Jump to content
Annons

Bygga upp studion igen


Analogfreak (oregistrerad)

Recommended Posts

Analogfreak (oregistrerad)

Vilket jobb det är att bygga upp den igen efter flytten.

All kabeldragning och allt ska ju potentialutjämnas i elementet då det inte finns jordade uttag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
anarkisten1 (oregistrerad)

Hallå welcome back hoppas allt är ok. Inga jordade uttag tråkigt går det inte att få hyresvärden att installera i varje fall ett eller om det finns ett i nåt våtutrymme man kan låna från och dra själv. Är ju lite bökigt och visst måste man ha behörighet osv men... det går.

Hoppas det löser sig

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Analogfreak (oregistrerad)
Hallå welcome back hoppas allt är ok. Inga jordade uttag tråkigt går det inte att få hyresvärden att installera i varje fall ett eller om det finns ett i nåt våtutrymme man kan låna från och dra själv. Är ju lite bökigt och visst måste man ha behörighet osv men... det går.

Hoppas det löser sig

Lägenheten var ostädad när jag flyttade in och hyresvärden ides inte ens komma och undersöka saken trots att jag ringt om det varje dag i flera veckors tid. Till slut kontaktade jag hyresnämnden som sa att jag själv får städa den och sen kräva hyresvärden på ersättning för det med stöd av 11§ 1. i hyreslagen. Kommunens ekonomichef hjälpte mig med att få fram en faktura till den kommunala hyresvärden så att jag får ersättning för städningen. Men hyresvärden bestrider fakturan och anser att lägenheten inte var skitig trots att dom inte ens kunde komma och undersöka saken. Så nu har jag dragit av min fordran på hyran så får vi se om det kommer inkassokrav som jag enligt hyresnämnden ska bestrida.

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägenheten var ostädad när jag flyttade in och hyresvärden ides inte ens komma och undersöka saken trots att jag ringt om det varje dag i flera veckors tid. Till slut kontaktade jag hyresnämnden som sa att jag själv får städa den och sen kräva hyresvärden på ersättning för det med stöd av 11§ 1. i hyreslagen. Kommunens ekonomichef hjälpte mig med att få fram en faktura till den kommunala hyresvärden så att jag får ersättning för städningen. Men hyresvärden bestrider fakturan och anser att lägenheten inte var skitig trots att dom inte ens kunde komma och undersöka saken. Så nu har jag dragit av min fordran på hyran så får vi se om det kommer inkassokrav som jag enligt hyresnämnden ska bestrida.

😏

Du kan ju inte städa lägenheten innan de kommit och kollat om den behövde städas.

Vad menar du med att den var ostädad? Damm och smuts. Det har ju för det första

inte hyresvärden med att göra kommer de att säga, såvida inte den som bodde där

förut avled och saknade anhöriga. Den du ska kräva något av är tidigare hyresgäst!

Detta är vad värden säger. Sedan att jag håller med dig hjälper inte...

I praktiken brukar det bli så också.

Du har extremt liten chans.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Du kan ju inte städa lägenheten innan de kommit och kollat om den behövde städas.

Vad menar du med att den var ostädad? Damm och smuts. Det har ju för det första

inte hyresvärden med att göra kommer de att säga, såvida inte den som bodde där

förut avled och saknade anhöriga. Den du ska kräva något av är tidigare hyresgäst!

Detta är vad värden säger. Sedan att jag håller med dig hjälper inte...

I praktiken brukar det bli så också.

Du har extremt liten chans.

Nej du har fel! Hyresnämnden har berättat hur det funkar och vad hyreslagen säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Ja det är märkligt hur kommunala hyresvärdar beter sig, där sitter småpåvar som absolut inget har att vinna mer än nån slags maktgrej då och agerar broms och av vilken anledning ja det kan man bara fantisera om. Har ett eget färskt exempel min svärfar som är 84 år behöver byta till en mindre lägenhet. Trots över 50 intresserade på hans lägenhet (bra läge och ganska centralt i Linköping) och till på köpet så kan den som står först i kön ta den i princip så fort han har flyttat (han har nämligen ett kontrakt klart på en ny perfekt etta och kokvrå). Oavsett detta så vägrar dom låta honom slippa uppsägningstiden. Satan så respektlöst mot en gammal man som slitit och gjort rätt för sig och pumpat in hyra i det där jävla bolaget i större delen av sitt liv.

Kort sagt dom är för jävliga så stå på dig så gott dig går. Men fatta läget när och om det är kört och kör inte längre än dit, det finns andra sätt att få dom att göra rätt för sig.

Förr i tiden så kunde man deponera hyran hos nån officiell/statlig instans vid en eventuell tvist om jag inte minns fel. På så sätt hade man ju betalat den men hyresvärden kunde inte komma åt den. Vet inte om det funkar så nu men det kan ju vara värt att undersöka.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Ja det är märkligt hur kommunala hyresvärdar beter sig, där sitter småpåvar som absolut inget har att vinna mer än nån slags maktgrej då och agerar broms och av vilken anledning ja det kan man bara fantisera om. Har ett eget färskt exempel min svärfar som är 84 år behöver byta till en mindre lägenhet. Trots över 50 intresserade på hans lägenhet (bra läge och ganska centralt i Linköping) och till på köpet så kan den som står först i kön ta den i princip så fort han har flyttat (han har nämligen ett kontrakt klart på en ny perfekt etta och kokvrå). Oavsett detta så vägrar dom låta honom slippa uppsägningstiden. Satan så respektlöst mot en gammal man som slitit och gjort rätt för sig och pumpat in hyra i det där jävla bolaget i större delen av sitt liv.

Kort sagt dom är för jävliga så stå på dig så gott dig går. Men fatta läget när och om det är kört och kör inte längre än dit, det finns andra sätt att få dom att göra rätt för sig.

Förr i tiden så kunde man deponera hyran hos nån officiell/statlig instans vid en eventuell tvist om jag inte minns fel. På så sätt hade man ju betalat den men hyresvärden kunde inte komma åt den. Vet inte om det funkar så nu men det kan ju vara värt att undersöka.

Lycka till

Jo det går att deponera hyran men jag gjorde avdraget direkt. Vill hyresvärden säga upp hyresavtalet så gråter inte jag över det.

Vilka grisar som inte låter den inflyttande hyresgästen få ta lägenheten omgående eftersom din svärfar är beredd att lämna den redan nu.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Så fungerar det ju alltid! Dvs. inte alls. Har aldrig hört talas om att man ska kunna slippa en uppsägningstid om nånting egentligen.

Men oftast överlåter hyresvärdarna precis ALLTING till de gamla och de nya hyresgästerna. Så har det iaf alltid varit för mig. Och jag/vi har bott i ett antal lägenheter...

Komma överens om städning, fr.o.m. den vilken datum den nya hyresgästen ska betala hyra, när vederbörande ska flytta in, överlåtelse av nycklar osv.

Inte fan har hyresvärdarna jag/vi haft brytt sig nämnvärt om det.

Sånt får man ju sköta själv. Eller?

Det enda de gör är att skicka hyresavier.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl hos Länsstyrelsen man kan deponera en hyra har jag för mig någon berättade för mig rätt nyligen.

Hyresnämnden består delvis ofta av fastighetsägarna själv.

Hyresvärden har till sist ansvaret för att lägenheten är städad, det är deras skyldighet att se till att du får en städad lägenhet.

Men de skulle säkert ha kunnat säga att du själv ska kontakta den förre hyresgästen för att få den städad.

Så gör väl "alla" hyresvärdar?

Nu när du städade lägenheten innan hyresvärden inspekterade det hela, kommer du sldrig nånsin att få ersättning för något

om du inte kan bevisa det genom vittnesmål, daterade fotografier etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag städade när dom efter 14 dagar inte ens idats komma och kolla på skiten. Pratade med hyresnämnden hur jag skulle göra eftersom jag vägrade leva i skiten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Det var slarvstädat och hyresvärden skulle då begärt omstädning av den avflyttande alternativt tagit dit en städfirma och debiterat den avflyttande hyresgästen.

Men hyresvärden verkar inte bry sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog du betalt av dig själv för städningen förresten?

🙁

Det hade varit bättre om du i så fall hade ringt en städfirma.

Själv hade jag aldrig brytt mig om sån skit.

Städa måste man ju ändå förr eller senare...

Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...