sagan tar aldrig slut 😄

Mer feeling än farsan sin! 😛

Och ser ut som Lenny Kravitz kompgitarrist...helt klart stjärnpotential!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...