SadamJR Postat 18 augusti 2009 Postat 18 augusti 2009 I sverige har det sedan länge varit så att enstaviga namn som t ex karl förlängs med en stavelse och blir Kalle, Jan blir Janne osv. I USA har det varit tvärtom. Peter Blir Pete osv. Men någonting tycks ha hänt in Sverige. Plötsligt presenterar sig alla som Per, Lars och Sven, istället för Pelle, Lasse och Svempa. Vad kan detta bero på? Är det ett utslag av den amerikanisering som Sverige varit utsatt för sedan 50talet, eller beror det på något annat?
Pazo Postat 18 augusti 2009 Postat 18 augusti 2009 jag vet inte... Man kanske vill säga sitt riktiga namn? 🤪 Kalle osv känns ju som smeknamn
Valle Postat 18 augusti 2009 Postat 18 augusti 2009 Du har en insekt någonstans... Enligt din "amerikanisering" uppmuntras man propsa mer på vardaglignamnen snarare än namnen de eventuellt härrör ifrån. Så, om alla dina vänner, Per, Lars och Sven väljer sig att kalla sig just Per, Lars och Sven, så borde ju det bli början på en av-amerikanisering. No? Dessutom är "amerikanisering" ett töntigt begrepp i sammanhanget, i synnerhet då det inte finns några "amerikanska" namn. Så vida du inte heter [översatt] Blå Kopparormen eller Gilla Pilla Navel.
SadamJR Postat 18 augusti 2009 Trådstartare Postat 18 augusti 2009 Nej Valle, man uppmanas inte propsa på någonting. Jag ställer bara en enkel fråga. Du framstår som alltmer förvirrad för varje dag.
Valle Postat 18 augusti 2009 Postat 18 augusti 2009 Du säger ju att i Sverige har Pelle blivit Per [vardaglignamn blir ursprungsnamn] och att i USA skiftar Peter till Pete [ursprungsnamn blir vardaglignamn]. Det är ju två helt skilda utvecklingar! Därför borde det snarare handla om en av-amerikanisering, inte amerikanisering som du var inne på. Ergo: insekt i tänkeriet. Så, nu har jag svarat på i alla fall en av dina "enkla" frågor (jag fick det till tre frågor, inte en. Senil?).
SadamJR Postat 18 augusti 2009 Trådstartare Postat 18 augusti 2009 I USA förvandlas Peter fortfarande till Pete så vitt jag vet. Ingen utveckling eller förändring där alltså. Däremot ser vi i Sverige hur utvecklingen alltmer går mot att enstaviga namn inte förvandlas till de tvåstaviga smeknamn som tidigare varit vanliga. Jag har aldrig påstått att detta beror på någon form av amerikanisering, bara ställt frågan om detta kunde vara orsaken. Så, om vi avskriver amerikanisering som orsak till den här utvecklingen, vad kan det då bero på? Är ganska övertygad om att jag har rätt i att utvecklingen går åt det här hållet.
SadamJR Postat 19 augusti 2009 Trådstartare Postat 19 augusti 2009 Carl Bildt, inte Calle. Jan Guillou, inte Janne. I grundskoleåldern där de här namnen är vanliga är det ovanligt att de tvåstaviga smeknamnen används numera.
Dingbats Postat 20 augusti 2009 Postat 20 augusti 2009 Carl Bildt, inte Calle. Jan Guillou, inte Janne. Det är väl knappast nytt? Har de nånsin hetat Calle och Janne offentligt?
debatt Postat 20 augusti 2009 Postat 20 augusti 2009 I grundskoleåldern där de här namnen är vanliga är det ovanligt att de tvåstaviga smeknamnen används numera. Jaha. Sedär! 🙂
SadamJR Postat 20 augusti 2009 Trådstartare Postat 20 augusti 2009 Det är väl knappast nytt? Har de nånsin hetat Calle och Janne offentligt? Nej, just de har inte gjort det, men många andra kända personer. Vi har Janne Schaffer och Janne Josefsson m fl. Vi har Kalle Sändare och Kalle Jularbo m fl. Hur kul låter Karl Anka, och vem skulle köpa karls kaviar. När det gäller vanliga dödliga har det snarast varit regel att smeknamnet används. Mitt intryck är att detta har förändrats, särskilt bland yngre.
barkley Postat 20 augusti 2009 Postat 20 augusti 2009 Hela smeknamnsfenomenet har ju tappat stinget på senare år. Det var roligare förr när folk hette Limpan, Tjoffe, Malmen, Gurkan o liknande.
Fidden Postat 20 augusti 2009 Postat 20 augusti 2009 Hittills har SadamJR, Pazo, Valle, Debatt, Dingbats, Barkley och Fidden skrivit i tråden. Smeknamn kanske är någonting man mest använder på nätet idag?
Micke H Postat 20 augusti 2009 Postat 20 augusti 2009 (redigerat) Kan bara tala för mig själv, och jag har alltid hetat Micke. Mikael säger bara mina föräldrar. 🥰 Redigerat 20 augusti 2009 av Micke H
SadamJR Postat 20 augusti 2009 Trådstartare Postat 20 augusti 2009 Hittills har SadamJR, Pazo, Valle, Debatt, Dingbats, Barkley och Fidden skrivit i tråden. Smeknamn kanske är någonting man mest använder på nätet idag? Va! trodde verkligen att du hette Fidden.
®offe Postat 21 augusti 2009 Postat 21 augusti 2009 Oj, här är tydligen en trend som jag helt missat... Jag hakar på för att inte verka töntig! /®olf
debatt Postat 21 augusti 2009 Postat 21 augusti 2009 Det uttalas "Stora bokstaven R innesluten i en cirkel". Således är hans signatur: Stora bokstaven R innesluten i en cirkeloffe.
Fidden Postat 21 augusti 2009 Postat 21 augusti 2009 Åh... Och jag trodde det hette "ring-ärr", och att det också stavades "®en i notre dame".
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.