Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan

Jag har inte haft något backup system förr, men efter att en bekant fick en totalkrasch på sin dator så införskaffade jag mig en extern HD. Men nu har jag helt enkelt gjort drag and drop av de mappar jag vill ha backup på. Detta känns ju inte så smidigt. Finns det något sätt att göra detta i OSX utan något dyrt program? Jag vill inte att den ska göra det när den vill utan när jag säger till då det inte får ske under inspelning eller mix, samt så kommer inte denna HD vara inkopplad mer än när det ska göras backup.

Så ge mig era förslag nu

Har en disk som hela disken ska göras backup på, samt några mappar från Macintosh HD,

MVH

Anders

Annons
anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Timemachine borde väl funka ingår ju i oset. Carbon Copy Clooner funkar skitbra till hel backup och även att återställa från.

Postat
Timemachine borde väl funka ingår ju i oset. Carbon Copy Clooner funkar skitbra till hel backup och även att återställa från.

Timemachine fungerar riktigt bra! dock så går hd-utrymmet åt rätt snabbt då den verkar spara måååånga kopior av samma fil så man kan komma åt alla olika ändringar. Men programmet är smart och börjar ta bort "onödiga" kopior allt eftersom utrymmet tar slut.

Postat
En extern OS oberoende NAS med RAID 5 borde duga bra också t.ex en Netgear Ready NAS

Nja, det kanske hade fungerat bättre, men nu har jag redan köpt en extern HD 😉

Tack för alla svar, ska kika på timemachine. Kan man ställa in den så man väljer exakt vad den ska göra backup på och när?

MVH

Anders

Postat

Kollade lite på Timemachine, men det första som stod va att den skulle göra backup av ALLT på min MAC. Det vill jag ju inte. Är det någon inställning man gör detta senare? Vill inte radera min backup disk i onödan då det tog ett antal timmar att få över allt, så det är därför jag frågar.

MVH

Anders

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Har ingen riktig koll på det dessvärre men du säger att det tog ett par timmar att drag och droppa till din nya hårddisk. Det beror ju givetvis på hur mycket man har på diskarna men det jag tänker på det är att om jag inte minns fel så tog det mindre än en halvtimme att kopiera och även ungefär samma tid att återställa min hårdisk med CCC. Kort sagt en "dedicerad" mjukvara kanske fixar det där snabbare än drag och drop, kanske kan komma väll tillpass när det gäller säkerhetskopiering av systemdisken i alla fall.

Jag köpte en extern usb 500 gig hårddisk på elgiganten för ca 600 spänn, det visade sig sitta en seagate tyst och fin 7200 rpm sata hd i den. Dvs att nu har jag antingen en sata hd att montera i en dator och ett usb kabinett ledigt för en backup eller en data hårddisk om jag skulle behöva i framtiden eller en färdig backuplösning om jag inte snor hårddisken från den.

Redigerat av anarkisten1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.