Joagus (oregistrerad) Postat 18 augusti 2009 Dela Postat 18 augusti 2009 Hej, Jag har en ny PC med en SATA hårddisk 1TB. Nu när jag ska lägga in Cubase och mina vst instrument vad är bäst att göra: - Allt på C: ? - Köpa ytterligare en intern SATA disk och lägga vst instrumenten på? - Firewiredisk? Skulle vara intressant att höra fördelar/nackdelar. /Jocke Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
basshole Postat 18 augusti 2009 Dela Postat 18 augusti 2009 Installera Cubase samt alla VstInstrument på C: Lägg däremot alla samplingsbibliotek, dvs de ljudfiler VstInstrumenten använder (om de använder samplingar) på en annan HDD. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 18 augusti 2009 Dela Postat 18 augusti 2009 Är det en stationär dator finns det ingen fördel att använda en extern disk. Så skaffa en hårddisk till, och gör som basshole säger. Cubase+pluggar på C: Cubase-projekt/ljudbanker/samplingar på D: Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Joagus (oregistrerad) Postat 19 augusti 2009 Dela Postat 19 augusti 2009 Är det en stationär dator finns det ingen fördel att använda en extern disk. Så skaffa en hårddisk till, och gör som basshole säger. Cubase+pluggar på C: Cubase-projekt/ljudbanker/samplingar på D: Får jag mycket prestandaförsämring om jag kör allt på C: ? Mitt system: Intel Core# 2 Quad 2.83GHz 4GB minne SATA HDD 7200.12 1TB 3.0Gb/s, 32MB, 7200RPM Extrent firewire ljudkortkort Windows XP Cubase /Jocke Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 19 augusti 2009 Dela Postat 19 augusti 2009 (redigerat) Får jag mycket prestandaförsämring om jag kör allt på C: ? Det beror på hur mycket audiospår och stora streamande samplingsbibliotek du använder. Jag har för säkerhets skull lagt upp det så här: 1. Systemdisk 2. Audiodisk 3. 2st Raid0-konfigurerade diskar för streamande samplingsbibliotek Om du kör med mycket audiospår men lite samplingsbibliotek, så kan du lägga audio på en separat disk - och kör du mycket samplingsbibliotek men lite audiospår, så kan du lägga samplingsbiblioteken på separat disk. Kör du mycket av både samplingsbibliotek och audioinspelningar så kan du behöva 2 extra diskar, men kör du bara lite av båda, så kan du klara dig bra med bara en disk. Glöm inte att skaffa en backupdisk också! Den kan gärna vara en eSATA, eftersom det är snabbast (samma hastighet som en intern disk), men om det inte finns någon eSATA-port så kan du köra Firewire. Redigerat 19 augusti 2009 av Claes Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 19 augusti 2009 Dela Postat 19 augusti 2009 Glöm inte att skaffa en backupdisk också!Amen, broder! 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AnthonW Postat 19 augusti 2009 Dela Postat 19 augusti 2009 (redigerat) hur är det egentligen med hårddiskar av andra märken när det handlar om mac pro? om jag tex. inhandlar två sånahär http://www.pricerunner.fr/pl/36-941767/Dis...mparer-les-prix så går dom utan svårigheter att sätta in i min mac pro 2009? det är ju klockrent isf. och det är ju mindre än halva priset på en av macs egna! /en som är ny med stationära datorer Redigerat 19 augusti 2009 av AnthonW Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.