SadamJR Postat 18 augusti 2009 Postat 18 augusti 2009 (redigerat) Har problem med värk i mina händer. Har därför svårt att spela in ackord i mitt Cubase 4 med min vanliga klaviatur. Har funderat på om ett billigt hemkeyboard med automatkomp, enfingersackord och midi ut skulle kunna vara lösningen. Det jag undrar över är alltså om någon känner till om man kan sända info om dessa ackord via midi ut och därmed spela in dem i Cubase. Tack på förhand. Redigerat 18 augusti 2009 av SadamJR
Claes Holmerup Postat 18 augusti 2009 Postat 18 augusti 2009 Jag tror att sådant bara sker internt i keyboarden - och alltså inte skickas ut över Midi. 🙂
ake Postat 18 augusti 2009 Postat 18 augusti 2009 Pröva midieffekten chorder för enfingersackord. Åke
SadamJR Postat 18 augusti 2009 Trådstartare Postat 18 augusti 2009 Pröva midieffekten chorder för enfingersackord. Åke Har provat chorder, men efter att ha lagt ner en halv dag på att programmera in de vanligaste ackorden höll den inte inställningarna. Skulle dessutom vilja ha möjligheten att prova mig fram på ett enkelt sätt, utan att behöva programmera in ackord i förväg.
Claes Holmerup Postat 18 augusti 2009 Postat 18 augusti 2009 Har ingen aning om hur bra/dåligt de funkar, men jag hittade dessa lite snabbt: Chordator Chordworx Kolla om någon av dem kan hjälpa dig. 🙂
SadamJR Postat 18 augusti 2009 Trådstartare Postat 18 augusti 2009 Har ingen aning om hur bra/dåligt de funkar, men jag hittade dessa lite snabbt: Chordator Chordworx Kolla om någon av dem kan hjälpa dig. 🙂 Tack för hjälpen. Har laddat hem dessa tidigare, men kan inte lura ut var man ska placera dem, alltså i vilken mapp och om man sedan ska använda dem som någon slags insert eller liknande.
Claes Holmerup Postat 18 augusti 2009 Postat 18 augusti 2009 (redigerat) Tack för hjälpen. Har laddat hem dessa tidigare, men kan inte lura ut var man ska placera dem, alltså i vilken mapp och om man sedan ska använda dem som någon slags insert eller liknande. Går de kanske att använda som midi-plugins - alltså midi-"effekter"...? Annars kanske man behöver labba med ett extra midispår och midi in/ut på de båda spåren som ska funka ihop...? Redigerat 18 augusti 2009 av Claes
SadamJR Postat 18 augusti 2009 Trådstartare Postat 18 augusti 2009 Går de kanske att använda som midi-plugins - alltså midi-"effekter"...?Annars kanske man behöver labba med ett extra midispår och midi in/ut på de båda spåren som ska funka ihop...? Tror att de går att använda som midieffekter precis som chorder m fl. Vet bara inte i vilken mapp jag ska placera dem för de ska dyka upp som midiinserts som t ex chorder gör.
DieHard (oregistrerad) Postat 18 augusti 2009 Postat 18 augusti 2009 Prova lägga dem i samma mapp som alla andra midipluggar ligger.
SadamJR Postat 18 augusti 2009 Trådstartare Postat 18 augusti 2009 Får försöka med det. Kom just på att de ligger i en mapp med namnet presets. Börjar bli svårt trött på detta Cubase.
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 18 augusti 2009 Postat 18 augusti 2009 Alltså det borde gå att få synten att skicka ut autokompen, jag är nästan helt säker på att det gick på en gammal billig budget synt jag hade för länge sedan. Man tycker ju att det borde gå på moderna då, det hela hänger väl i första hand på om det finns midi ut. Problemet kan väl bli att få dom olika instrumenten som ingår i autokompet att antingen skicka på olika midikanaler eller att splitta upp det när det väl är inne i Cubase. Dvs. om man behöver göra det.
SadamJR Postat 18 augusti 2009 Trådstartare Postat 18 augusti 2009 Det kunde i och för sig vara kul med autokompen, men det är enfingersackorden jag behöver.
laxlaxlax Postat 18 augusti 2009 Postat 18 augusti 2009 Eller spela en ton i taget? Finns en del fördelar med det - stråkar blir tillexempel mycket trovärdigare. Det kanske kan bli ett nytt sätt att tänka på dina arrangemang? Synd att höra om din värk i fingrarna 🙂
sixties Postat 18 augusti 2009 Postat 18 augusti 2009 jag är ganska kass på klaviatur så jag brukar spela ett eller två akord åt gången, sen tar jag om låten och spelar nästa akord. då behöver du inte ändra finger sättningen så ofta vilket kanske känns bättre för fingrarna.
SadamJR Postat 18 augusti 2009 Trådstartare Postat 18 augusti 2009 Är själv kass på klaviatur, men vet hur man fuskar. Tanken bakom detta inlägg är att jag försöker hitta ett sätt att prova mig fram och improvisera en smula. Tack för sympatierna.
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 18 augusti 2009 Postat 18 augusti 2009 Ok men om det går med autokompen så borde det ju gå med one finger oxå tycker man. Det handlar ju bara om att synten ska kunna skicka via midi ut och kan man ställa in olika midikanal per instrument så borde det ju oxå gå att skicka ett ackord från ett one finger läge iom att det förmodligen är många år sedan en synt inte var multimbral. Kanske värt att helt enkelt bara fråga i en musikaffär.
SadamJR Postat 18 augusti 2009 Trådstartare Postat 18 augusti 2009 Får göra det. Sedan var det bara det där med att fråga personalen i en musikaffär, men det skulle kunna bli en helt egen tråd.
DivineCo Postat 18 augusti 2009 Postat 18 augusti 2009 enfingersakord finns inte. Däremot är det ibland klokare att slå få toner.
DivineCo Postat 18 augusti 2009 Postat 18 augusti 2009 Och jag har fel. Ett finger och ett ljud kan vara mer.
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 18 augusti 2009 Postat 18 augusti 2009 Får göra det. Sedan var det bara det där med att fråga personalen i en musikaffär, men detskulle kunna bli en helt egen tråd. Ja jag håller med men förvånansvärt ofta hos dom "stora" (som då ofta har ett lite större sortiment men framför allt om dom har tid att engagera sig och om man om man hittar "rätt" kille) kan man med lite tur få koll på just sånt här. Det är min erfarenhet från butikerna i Linköping i alla fall. Om det skulle visa sig var kört så går det ju ofta alltid att "handjaga" in stämmorna med musen i pianorullen i dom flesta musikprogram. Nåväl Lycka till
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.