Jump to content
Annons

Bästa ljudkortet under 10.000:-


Night Prowler

Recommended Posts

Sen kan man diskutera gitarrkablar i all oändlighet, men de spelar också roll. En kabel

med renare kärna har mindre egen distortion.

Oppoppupp...

Ett sådant påstående slinker inte förbi utan uppmärksamhet; kan du utveckla och förklara? Länkar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 137
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Alltså, det beror på vad du menar med grundljud. Gissar att du menar ljudet som går in i ditt system helt oprocessat (din in-signal helt enkelt)?

Enda sättet att påverka det är ju genom hårdvaran, eftersom din nuvarande utrustning (tillsammans med dig) sätter samtliga ramar för hur det låter.

Gitarren är ju klockren, mer AC/DC än så blir det inte. Vad sitter det för mickar i? Nu är det väl Classic '57 i SG '61, och det är en ytterst viktig faktor

för att få "rätt" ljud. Angus spelar ju med relativt snäll signal, jämfört med vad man kan tro. Har du då för kaxiga mickar sunkar det till ljudet ordentligt, iaf

för dina ändamål. Men är det Classic '57-mickarna som sitter i din SG är det ju knappast problemet. De borde ge ett skarpt och relativt rent

(dynamiskt) gitarrljud, precis som du beskriver att du vill ha. Sen kan man diskutera gitarrkablar i all oändlighet, men de spelar också roll. En kabel

med renare kärna har mindre egen distortion. Måhände kan du se över din inspelningsmiljö och leta efter källor till interferens. Långsökt kan tyckas,

men man vet aldrig. Spelar man med analoga rörstärkare kan man ha elkontakter som ger olika störningar på olika ställen i huset. Den "renaste" kontakten

hemma i villan sitter i en ingångsgarderob 😛 Stärkaren blir helt enkelt tystast i just det eluttaget.

Poängen med mitt inlägg är att det finns saker du kan göra utan att börja peta i hårdvaran, men det är ändå den tillsammans med din egen spelteknik (vilken

jag absolut inte ifrågasätter) som bestämmer hur det låter. Jag har svårt att komma på saker du skulle kunna göra för att hitta ett bättre grundljud förutom

att börja laborera med dina prylar, förutsatt att jag tolkade vad du menade med grundljud på rätt sätt. Hur låter ljudet när du väl skruvar till AC/DC i dina

pluggar? Även ett enkelt ljudkort brukar ju kunna leverera förbluffande resultat när man väl sätter sig ner och tweakar ordentligt. Annars kanske det enda rätta

är att plocka fram skolpojksuniformen ☺️

Just det, det är in-signalen som jag vill ska låta bättre. Men jag ska skruva lite extra och laborera runt innan jag skaffar nya grejer. Det kanske börjar låta bättre då.

Japp, det är classic '57-mickar som sitter i gitarren. Men stallmicken som Angus använder har en högre output än 57`micken och Tony Iommi har en ännu högre output mick. Men det ska nog inte göra så jättestor skillnad men det kanske är något att tänka på också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men det var bara hans åsikt. För en runt 3000:- får man ett bra kombinerat ljudkort/preamp såsom något av t ex tc. electronics som nu någon redan nämnt. Men tror knappast Gilbert menade att slänga ut runt 10 000:-.

Förtydligande:

Vad jag menade var att jag inte finner någon direkt anledning att byta ljudkort och istället (om man nu måste uppgradera) rekommenderar att köpa en bra preamp (förutsatt att man har behov av en sådan).

Givetvis så är jag stark förespråkare av akustikbehandling i första hand. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Förtydligande:

Vad jag menade var att jag inte finner någon direkt anledning att byta ljudkort och istället (om man nu måste uppgradera) rekommenderar att köpa en bra preamp (förutsatt att man har behov av en sådan).

Givetvis så är jag stark förespråkare av akustikbehandling i första hand. 😛

Det här kanske är en idiotisk fråga, men finns det någon preamp som använder sig av akustikbehandling? Om ni förstår vad jag menar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Oppoppupp...

Ett sådant påstående slinker inte förbi utan uppmärksamhet; kan du utveckla och förklara? Länkar?

Haha, såklart! Jo, enkelt uttryckt kan man säga att ju renare kärnan av en kabel är, alltså

den del där elektronerna färdas pga den spänning som uppkommer till följd av induktionsfenomenet

i mikrofonerna, ju mindre "färgning" eller distortion får man i sitt ljud. Och då menas inte distortion

i gitarrbemärkelse, alltså "dist", utan distortion i ordets mest basala mening, alltså ljudförvrängning.

En billig gitarrkabel är inte skärmad mot störningar utifrån och har en oren kärna, alltså en kärna

som inte består av exempelvis ren koppar (eller vilken metall man nu vill), utan koppar med slagg (föroreningar) i.

Den fångar således upp bakgrundsbrus och förvränger signalen från gitarren. Dessutom kan den, om den är ritkigt dålig, leda

till siganbortfall, alltså försvagad signalstyrka.

Den absolut renaste kabelkärnan som finns att få nu vad jag vet är en Van Der Hul-kabel, tror den heter "The Third"

med ledare av ren kolfiber. Kostar 51.000 för ett stereopar, så det är ju ett extremt exempel. Men poängen är att en

bättre kabel ger, väldigt generaliserat, ett renare och klarare ljud. Kan jämföras med att blåsa på med sin Ferrari på

en gropig skogsväg jämfört med en tom, spikrak motorväg. Typ 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, såklart! Jo, enkelt uttryckt kan man säga att ju renare kärnan av en kabel är, alltså

den del där elektronerna färdas pga den spänning som uppkommer till följd av induktionsfenomenet

i mikrofonerna, ju mindre "färgning" eller distortion får man i sitt ljud. Och då menas inte distortion

i gitarrbemärkelse, alltså "dist", utan distortion i ordets mest basala mening, alltså ljudförvrängning.

En billig gitarrkabel är inte skärmad mot störningar utifrån och har en oren kärna, alltså en kärna

som inte består av exempelvis ren koppar (eller vilken metall man nu vill), utan koppar med slagg (föroreningar) i.

Den fångar således upp bakgrundsbrus och förvränger signalen från gitarren. Dessutom kan den, om den är ritkigt dålig, leda

till siganbortfall, alltså försvagad signalstyrka.

Den absolut renaste kabelkärnan som finns att få nu vad jag vet är en Van Der Hul-kabel, tror den heter "The Third"

med ledare av ren kolfiber. Kostar 51.000 för ett stereopar, så det är ju ett extremt exempel. Men poängen är att en

bättre kabel ger, väldigt generaliserat, ett renare och klarare ljud. Kan jämföras med att blåsa på med sin Ferrari på

en gropig skogsväg jämfört med en tom, spikrak motorväg. Typ 😛

Fina ord men var är länkarna som styrker detta?

Vi i detta forum (de flesta iallafall) faller inte så lätt för liknande påståenden.

En kabel är en kabel och givetvis så kan skärmen spela viss roll i detta fall då det är en obalanserad koppling men samtidigt så kommer mickarna på guran att vara mest känsliga för interferens och inte kabeln.

Det har gjorts åtskilliga blind och bubbelblindtester som visar att ingen hör skillnad på kablar generellt. Gitarrkabel kan i vissa fall bete sig lite olika men detta beror på den höga impedansen på mottagarsidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fina ord men var är länkarna som styrker detta?

Vi i detta forum (de flesta iallafall) faller inte så lätt för liknande påståenden.

En kabel är en kabel och givetvis så kan skärmen spela viss roll i detta fall då det är en obalanserad koppling men samtidigt så kommer mickarna på guran att vara mest känsliga för interferens och inte kabeln.

Det har gjorts åtskilliga blind och bubbelblindtester som visar att ingen hör skillnad på kablar generellt. Gitarrkabel kan i vissa fall bete sig lite olika men detta beror på den höga impedansen på mottagarsidan.

Länkarna som styrker detta? En lärobok i signalfysik är nog en bra källa.

Givetvis rör det sig om små skillnader. Precis som du skriver är det inte ofta

man hör skillnad på kablar, och jag kan inte tänka mig vad som möjligen skulle

motivera kablar för över 50.000 annat än att det är det absolut värsta och då köper ju

folk det. Fast det klart, man kan ju lägga miljoner på andra delar i sin ljudanläggning,

och då är väl inte kablar för 50.000 något problem.

Att en kabel är en kabel är sant, men att det är skillnad på kabel och kabel är

precis lika sant det också. Jag skrev aldrig att skillnaderna var stora, men de finns. Alltså skillnader

i signalvägen. Att de påverkar mycket tror jag absolut inte, men det har jag aldrig sagt heller.

Du bad mig att förklara vad jag menar och då gjorde jag det 😛 Varför jag tog upp kabeln från början

var för att belysa att det kan vara just där som man får "orenhet" i sin signalkedja, om de inte

är ordentligt skärmade. Ja, det var olyckligt att jag tog upp det synnerligen omdebatterade fenomenet med

motståndsbetingad signalförvrängning. Det kom med av bara farten. ☺️ Det är inte ett till närmelsevis

lika stort kabelrelaterat problem som dålig skärmning. Så jag gör om liknelsen; Det kan jämföras med att

köra sin Ferrari på en spikrak öppen motorväg jämfört med att göra samma sak på en motorväg där man

kör över en fimp var tionde mil 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Det här kanske är en idiotisk fråga, men finns det någon preamp som använder sig av akustikbehandling? Om ni förstår vad jag menar...

😛 Nej men ärligt, du vet inte riktigt vad du är ute, efter men ändå är du beredd slösa 10 000:- på något som du inte har riktigt koll på. Håll i slantarna och spara dem till något som bättre monitorer etc. Det har du större nytta av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här kanske är en idiotisk fråga, men finns det någon preamp som använder sig av akustikbehandling? Om ni förstår vad jag menar...

Är inte säker på om jag förstår hur du menar.

Det finns ju system som läser av akustiken i ditt rum/studio och anpassar vad du hör i monitorerna därefter.

Hur bra de är har jag däremot ingen aning om, och jag gissar att man behöver bra monitorer för att skillnaden

ska gå fram ordentligt. Vet inte mycket på det området.

Link to comment
Dela på andra sajter

😄 Nej men ärligt, du vet inte riktigt vad du är ute, efter men ändå är du beredd slösa 10 000:- på något som du inte har riktigt koll på. Håll i slantarna och spara dem till något som bättre monitorer etc. Det har du större nytta av.

Men det är ju därför han frågar oss. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte säker på om jag förstår hur du menar.

Det finns ju system som läser av akustiken i ditt rum/studio och anpassar vad du hör i monitorerna därefter.

Hur bra de är har jag däremot ingen aning om, och jag gissar att man behöver bra monitorer för att skillnaden

ska gå fram ordentligt. Vet inte mycket på det området.

Detta har diskuterats "flitigt" i detta forum:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=47807

Link to comment
Dela på andra sajter

Night Prowler:

Om det enda du gör är att linea gitarren och aldrig använder högtalare (utan bara hörlurar) eller spelar in med mic så behöver du naturligtvis inte bry dig om akustiken.

Tror inte en preamp (med DI-ingång för gitarren då) kommer att göra jätte stor skillnad men du kan väl låna hem en och prova.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta har diskuterats "flitigt" i detta forum:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=47807

Tack! Nu har jag läst på mer i ämnet. Och jag skulle inte rekommendera det för fem öre. Dock

fick debatten som uppkom på tråden mig att sätta colan i halsen och storkna i mina egna

hysteriska skrattanfall.

Min personliga favorit, utan att peka ut någon:

"Men snälla,snälla,snälla Gilbert stående vågor korrigerar man inte genom att boosta....

Ergo har över 1000 dynamiska filter och kompenserar även fasfel... "

Just det där med "Ergo har över 1000 dynamiska filter" är så underbart! 😄

Med andra ord: Har något över 1000 dynamiska filter måste det ju vara skitbra?!

Ja herregud... 😎 Night Prowler: Vad du än köper, se till att det har över

1000 dynamiska filter! Förlåt, man jag kan inte sluta skratta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! Nu har jag läst på mer i ämnet. Och jag skulle inte rekommendera det för fem öre. Dock

fick debatten som uppkom på tråden mig att sätta colan i halsen och storkna i mina egna

hysteriska skrattanfall.

Min personliga favorit, utan att peka ut någon:

"Men snälla,snälla,snälla Gilbert stående vågor korrigerar man inte genom att boosta....

Ergo har över 1000 dynamiska filter och kompenserar även fasfel... "

Just det där med "Ergo har över 1000 dynamiska filter" är så underbart! 😄

Med andra ord: Har något över 1000 dynamiska filter måste det ju vara skitbra?!

Ja herregud... 😎 Night Prowler: Vad du än köper, se till att det har över

1000 dynamiska filter! Förlåt, man jag kan inte sluta skratta...

Ja, visst är det underhållande!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju mer man läser desto mer hål finns det att fylla som egentligen inte behöver fyllas. Nä men, jag måste nog besöka en musikaffär som har dem här prylarna så man testa sig till ett bra ljud. Sen köper man!

Din ide är helt rätt i teorin, men väl i butiken står du inför det största problemet av alla: försäljaren 😄

Skämt åsido, det är ett bra sätt. Mitt tips är dock att i möjligaste mån prova grejer hemma. Om inte annat så för

att höra hur grejerna låter i din egen studiomiljö, såvida du inte lyssnar i lurar. Monitorer exempelvis låter av uppenbara

akustiska skäl helt annorlunda i en musikaffär, där du kan höra en virveltrumma sjunga med i fjärran, än vad de gör hemma,

där du istället förvånat kan upptäcka att en garderobsdörr kommer i svängning. Och kör du enbart med lurar så ta för guds

skull med dig dina egna lurar till butiken. Sen är det ju inte alltid det går att lyssna hemma av andra uppenbara skäl, kanske

ingen av polarna som har just grejerna du vill testa och då får man gå till butiken och köra på 😎

När du väl gjort det är det ju ett ypperligt tillfälle att återvända hit och berätta vad du fastnade för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, visst är det underhållande!

Ja, och det blir ju bara bättre ju längre tråden går...

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

För att återkomma till ursprungsfrågan så tycker jag det är intressant att lyssna på youtube klipp som har spelats in med Firefacet och Dueten. Vet inte hur rättfärdigt det är till ljudkorten när det blir upplagt så här, men jag tycker att det som är inspelat med Firefacet låter bättre än Dueten.

RME Fireface 400

Apogee Duet

http://www.youtube.com/watch?v=QBrPmEdWqZ4...feature=related

Link to comment
Dela på andra sajter

För att återkomma till ursprungsfrågan så tycker jag det är intressant att lyssna på youtube klipp som har spelats in med Firefacet och Dueten. Vet inte hur rättfärdigt det är till ljudkorten när det blir upplagt så här, men jag tycker att det som är inspelat med Firefacet låter bättre än Dueten.

RME Fireface 400

Apogee Duet

http://www.youtube.com/watch?v=QBrPmEdWqZ4...feature=related

Det säger nog dessvärre inte så mycket om skillnaderna du skulle uppleva mellan de båda korten i din egen inspelningsmiljö.

För att höra skillnad på dem skulle du behöva lyssna på referensmaterial in- och uppspelat under exakt samma förhållanden.

Det vi ser i klippen är inte bara inspelat med olika ljudkort utan med en hel drös olika utrustning förutom själva korten, för att

inte tala om musikerna själva. Om Steve Vai spelade in en gitarrslinga på ett riktigt billigt ljudkort skulle det förmodligen låta

bättre än om till exempel jag medelst Vai's utrustning spelade in samma slinga på ett vansinnigt dyrt ljudkort. Hänger du med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det säger nog dessvärre inte så mycket om skillnaderna du skulle uppleva mellan de båda korten i din egen inspelningsmiljö.

För att höra skillnad på dem skulle du behöva lyssna på referensmaterial in- och uppspelat under exakt samma förhållanden.

Det vi ser i klippen är inte bara inspelat med olika ljudkort utan med en hel drös olika utrustning förutom själva korten, för att

inte tala om musikerna själva. Om Steve Vai spelade in en gitarrslinga på ett riktigt billigt ljudkort skulle det förmodligen låta

bättre än om till exempel jag medelst Vai's utrustning spelade in samma slinga på ett vansinnigt dyrt ljudkort. Hänger du med?

Mycket sitter i fingrarna ja. Tycker ändå att det är intressant att lyssna på klippen. Men jag tar ingen ställning för något av korten. Svårt att själv jämföra när man inte sitter på något av korten då blir det såna här youtube jämförelser.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ju mer man läser desto mer hål finns det att fylla som egentligen inte behöver fyllas. Nä men, jag måste nog besöka en musikaffär som har dem här prylarna så man testa sig till ett bra ljud. Sen köper man!

Och glöm inte för all del i världen att ta allt på öppet köp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och glöm inte för all del i världen att ta allt på öppet köp.

Öppet köp? I Sverige??? Jag har ALDRIG fått öppet köp i en musikaffär i Sverige. Nä, jag kommer testa prylarna i en svensk musikaffär (om prylarna finns där) sen kommer jag köpa dem mycket billigare antingen från Tyskland eller England. England är billigare än Tyskland. Och då får man faktiskt öppet köp också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Byt affär...

Fått nej till öppet köp från Jam, 4-sound och Musikbörsen. Jag har inte testat dlx än men kommer inte bli förvånad om samma gäller där.

Edit: Och varför köpa i Sverige när man får saker billigare i andra länder?

Redigerat av Night Prowler
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.