Jump to content
Annons

Hänga upp tyg i replokal


m95larek

Recommended Posts

Akustiken i vår replokal är inte direkt optimal, det bullrar o studsar o skramlar o lever om i största allmänhet. Har nu kommit över lite gratis tyg, och tänkte att det kanske blir lite bättre om man hänger upp det på något smart sätt. Lokalen är av storleken normalstort klassrum, väggarna är av typiskt material, på drygt halva golvet ligger en matta, och taket är av träpanel. Tyget är av normal tjocklek och skulle väl räcka till drygt en långsida.

Frågan är var det ger mest nytta? I taket? Längs en långsida? Klippa upp det och sätta det i hörnen? Kombinationer av detta?

Vårt band består av trummor, bas, ak gitarr, elgitarr o sång, och vi spelar normalskramlig pop/rock/country.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kommer inte ge så mycket mot det bullriga. Kanske allt i ett hörn isåfall. Göra samma med alka hörn bara fylla dom med tungt tyg. Sedan hänga upp något lättare längsväggarna. Kanske kan funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyg kan bara absorbera diskant, så om det är basen som mullrar och lever om, så kommer tyget inte att göra någon som helst skillnad. För att komma ner i mellanregistret, så behövs tjockare material på ca 50-100mm, som akustikskum eller glasull.

Basproblem kan bli avhjälpta till viss del genom att skära av alla hörn i rummet med något i stil med detta bygge. Om orsaken till basproblemen däremot är stående vågor, så hjälper inte sådana hörn-basfällor heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle också satsa på ett hörn, om det bara var tyget. En annan idé är att ni köper ett par skivor glasull och spraylim till tyget och gör ett par schysta paneler att sätta upp på en hel hög olika ställen, särskilt hörnen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle också satsa på ett hörn, om det bara var tyget. En annan idé är att ni köper ett par skivor glasull och spraylim till tyget och gör ett par schysta paneler att sätta upp på en hel hög olika ställen, särskilt hörnen.

Och på tal om tyg till paneler måste jag tipsa om Biltemas högtalartyg som jag köpte då jag byggde panelabsorbenter. Väldigt luftigt och genomsläppligt, men tillräckligt tätt för att inte släppa igenom glasullsfibrer (enligt min högst oprofessionella bedömning). Visst, färg- och mönsterutbudet lämnar väl en del att önska, men vafan. Svart är ju både tufft och snyggt, eller hur? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Och på tal om tyg till paneler måste jag tipsa om Biltemas högtalartyg som jag köpte då jag byggde panelabsorbenter. Väldigt luftigt och genomsläppligt, men tillräckligt tätt för att inte släppa igenom glasullsfibrer (enligt min högst oprofessionella bedömning). Visst, färg- och mönsterutbudet lämnar väl en del att önska, men vafan. Svart är ju både tufft och snyggt, eller hur? 🙁

Svart är väl det enda man behöver? Urgh, avskyr när folk slänger på gräsliga tyger från Rembrandts hela färgpalett i fruktansvärda medelbeiga blommiga mönster och allt vad det är... Lite stilrent kan man ju försöka ha det åtminstone.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Och på tal om tyg till paneler måste jag tipsa om Biltemas högtalartyg som jag köpte då jag byggde panelabsorbenter. Väldigt luftigt och genomsläppligt, men tillräckligt tätt för att inte släppa igenom glasullsfibrer (enligt min högst oprofessionella bedömning). Visst, färg- och mönsterutbudet lämnar väl en del att önska, men vafan. Svart är ju både tufft och snyggt, eller hur? 🙂

Det spelar faktiskt ingen roll för basfrekvenserna upp till ca 500Hz om man har ett genomsläppligt tyg eller en tät plastpåse, utan den rekommendationen gäller bara om man även tänker absorbera högre frekvenser med absorbenten. Höga frekvenser reflekteras nämligen mot den ogenomsläppliga ytan - och då är plasten inte så lyckad att klä in det med. Kolla på http://downloads.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/1992-11.pdf (sidan 10 i PDF-dokumentet).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...