Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har problem med knaster när jag spelar in mitt band.

Jag använder Ableton Live och M-audio FTU 8R, spelar in på alla åtta kanalerna samtidigt.

(1.Kagge 2.Virvel 3.Puka1 4.Puka2 5.OH1 6.OH2 7.Gitarr 8.Bas)

Anväder dynamiska mikrofoner på alla kanaler utom Over Head.

På vissa ställen i inspelningen kommer det knaster/sprak helt inkonsekvent, inte vid toppar i wav filerna.

Har lyckats lokalisera att spraket ligger mest på kanal 1,7 och 8.(Kagge, Gitarr och Bas)

Har ställt in buffer size på ljudkortet till 2048, har hyfast lång latensy i ableton.

Vad kan bidraga till detta knaster?

Kan phantom matning till dynamiska mikar göra detta?

Mjukvara, drivrutiner?

För låg buffert, för kort latensy?

Hjälp!

Annons
bobbish (oregistrerad)
Postat

Jag är inte heller så jäkla haj på detta hur man bäst ska ha konfigurerat.

Jag har i alla fall en FastTrack Pro men jag har i reason inställt på 512 typ med både låg latency och inget sprak, du får alltså sämre ljud om du sänker den?

har du provat?

Annars KANSKE kan jag tänka mig om din dator kanske inte pallar med 8 kanaler samtidigt?

För jag får sällan knaster, men när jag väl får det brukar datorn ha mkt jobb för sig och att det som en konsekvens av det blir knaster.

Sen tänkte jag på om dina högtalare eller något annat leder till att lågfrekventa ljud kanske har en större tendens att knastra, t.ex. kagge och basen, men gitarren verkade knastra också, vilket kanske dömer ut det påståendet.

Du får nog helt enkelt vänta tills någon mer kunnig kan svara på det 😉 Men om något av det jag skrev stämmer så prova dig fram.

Apropå drivrutiner borde du inte behöva något mer än det som följer med ljudkortet och eventuellt ASIO4ALL.

Peace

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.